Daniel71 6 Postad 29 Oktober , 2005 Har tänkt att byta bänkskiva i min Nova. Från en gammal mörkspräcklig 70-talslaminat till VAD. Spånskive laminat suger väl för mycket fukt, Massiv stavlimmat väger mycket. Kanske en tunnare stavlimmad? Har även tänkt att byta diskhoarna så det måste vara nägot som går bra att fästa de i. En annan fundering är luckan till kylboxen, hur skall man såga ut den för att inte förlora för mycket material så det blir en för bred springa? Mvh Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 29 Oktober , 2005 Hej Daniel! Antingen en vit 13mm perstorp eller vitmarmorerad perstorp. Är du duktig med sticksågen använder du den och sågar ett RAKT snitt runt om. Sedan använder du en stryklist som du fäster i ytterramen/skottet. Biten som sågat ur kan du antingen såga bort 2mm runt om och använda en stryklist där med. KLART. Eller att du tillverkar en fräsmall av 12mm plywood som du fäster på fronten du ska fräsa ur. Använd en överhandsfräs och fräs ur luckan. Stryklista ytterkanten. Luckan du fräst ur kantlistar du med en massiv list i en dimension så att luckan passar i hålet. KLART. Sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 29 Oktober , 2005 Daniel. Lyssna på Sten, han är inredningssnickare på Hallberg-Rassyvarvet på Orust och vet vad han pratar om. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel71 6 Postad 29 Oktober , 2005 OK. Jag förstår principen men lite frågor. -När du säger Perstorp, vad menar du då? Fabrikatet Perstorp har väl en massa produkter -Om jag väljer alternativet sticksåg varför behöver jag ta bort ytterligare 2mm? Är styklisten så tjock att tjockleken på sågbladet inte är tillräckligt? -Överhandsfräs har jag länge tänkt skaffa en så det kanske är läge för det nu då, det måste ju bli bra mycket snyggare resultat. Men det låter ju som en fräs skulle ta bort för mycket material, men jag antar att en stryklist är tjockare än vad jag tror. Tack för bra tips!! Mvh Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel71 6 Postad 29 Oktober , 2005 Sorry Sten Jag läste inte ditt svar tillräcligt tydligt. Det står ju massiv kantlist på luckan om man fräser ut. Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 29 Oktober , 2005 Jag ska göra samma sak i vinter, men jag ämnar lämna bänkskivan intakt och limma fast ett nytt laminatskikt ovanpå (1.3 mm). Kolla på --> http://formica.vegasys.net/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel71 6 Postad 30 Oktober , 2005 Det var ju också en idé värd att ta i beaktande. Jag följde din länk och såg att det finns ju obegränsade möjligheter vad det gäller färger och mönster. Vad kostar det och finns det någon återförsäljare så man kan se de på riktigt? Mvh Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 30 Oktober , 2005 Hej igen Daniel! Tycker själv att man vinner på att köpa en bänkskiva i Perstorp istället för att limma själv. Finns i en mängd utförande, kolla på Perstorps hemsida. Marmorerad vit är väldigt snyggt i en båt för det lyser upp istället för de mörkare. Ingen risk att laminatet släpper plus att risken är minimal att laminatet flisar sig vid fräsning. Laminat som man köper är oftast väldigt dyrt plus att det KAN vara väldigt svårt att få det bra om man inte har tillgång till en hydralpress. 1734hansson@telia.com är min e-adress om du vill ha ytterligare info. Sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Idefix 0 Postad 30 Oktober , 2005 Minibuss skrev: Tycker själv att man vinner på att köpa en bänkskiva i Perstorp istället för att limma själv. Finns i en mängd utförande, kolla på Perstorps hemsida. Har du adressen till hemsidan? Mvh/Idefix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 31 Oktober , 2005 Jag chansade helvilt och hittade den på http://www.perstorp.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel71 6 Postad 31 Oktober , 2005 Efter mycket om och men samt telefonsamtal har jag kommit fram till att Perstorp har sålt tillverkningen av bänkskivor till ett företag som heter Formica http://www.formica.com/publish/site/na.html eller http://formica.vegasys.net/ Återförsäljare är bl.a. Beijer bygg är det någon som på någon av de här sidorna hittar den nämda marmorerad vit så skriv gärna in och berätta om var Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Idefix 0 Postad 31 Oktober , 2005 Hej Daniel71 Hemsidan du angav verkar vara på rätt spår. Jag är också på jakt efter bänkskiva så jag kommer leta vidare. Hör av mig om jag hittar något vettigt. Mvh/Idefix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 31 Oktober , 2005 Nej jag har inte kommit så långt än. Jag vill inte byta skivan eftersom den har en kantlist som är OK och inte behöver bytas. jag ämnar helt enkelt fälla ned nytt laminat ovanpå den gamla teakfanéren. Limmar fast med förtjockad epoxi. Därefter fräser jag ur för diskho och kyllådan. Alla skarvar maskerar jag och lägger igen med tekton. Det laminat jag funderar på är ett vitt eller ljust genomfärgat laminat (ColorCore). Om det är genomfärgat så klarar det repor och dylikt mycket bättre. Hälsningar Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser