Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
ebb3

Fallinor

Rekommendera Poster

Ngn. som vet var man kan köpa bra men ändå billiga fallinor? Det blir  dyrt för en gammal gubbe när allt skall bytas ut. Kanske ngn. har provat i utland??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag köpte på Hjertmans för halva priset under jul rean.

Förra våren köpte jag skotlinor på mässan då dom har bitar av linor. Men räkna på hur mycket som du inte kommer att använda innan du köper.

Billiga fall är vanlig treslagen lina det håller men töjer på sig. Dynema är stummt men dyrt vanligt skot fungerar bra det med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Hjertmans är bland de billigaste just nu, jag köpte 67 meter 8 mm dyneema för under 1000 spänn till nya fall på min båt.

/Wille 10.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Billiga fall är vanlig treslagen lina det håller men töjer på sig. Dynema är stummt men dyrt vanligt skot fungerar bra det med.

Om man kan leva med att seglet tappar for4men totalt varje gång det kommer en vindpust kan man köpa vilket skit som helst, men vajerfall eller dyneema är det enda som håller måttet. Det behöver inte bli så dyrt, se Willes exempel där han fått tag på högkvalitetsgrejor till lågpris. Om du vill snåla kan du köra med ett billigare spinnakerfall, men till försegel och storsegel skall du nog ha riktiga grejor, annars kommer du att bli besviken. Tänk också på att om du har haft vajerfall tidigare och skall byta till linfall måste du byta blocktrissorna i masten.

För dimensioner och längder, kolla här - http://www.robship.se/?page=tagguiden&taction=view&id=384

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vill du kappsegla så bör du lägga ner lite mer för att få bästa prestanda. Annars är det bara följa föregående inlägg. Du kan väl kolla med www.segelladen.de . Kanske de är något billigare??? (men troligen inte med frakt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du wirefall så byt till nya wirefall. Kostar lite mer men du slipper alla problemmed töjning och är det bra wire så håller de längre än vanliga fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett dyneemafall töjer sig faktiskt mindre än ett vajerfall, speciellt om man går upp några millimeter i diameter, t ex kör med 8 mm dyneema hela vägen i fallet vilket är vanligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm, förstår inte...

Nu har jag vajerfall i min mast och de har en halända som är av 24-flätad lina, det har väl du också? Enda skillnaden i utseende är att du slipper metallvajerdelen - eller? Är det vajerdelen som är snygg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...