Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
JesperochHelena

Epoxybehandling?

Rekommendera Poster

Hej! Vi är nya båtägare och undrar vad epoxybehandling innebär? Det står i många båtannonser. Är det ngt man bör göra till våren?

J o H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxibehandling är ett sätt att få botten på skrovet tätare för att undvika att det tränger in vatten, något som eventuellt kan medföra plastpest (visar  sig som små blåsor i plasten). Vissa båtar drabbas av det, andra inte. Vissa båtägare anser att man absolut måste behandla sin båt, andra (som jag) struntar i det. Om man ändå ska ta bort all bottenfärg o börja om från början med botten kan det kanske vara bra att göra det, eller om man har en båttyp som brukar drabbas av pest.

Om du ska göra det så tar du bort all bottenfärg o primer ner till ren plast, tvättar o slipar o stryker på ett antal lager med ren epoxi eller epoxifärg.

MVH, G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men allt som står beskrivet ovan gör du inte innan du försäkrat dig om att plasten har torkat ut helt.

Det i sin tur gör man genom att upprepade gånger mäta med en fuktmätare.

En omständig procedur som tar lång tid då det bör vara en månad mellan mättillfällena.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slipningen bör väl ske på hösten så får den stå och torka ut för att sedan

på våren när båten har torkat, då kan man måla.

Spola/skölj av med färskvatten.

Fuktmäta är aldrig fel.

Hur mycket fukt får en båt innehålla normalt för att vara övermålningsbar,

gissar att den aldrig blir 100% torr utan en viss procentsats måste man väl

leva med, eller..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du bör få samma värden på friborden med fuktmätaren som under vattenlinjen för att båten skall betraktas som torr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Ibland ger bottenfärg utslag för fukt. Därför bör du pa de platser där fukt indikeras skrapa bort bottenfärgen och göra ztterliggare en mätning. När jag lät fuktmäta min båt fick jag utslag, men efter bortskrapning av bottenfärg uppstod inget fuktutslag.

Mvh,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för era svar. Nu när vi vet vad det är tror jag (Jesper) inte att det aktuellt i vinter. Jag tror inte det behövs. Men skulle det bli dags vet vi hur vi ska gå till väga.

//J 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte inte på det... ;-)

En fuktmätare ger utslag på metall, så zink, koppar eller liknande kan ge indikation om fukt, ja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...