stefano 0 Postad 7 November , 2005 Hej, Jag upptäckte i sommras att mitt tanklock inte är jordat. Tänkte göra det nu i vinter, en fråga är då vad för typ av kabel ska man använda, hur många kvadrat etc? Har vi någon el-guru här månne? Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 8 November , 2005 Tanken är väl jordad?? Ta samma area på den till tanklocket. Jag rekommenderar inte under 2,5 mm2 över huvud taget i båt. Så det får även bli minimum på denna jordning. /mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 8 November , 2005 Flera tanklocksanslutningar har en kabelanslutning på insidan. Jag brukar ansluta en rostfri vajer som löper på insidan av påfyllningsledningen från tanklocksanslutningen hela vägen ner i tanken. Jag har själv varit med om att det slog eld vid tankning. Helt plötsligt slog en meter hög låga ur påfyllningshålet och båten (en 24-fots Draco) brann ner till vattenlinjen på ett par minuter. Jag försökte släcka med en 2-kilos pulversläckare men den tog slut innan hela branden var bekämpad. Båten övertände på mindre än 30 sek efter att släckaren tog slut. Tips! - Använd aldrig plastdunkar eller plast-trattar vid tankning av bensin. - 2-kilos pulversläckare räcker inte långt vid en bensinbrand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 8 November , 2005 Jo, en sak till! Kabelarean är inte så betydande när det gäller att utjämna potentialskillnader. Det handlar om relativt höga spänningar och låga strömmar. Du kan jämföra med en tändkabel. Den har väldigt liten area på ledaren. Något som däremot är viktigt är antalet kardeler. En kabel med få kardeler tål inte båtens vibrationer. Därför är det tex olämpligt att använda kabel som används vid elinstallationer i hus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefano 0 Postad 8 November , 2005 Tack för tipsen. Nu kommer jag att få ångest varje gång det skall tankas! Anyway, lösningen med vajern verkar tilltalande, menar du att du inte fäster den alls i själva tanken utan bara låter den löpa ut i soppan ? Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 8 November , 2005 Japp, min hänger bara ner ett par decimeter i tanken. Man bör kontrollera att den inte fastnar tankgivaren el motsv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser