Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Secalka

Fusk teak eller vad....

Rekommendera Poster

Det är helt OMÖJLIGT att det är samma material. Tek-dek är bra mycket hårdare än flexiteek, inte alls lika följsamt som flexi. när jag säger att det är plastigt så menar jag att det är lite glansigt... och det tycker jag är fult...

post-1122-1394234590,8903_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt jag kan inte låta bli, med risk för att vara en besserwisser

Eftersom jag arbetar med teak och lauan vet jag vad lauan är.

Oftast vet inte ens den som säljer lauan att det faktiskt inte nödvändigtvis behöver vara lauan. Normal används ca 20-25 olika tropiska träslag till detta. Du vet alltså inte ens vilket träslag du får när du köper lauan. Du kan bara välja mellan röd och vit färg. Vanligast är röd.

Det kallas i bland också för Meranti eller Fillipinsk mahogny. Meranti är för visso ett av de ca 20 träslag som används, men det är ingen mahogny.

Fanéret svarvas fram (som att dra pappret av en toarulle) och får därför ett oregelbundet mönster. Khaya skär man alltid (samma teknik som att hyvla ost) vilket är betydligt dyrare men det får då ett vackert regelbundet mönster.

Sedan limmas det samman i flera lager med olika riktning på varje lager och blir på så vis plywood.

Själv tycker jag verkligen inte lauan går att jämnföra med teak. Det används normalt bara till kojbottnar och hyllor i skåp. Dvs. platser där det inte syns så mycket. Brukar snarare jämnföras med mahogny i sin färg.

Eftersom det är så billigt används det också till emballage ibland.

Träet är oftast porigt och svårlackat. Klarar fukt ganska bra.

Hoppas jag inte verkar för kaxig. Förlåt i så fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Teak har ju en underbar struktur och lukt.. det har ju inte lauan.. satte in lauan i min snipa men det va för att jag inte ville ha fula vita väggar och sen va det en kostnadsfråga... ska inte lägga ut allt för mycket pengar på den eftersom jag ska kränga av den sen när mitt vrak väl kommer i plurret..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du läser på tillverkarnas hemsidor kan du se att bägge är tillverkade av PVC. Mitt däck är INTE glansigt, det är helmatt! Var och en försvarar väl sina köp, det ligger i naturen. Utseendemässigt är de väldigt lika, Flexiteek kanske är något ljusare än Tek-Dek. Vad som avgjorde mitt val var priset, samt det faktum att jag ville lägga det själv, inte beställa från mallar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja du verkar kunna trämaterial men om du tittar på min panel så är hörnlisterna teak och själva panelen lauan väldigt likt men ej likt mahogny,men som du säger det gäller att välja ut vilka skiver man vill ha och då kan man få ett fint resultat till en bråkdel av summan av teak.svårt att lacka då måste du haft en dålig lack,den suger in lacken första varvet sen får man ett resultat av en spegel om man vill,jag har iallafall ej fått något konstigt resultat av lackning,men jag kanske hade tur på min 7 skivor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart köper man dessa LUANA-skivor i stockholmsområdet?

Behöver göra lite inklädnad av toa-tank, nån hylla å lite sådant. Inget som syns i normalfallet...

Annars, vad är billigaste stället att köpa en enkel plyfa med teak som ytterlager?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

din närmsta bygghandel ska ha det... annars tar dom hem utan problem..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar handla teakplyfa på Pondus snickerier på Kungsholmen. (Pipersgatan) Tror att priserna är rätt okej

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag gjorde en trall av tryckimpregnerat trä från brädgården till min första båt (4,5m vindrutebåt). Överlägset pris/kvalité förhållande! Tyvärr har jag inga bilder, men detta skruvades ihop med A4 skruv med smala tryckimpregnerade lister som lades från sidorna. Nuförtiden finns det ju också brunt, värmebehandlat trallträ för en billig peng, så det hade jag valt idag.

M@s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Calle,

Ett bra alternativ är Aikona som är godkänd med certifikatet slip resistant, even when wet (BS 7976-2: 2002) Fördelarna med det här materialet är många, dessa teakdäck ser ut och känns som massiv teak, är UV-tåliga, vattenresistenta, lätta att lägga och underålla, därför går fler och fler båtbyggare över till ha aikona som standard på sina båtar även i Sverige. Många båtbyggare är inte helt nöjda med varken laminaten eller flexi-teaken.

Vi som säljer Aikona, färdiga teakdäck, massiv teak och marinplywood i Sverige kan du läsa om på www.treson.fi 

Lycka Till!

Cornelia

Senast ändrad av Treson | 15 september 2007 | 13:51

post-28971-1394235218,7782_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå där!
Jag är visserligen reklamman, men att kränga produkter här är ynkligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan tänka mig att moderatorerna får ta och radera alla hans meddelanden. Själv tycker jag att det är grymt med fleexiteak och dess konkurrenter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...