josa 1 Postad 22 Oktober , 2005 Bytte växelhusolja i min Yamaha 115 2T nyligen och har en liten fråga. Motorn sjösattes första gången i våras och har nu endast gått 25 timmar. När jag tappade ut oljan var det första som kom en svart sörja vilken också satt på avtappningsskruven som är magnetisk. Allteftesom oljan rann ut blev den klarare och klarare och den sista 2/3 såg ut som ny. Är det vatten i oljan?? Hur kan man kolla det?? Eller är det bara partiklar från inkörningen av motorn, dvs små metallspån etc?? Motorn har ju garanti så det är ju bara att lämna in om det skule vara vatten i oljan men det känns ju lite onödigt om det skulle visa sig att detta är normalt första gången man byter olja på en ny motor?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 22 Oktober , 2005 Hej, Häll över all olja du tappade ur växelhuset i en glasburk och låt stå några dar. Vatten är tyngre än olja och sjunker till botten. Om vatten kommit in i växelhuset brukar oljan bli åt gräddvita hållet när olja och vatten vispats runt i växelhuset. Jag vet ej serviceintervallen för växelhusoljan när din motor är ny men på min Yamaha F115 4-takt byttes växelhusoljan redan efter 10 timmars körning i samband med första 10 tim servicen. Jag gissar att allt står rätt till med ditt växelhus och skulle nog bara fylla på ny olja och låta stå tills nästa säsong. Men jag skulle nog ta upp båten efter de första turerna till våren och kolla växelhusoljan igen så att det inte är nåt mysko i alla fall. Som du säkert vet är korrekt växling på en utombordare snabbt och bestämt i resp ur med växel, inte långsamt för det sliter på kuggar osv i växelhuset och leder till ökad mängd metallspån i växelhuset. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 22 Oktober , 2005 Hej! Som tidigare talare sagt så tyder det du skriver på att det INTE är vatten i oljan. Jag har aldrig ägt en sprillans ny motor men jag kan tänka mig att det är helt normalt med lite föroreningar i oljan efter den första säsongen. Även om dagens motorer är otroligt fint tillverkade så har metalldelar alltid grader och ojämnheter som slipas bort under inkörningen. Dessa föroreningar färgar olja svart. Mitt råd är att du kollar med dem du köpte motorn av och frågar om det är normalt. Om de säger att du måste lämna in den för kontroll, och du misstänker att de bara är ute efter att tjäna pengar på dig, så kan du höra av dig till mig så kan jag fråga mina vänner på Skanstull Marin Service, de är alltid ärliga! Lycka till! Mvh /Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
josa 1 Postad 22 Oktober , 2005 Bossee: Motorn hängdes på av Yamaha Center i Kallhäll som vid leveransen hävdade att jag kunde köra hela sommaren utan att byta olja!! Kan växelhuset tagit skada av detta???? Ska testa detta med glasburk också. Fred: Skanstulls marina, meckar dom Yamaha också?? Å andra sidan skiljer väl sig inte växelhuset sig speciellt mycket mellan olika märken.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 22 Oktober , 2005 Skanstull Marin Service ägs av två äldre herrar med en enorm erfarenhet och jättestor kompetens. De kan de flesta motorer, som exempel håller en av dem på att utreda om det går att få tag i en topplockspackning till min 35 hk Evinrude ifrån 1959!! Jag har själv jobbat där två somrar och kan säga att det inte var många Yammor som kom in dit, men det beror inte på att de inte kan skruva med dem utan det beror på att det är så sällan man BEHÖVER skruva med dem! Jag tror inte att ditt växelhus har tagit skada...som sagt, jag tror att det är helt normalt! /Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 22 Oktober , 2005 Hej, Om man kollar i Användarhandboken (Owners Manual) för Yamaha 115 hk som finns att kolla in på http://www.yamaha-motor.com/outboard/service/servicehome/home.aspx så kan man se att egentligen skulle växelhusoljan bytas vid 10 timmars servicen. Dock tror jag inte det är nån skada skedd att du överskridit med 15 timmar. Så här ser service schemat ut (från ovannämda länk) på engelska: se bilden bredvid (Gear oil). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
josa 1 Postad 22 Oktober , 2005 OK, tack alla!! Får se efter nästa säsong hur det ser ut... Bara undrar, om det enligt serviceschema sägs att oljan ska bytas efter 10 timmar, varför säger Yamahacenter något annat???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 22 Oktober , 2005 Hej, Antingen pratde han/hon i nattmössan som gav dig den informationen eller så vet de (förhoppningsvis) av erfarenhet att det brukar gå bra att köra första sommaren på samma växelhusolja. Men du kan ju alltid påpeka för dem att det står i användarhandboken att den skall bytas efter 10 tim och se vad de säger om det. Det blir ju mer slitage i växelhuset nu när du gått över tiden. Men garantin gäller förstås ändå eftersom Yamahacenter gett dig rådet att köra hela sommaren med samma olja. Om det skulle visa sig nåt problem senare som kan hänföras till att serviceschemat inte följts ang oljebyte så skall ju inte du hamna i sämre läge p g av Yamahacenters råd till dig. Fast jag tror nog du kan sova lungt i vinter. Lite marginaler finns och nog tål växelhuset detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 22 Oktober , 2005 tror det kan vara inslitnings gegga...Nya motorer och växellådor slits till (körs in) i början, alla ytor ska anpassas till varandra och då blir det gegga.. Om det varit en motor med filter hadde det suttit i filtert, så e det Byt olja och kör på... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser