Gäst Jonas Postad 14 Oktober , 2005 Jag har rivit ut den gamla inredningen ur en magnifik midget, för den var gammal och rutten. Nu funderar jag på att göra en ny i ek. Någon som har funderingar eller synpunkter på det? Det är ju inte så vanligt man set det i båtar. Projektet har ni här: Magnifik midget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
owikstrom 0 Postad 14 Oktober , 2005 Nyslipad ek är ljus och vacker, men tung. Ekfaner på ex-vis mahogny- plywood kan säkert bli mkt vackert. Ek svartnar av vatten och drar åt brunt i luft. Om ytbehandlingen är välgjord kan man dock helt bort- se från detta. Jag lackerade en gång en ny rorkult i ek med Internatio- nals tvåkomponentsfernissa (fyra lager, varav det första förtunnat).När jag var ombord på den nye ägarens båt häromåret var den precis som ny. Detta efter 12-14 år, utan ytterligare underhåll (iofs slarvigt) och exponerad för väder och vind. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 14 Oktober , 2005 Hej I dagens Forbina-båtar är det bl.a. ek-luckor. Det är säkert ett bra val, snyggt och dessutom till en lägre kostnad. Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglaut 0 Postad 14 Oktober , 2005 Se till att få samma Ek. Canada Ek är mer röd i tonen Svensk Ek mer vit-grå Polsk o tysk Ek går i grått Eken är tacksam att betsa. Limmar du med vatten fast lim. Kontrollera först att om du skulle få en rinning efter limmet, att detta inte syns efter du har lackat. Detta drabba mig trots att jag slipat och tvättat innan lackning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 15 Oktober , 2005 själv har jag bänkskiva i ekfaner. har även funderingar på att byta ut luckorna som jag tänkt beställa ifrån marbodal eller något.. dom också i ek.. ek är fint och silrent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser