Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
sabai

Gasol eller sprit.

Rekommendera Poster

Jag hade först tänkt installera en gasspis med ugn men nu börjar jag svänga över till att använda sprit istället. Ett spritkök skulle jag slippa all gasol i båten, men hur är funktionen på spritköken och en ugn? Någon som har en sprit ugn som kan komma med lite synpunkter? Gasol är trots allt enligt min mening det bästa för att laga mat men hur står sig spriten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har ju hört att ungdomar sniffar gasol från tändare i berusningssyfte men sprit är mer beprövat så jag föredrar det.21.gif\

Till uppvärmning däremot tror jag mer på gasol, vi har ett gammalt gasolkök i båten och det fungerar kanon, snabbt och bra. Jag minns i min barndom att vi hade ett Origo spritkök i vår båt. Spriten fylldes på i en plåtburk fylld med vadd, det tog en halvtimma att koka kaffevatten och kastrullen blev sotig. Till råga på allt så dunstade spriten bort ur behållaren när den inte användes så man fick fylla på ganska ofta. Det kan hända att dagens spritkök är bättre men att slabba med T-sprit med illasmakande kräkmedel i bland matvarorna tilltalar inte mig. Det finns ju annars spisar och ugnar som eldas med diesel, jag vet inte hur det fungerar men det verkar smidigt om man har dieselmotor och kan använda samma tank till köket som till motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man inte bråttom så går det bra med spritkök och det är säkrare.

Gasol är överlägset snabbast , men säkerheten kan man ju alltid diskutera.

Peter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad som oftast glöms bort när det gäller sprit är hanteringen och påfyllning av köken.

Kommer jag ihåg rätt, är spritens flampunkt lägre än bensinens och därmed farligare.?

En rätt skött gasolanlägning är inte farligare en någon annan värmekälla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Era inlägg bekräftar lite av det som jag trodde att spriten ska vara i ”Captens bar” och ingen annan stans.

Tack för era synpunkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ren etanol har en flampunkt på 13 grader celcius . Har för mig att bensin har en flampunkt på runbt -60 grader

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men bensinen är känsligare för ett exakt blandningsförhållande med luft/syre...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Av det drar jag slutsatsen att spriten är farligare.

Och bör bara användas till invertes bruk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Enlig denna test är sprit och gasol ung. lika snabba:
www.modernaforsakringar.se/files/bpJQICCC.pdf
(sid 9) och framåt)

/Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...