Peggen 0 Postad 17 December , 2005 Hej. Jag har en vator 15dl -1985 med en Mercury 50hk 4cyl 1991.! Jag tänkte höra vad olika vator gör med olika hästantal? ifall man tröttnar på att köra med 50 så vill man ju veta vad som finns efter 50hk.! någon som kan nämna lite knop med olika hästantal på en vator? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 18 December , 2005 Hej! Inte för att det kanske spelar jätteroll, men motorn på bilden är inte en -91a... Mercurys 4 cylindriga 50 hästars motorer slutade tillverkas 1985. (den ser ut som gamla modellen). Rätta mig gärna om jag har fel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 18 December , 2005 Lanzar, så rätt sa. Detta är en äldre Mercury. Dom blev 40 hk fyrcylindriga i stället. I varje fall vid minst 90-tal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peggen 0 Postad 28 Februari , 2006 Hmm..okej jag får väll tro på er. har ni en aning om vad toppfart kan vara.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 28 Februari , 2006 Jag hade en likadan motor på ungefär lika stor båt (Flipper 470GT). Den toppade 30knop med två pers och 15 alupropp. Har för mig att motorn var på 32kw, dvs bara 44hk fast det stog 50 på kåpan. Mycket driftssäker motor som aldrig strulade. Bara tanka o köra! /H Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zeeta 0 Postad 17 Mars , 2006 Motorn ser ut att vara snäppet nyare än den motor jag har på min Vator 15DLmin är en 80/81 http://www.maringuiden.se/data/popup/bildspel.php?mapp=/images/sjobod/fotoalbum/1704/&bild=13257,13258,13259,13260&fotoalbum=1704#Lättast att kolla årsmodell är via serienumret på följande länk: http://www.marinshopen.se/guide/mp/merc65.htm Säljaren, jag köpte min båt av, trodde den gjorde 30 knop. Vid gps mätning visade det sig att den toppar ca 23 knop. Detta med väldigt ojämn bottenfärg, samt att drevet är aningen anfrätt, skall fixa det nu i vår. Hoppas på en klar fartförbättring, då motorn går som en klocka, och har aldrig krånglat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jawo 0 Postad 17 Mars , 2006 Hej, Bara för att bredda Vator-diskussionen lite. Jag har en gammal Vator 14 styrpulpet som jag tänkte göra i ordning till våren. Bland annat förstärka och bygga om akterspegeln så att min överblivna långriggade Suzuki 50 4-takt skulle kunna passa. Någon som har erfarenhet av Vator 14 med 50 hk? - Janne - Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorre 0 Postad 20 Mars , 2006 Nån som kan se tillverkningsår och annat på detta serienr 9493108? Modellnr 1-080-727 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 20 Mars , 2006 Mercury 50 hk, 3 cylindrar, 1987 års modell. Det är vad jag hittar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorre 0 Postad 20 Mars , 2006 Det är 80hk ifs.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 20 Mars , 2006 Spännande... Gå in på http://www.marinshopen.se/ , tryck på modellguide och sedan på produktionsårslista Mercury, och sen rätt intervall för hk. Där hittar du själv. Det serienumret tillhör en 50 hk enligt den listan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorre 0 Postad 20 Mars , 2006 konstig.. jag frågade en marina och dom sa att det var en 80/81:a men dom lät tveksamma. Så jag frågade en till nu som kommer med svar senare.Får se vad det blir för nått.. =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 Mars , 2006 Om ditt nummer verkligen är 9493108 så ser det ut att vara denna motorn 45 9466762 - 9506021 1987 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 Mars , 2006 ser att en del trillade bort i tidigare mejl. Om ditt nummer verkligen är 9493108 så ser det ut att vara denna motorn 45hk nummerintervall 9466762 - 9506021 årsmodell 1987 med resarvation för att det är lite rörigt med mercurys nummerserier har själv en liknade som på bilden men med 90 nummer och då upptagen som 40hk och betydligt äldre enl numren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorre 0 Postad 20 Mars , 2006 låter ju konstigt. Han ringde nu ifrån marinan och sa att det var förmodligen en 82/83:a. tydligen så finns det inte register på nått år precis där så han kunde inte se helt. Men han nämnde inget om att det inte stämde hk mässigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 Mars , 2006 http://www.oldmercs.com/models.html antika murklor us-sida http://www.marinshopen.se/ Fick med en 80 tals motor med vid ett båt köp och med liknande decaler som dina men enl motor nummret så blev den 6 år äldre än vad den skulle varit. Så det kan vara lite lurigt med decaler och nummer men min blev en en 74 enl listan har kollat för säkerhets på tele med marinshopen och de fick den också till -74 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 Mars , 2006 Vad fick du när du slog själv i tabellen? Har tidigare ägare kanske nitat dit ny typplåt men att isåfall ta en från en 45hk och sätta på en 80hk verkar inte så vara intelligent de flesta skulle nog märkt skillnaden med dubbla antalet hästkrafter. Skulle vara kul att höra försäljningsargumentet om hur man förklarade at en 45 enl numren är kvick som en 80hk. verkligen spännande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peggen 0 Postad 3 Juli , 2006 Har själv tagit reda på nu vad det är för årsmodell på motorn=) det är en årsmodell mellan 91-93 klart slut=) har frågat på marinservice genom att jag fick gå in o beställa en del till motorn och så fick han fram till vad för årsmodell den delen hörde till så stog det till årsdmodeller 91-93! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser