hajenhajen 0 Postad 12 December , 2005 Hej. har lite funderingar gällande båt/bilbatteri. Har idag bara ett batteri i båten, men tänker snart utöka med lite mer som tar ström på båten, tänkte då öka ut batteriet till ett till. Frågan är. Hur kan jag lättast kolla ihop batterierna? Om jag har två batterier ihopkopplade, tar båten ström från båda hela tiden då, tänkte kanske vore bäst att ha batterierna på var sitt hål, ett batteri med startav motor m.m. och det andra kollad till lampor, tv m.m...men frågan är då, det sistnämnda batteriet, hur får jag det ladat, för det batteriet är ju inte kopplat till båten då? förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 12 December , 2005 Jag har 2 batterier och en frånskiljare med läge 1, 2, 1 2, och off. Duger gott åt mig samt jag förstår hur det är kopplat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 14 December , 2005 Ja skiljrelä används mest när min vill ha ett eget startbatteri men är du ute efter att kunna använda mer eller är du ute efter att kunna använda elen utan att riskera att ej kunna starta,om du vill kan jag skicka olika kopplingscheman(Jobbar med el i båtar)! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 14 December , 2005 Jag föreslår också skiljerelä. Kolla på skyllermarkspressar.se så får du bra tips på kopplingsschema etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 14 December , 2005 http://www.vibatagare.com/vib2005/vib3_05/samm6_vib3_05.html Här finns en artikel om 2 batterier. Att artikeln är plankad ur ovanstående bok framgår ej?? Under punkt 3 parallellkopplas 2 dioder för att få ner späningsfallet till några tiondels volt Detta är helt fel, en vanlig diod har ett späningsfall på 0,7 volt. Parallellkoppling av flera ger fortfarande 0.7 V. Så se upp med boken och ViB artiklar. ViB har tillskrivits om artikeln, men de gjorde som vanligt, svarade inte och dementerade inte felet i nästa nummer. Mitt förtroend för ViB´ s artiklar är låg och min prenummeration är uppsagd. Text och bild plankade från artikeln. 3. Ett sätt att delvis komma förbi problemet med spänningsfall är att parallellkoppla de två dioderna. Vi väljer att sätta dem på startbatteriets laddningskabel. Vi ger nu förbrukningsbatteriet full laddspänning hela vägen. Genom parallellkopplingen minskar strömmen och därmed spänningsfallet över dioderna. Startbatteriet får nu någon tiondels lägre laddspänning. Detta är inget som påverkar batteriet eftersom mycket lite ström används för starten. Det är däremot skyddat mot urladdning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 16 December , 2005 Jag skulle nog rekommendera en elektronisk diod. En elektronikbox som kopplas mellan generator och båda batterierna. Den gör samma sak som två dioder; laddar båda batterierna när motorn går, men skiljer på dom när motorn står still. Fördelen jämfört med dioder är att den inte stjäl någon spännning. Man tappar 0,1-0,2 V, jämfört med diodernas 0,7-1.0 V. Iden är den vanliga: - koppla batteri 1 till enbart start av motor - koppla batteri 2 till allting annat Då får du alltid att få igång motorn. Även om man kört helt slut på strömmen i batteri 2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 16 December , 2005 Har inte läst hela boken bara bläddrat i den och observerade diod felaktigheten. Kände igen bild och text när jag läste ViB artikel. Att inte Vib, som anser sej vara en seriös facktidning, inte reagerarade är mycket märkligt. Praktiskt Båtägande kommenterar sina fel med rättelse i nästkommande nummer, hedervärt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
inli12 0 Postad 7 Juni , 2006 Framspänningsfallet över en kiseldiod är inte konstant utan beroende av strömmen I enl. bifogad kurva. För att minska det totala spänningsfallet kan man alltså parallellkoppla flera dioder. Då strömmen genom varje diod blir lägre minskar alltså det totala spänningsfallet. Jag vill alltså hävda att artikeln som åsyftas i tidigare inlägg är korrekt. /IL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 7 Juni , 2006 Ehm. Nej. Spänningsfallet i en vanlig diod är i stort sett konstant 0.7 V (nästan) oberoende av strömmen. Det hjälper inte att parallelkoppla flera stycken. Du måste ner i väldigt låga strömmar. Typiskt 10 mikroAmpere (= 0.000010 A) för ett spänningsfall på en 0,4 V. Rent teoretiskt är det möjligt: För att få ner spänningsfallet till 0,4 V för en ström på 1A behöver man parallellkoppla 1A / 10 mikroA = 100 000 dioder. Om varje diod väger ett gram så är det en låda på 100 kg. Plus kablar. För en normal laddström på 10-20 A behövs 1-2 miljoner dioder parallellt. Och då tappar man fortfarande 0,4 V. Jag vill f ö ändra mitt tidigare inlägg, numera rekommenderar jag Skyllermarks berömda skiljerelä som en elegant lösning på problemet med laddning av separat förbrukarbatteri. Utan spänningsfall över dioder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
inli12 0 Postad 7 Juni , 2006 En schottkydiod avsedd för likriktning har framspänning som funktion av ström enl. bifogad kurva. Ur diagrammet kan utläsas att vid 10A är Vf (framspänning) ca: 0,5V. Vid 5A är Vf ca: 0,4V. Med en halvering av strömmen sänks alltså framspänningen med 0,1V. Eftersom normal laddström troligen är < 10A kommer spänningsfallet minskas vid parallellkoppling av två dioder till ca: 0,4V, /IL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JasonFire 0 Postad 8 Juni , 2006 Vet du var man kan köpa en elektronisk diod till ett billigt pris? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser