Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Gäst R.J.

Inredning i ljust träslag ?

Rekommendera Poster

Gäst R.J.

Hej,

någon som kan ge exempel (gärna med länkar till bilder) på båtar där inredningen är gjord av ljust träslag, så som t.ex lärk, lönn, bok eller ask ?

Finns det sakliga argumenten till varför sådana träslag inte skulle vara lämpliga för inredning i t.ex en 36 fots segelbåt? Eller är detta till stor del en fråga om tradition och brist på nyskapande? Ek har jag sett att man använder sig av på viss fabrikat, men det är inte det jag vill ha.

Vore trevligt att höra kommentar från någon som ev. har byggt egen inredning i något ljust träslag, för och nackdelar ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns egentligen ett huvudsakligt skäl, o det är just det du nämner, tradition. Teak o mahogny som används mest har visserligen vissa fördelar, båda träslagen rör sig förhållandes lite vid fuktkvotsförändringar, o teaken har väldigt bra rötmotstånd, men det har inte lika stor betydelse idag som det hade förr i gamla träbåtar som läckte både uppifrån o nerifrån.

Visst förekommer det andra träslag, o jag har aldrig hört talas om att det skulle vara några problem. Möjligen skulle jag vilja säga att om man väljer något annat än teak eller iroko så bör man fernissa det, inte bara olja, för att skydda det mot fukt o väta. Med ett ljust träslag upplevs ofta båten som lite större o luftigare invändigt, o det är ju aldrig fel. Så välj du det träslag du tycker bäst om.

MVH, G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du bör tänka dig noga för innan du byter. Både Najadvarvet och Nimbus har prövat körsbär. Katastrof. Dels fick man svarta inlöp som kom sig av att fukt trängde in underifrån i kanten av plywooden. Pga kapilärsugningen fortsatte dessa en bit upp på skotten. Resultatet blev fula skott. Dessutom bleks körsbär väldigt mycket och blir inte vackert med åren.

Båda varven har naturligtvis upphört använvända körsbär.

Du bör välja ett träslag som inte rör sig för mycket när det blir fuktigt under hösten och torrt under sommaren.

Dessutom ett träslag som blir vackert när det åldras. Det blir ex. inte lärk. (tycker jag i varje fall)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst R.J.

Tack för dessa inlägg. Att träslaget bör vara sådant att lyster och liv inte försvinner med tiden är en synnerligen viktig aspekt som jag inte tänkt på. Hur ska man då göra om man tycker att en ljusare inredning är att föredra men samtidigt inte vill ha målade ytor? 

Vilka ljusa träslag håller färg och lyster bäst,  lärk, björk, ask, bok eller lönn?

Oljade och oljelackerade ytor som utsätts för solljus kan på bara några år börja mörkna och förlora lyster och liv. UV ljus och luftens syre är sannolikt bovarna i dramat. Vore intressant att höra kommentar kring erfarenheter ang. hur trä ändrar färg och lyster efter att man istället lackat med tvåkomponentslack (epoxi), och då utan föregeende oljning. Jag har sett trämaster lackade på detta sett, och de verkar hålla sig ljusa/livfulla år efter år (i alla fall så länge det inte uppstår skador på lacken och vatten börjar tränga in). Sen är det klart att man måste se till så att plywood som används i inredningsarbetet inte får chans att ta upp fukt via skivornas kanter. Fråga är väl bara hur? Miljön i en båt är trots inte att jämföra med den vi har i våra hus, torrt och varmt.

Någon professionell snickare som kan kommentera ang. för och nackdelar med olika träslag i båtinredning ?

Knepigt / R.J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Personligen föredrar jag träslag som är någorlunda rötbeständiga. Men jag kanske är lite gammaldags.
Det finns lacker med utökat uv-skydd. Om du dessutom bladar i lite pigment i lacken kommer färgen och nyansen säkert hålla sig länge. Av de träslag du nämnde hade jag valt ask. Hårt, vackert, ljust och någorlunda rötbeständigt.
Gulnar något med tiden. Ådringen jämnas också ut och syns inte så mycket. Men med rätt lack och lite pigment kan det nog fungera. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bror till mig byggde en båt med björkinredning. Väldigt ljust och vackert första året.. sen kom svarta rötskador!

Lärkträ anses vara tåligt mot röta, snyggt också i mina ögon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...