Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
joacla

Varvräknarfunderingar

Rekommendera Poster

Jag har en gammal 55hp Yamaha tvåcylindrig tvåtakt som jag skulle vilja koppla en varvräknare till. Om jag tänker rätt så borde jag kunna använda en vanlig varvräknare för en fyrcylindrig fytaktare på denna motor eller? tacksam för kommentarer.

/Kim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hus seriöst du tänkt görat men jag tog en vanlig cykeldator med varvräknarfunktion till min md7 funkar finfint men vet inte om den klarar så höga varvtal som din motor varvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du bara kan komma åt lågspänningssidan på tändspolen så kan du använda varvräknare till fyrtaktare, om bara varvtalsregistret på mätaren räcker förstås. Båda motorerna tänder ju 2ggr/vevaxelvarv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det någon lämplig varvräknare till min Volvo Penta C 10 eller får man nöja sig med en cykeldator kopplad till svänghjulet? Det är som de flesta säkert känner till en bensindriven två cylindrig fyrtaktare och nästan identisk med en Albin O 21.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varvräknare

Innehåller även timräknare. Kopplas på W på generatorn, givare behövs ej. Kodas för aktuell motor enligt det medföljande kodschemat. Diameter 72 mm. Art.nr. 873.992. Pris 2.290:-

Någon som känner till om denna går att koppla till en 2 cyl. motor med startgenerator?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det var så jag resonerade, det finns desutom en kontakt framdragen till reglaget med två poler en svart och en grön som jag tror är jord och puls, det borde vara från lågspänningssidan på tändspolarna (för jag har två) eller? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...