Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Secalka

Fusk teak eller vad....

Rekommendera Poster

Tänkte sysselsätta mig i vinter med att göra ett snyggt golv/trall till en styrpulpet.

Vad har man då, riktigt trä som är behandlat ??

Någon har pratat om fuskteak vad är det??

Vill ju givtevis att det skall vara snygg yta osv men är det då ingen risk att det blir snorhalt när det blir blött??

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ett väldigt bra material som heter Flexiteek! Det finns ett annat som heter tek-dek men det är fult och otroligt plastigt... Flexiteeken är ungefär lika dyr som riktig teak men den är helt underhållsfri och helt halkfri..  jag har lite flexiteek på min båt. fungerar finfint! så mitt råd köp flexiteek om du vill ha ett underhålls och halkfritt alternativ! när bilden togs hade jag precis lagt dit mattan där av att det ser lite halvkladdigt ut.. ska ta en ny bild på söndag så ska du få se...

post-1122-1394234494,6171_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fuskteak i all ära - det är säkert ett jättebra och praktiskt material, men endast teak ser ut som teak. Vill du ha den rätta träkänslan är det teak som gäller. Är du ute efter något mer praktiskt kan kanske en våtrumsmatta i en snygg grå färg vara något? Det skulle nog jag satsa på, en matta limmad limmad på plywood med epoxybehandlade kanter och målad undersida.

Anm. Fuskteak = olika typer av plast som gjorts så att det skall se ut som teak, vilket det inte gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag konkretiserar frågan lite:

Styrpulpet, sannolikt utan kapell, därav är jag inne på trall stuket så att vattnet försvinner bak till länsen samt att man kan ta ur golvet och enkelt göra rent trallen.

Därför bör det då vara bärande. Plastmatta är nog inte alternativ.

Det där Flexi-teek, vad pratar vi om för priser ??

Köpes var, båtaffär eller träaffär ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste du ha teak stuket då?

Finns ju andra trämaterial. Lärk t.ex

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det behöver inte alls vara teak.

Inbillade mig att det var det som gällde på båtar men på min kryssare på cirka 4,50 meter kan jag tänka mig andra lösningar.

Lärk är väl ganska tungt eller ??

Jag vill ha något som bryter av all plast och samtidigt gör lite nytta. Kan mycket väl tänka mig att lägga ner lite träjobb med detta under vintern.

Tittade på FlexiTeek och är då numera helt övertygad om att detta är för grönjä..gt dyrt. 1850;. kvadratmetern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finnes et produkt som heter Tek-Dek, regner med det finnes forhandlere også i Sverige.  Her finner du hjemmesiden til importør i Norge: http://www.tek-dek.no.  Det koster en del, i Norge ca. 2400,- pr. m2.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tyvärr är äkta teak dyr. Även imitationerna.

Har själv äkta teak i min båt och skivorna i båten är inte många kvadratmeter totalt. Se bilden här: Länk

Den begränsade arean teak som behövdes till min båt kostade ca 21 tkr.

Jag vet inte riktigt varför det är så himla dyrt med teak.

Men en sak vet jag, efter att ha limmat fast mitt teak med sikaflex 291 (och 292 i kanterna) att det är ett himla jobb att få det snyggt. Ändå var mina plattor klara att limma dit. Väldigt kladdigt och så är allt skruvat med specialskruv med låg skalle och sen teakplugg limmad med epoxy ovan på det. Tog mig ca 3-4 dar att få dit mitt teak (har även på badplattformen i aktern).

Lite olika material:

TBS

Polyuretan, tjocklek 2,1 mm, 128 cm bredd, rullar om 5, 10, 15, 20 m, vikt ca 2,5 kg/kvm, finns i 12 färger, pris ca 620 kr/kvm.

Generalagent www.italnordic.se

Flexiteek

PVC, tjocklek 5 mm, ribbredd 45 mm, vikt ca 6 kg/kvm, pris utan ram ca 2500 kr/kvm och med ram ca 4500 kr/kvm.

Tillverkare www.flexiteek.no

Tek-Dek

PVC, tjocklek 5 mm, ribbredd 45-50 mm, vikt ca 6 kg/kvm, pris ca 1650 kr/kvm.

Generalagagent www.biscayamarin.com

Teak (färdiga skivor)

Äkta teak, ribbredd 36 mm, tjocklek 12 mm, vikt ca 12 kg/kvm, pris ca 4500 kr/kvm.

Leverantör t ex Lidköpings Båtsnickeri

(Priser ovan aktuella dec 2003.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det känns som att jag skall satsa på riktigt trä enligt altangolvsprincipen, dvs med små springor mellan varje bräda.

Då kan man ta ur golvet om det behövs, vattnet kan rinna undan osv.

Jag kan uppenbarligen lägga ner ganska mycket krut på detta innan jag kommer upp i teak pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bastulavar brukar man göra av Abachi, som ju är tåligt, kvistfritt, starkt, snyggt och lätt! Det kanske är ett alternativ till teak. Måste garanterat vara billigare för det blir ju ett antal m2 lavar i en bastu ...

Lärk tror jag mindre på eftersom det är ganska tungt, och dess snygga ljusa yta jangserar ganska omgående till en ful grå yta, när det får ligga utomhus konstant.

Är du nöjd med din HR430? Har hört att den är en storsäljare!

Dessutom har du väckt en tanke hos mig ... man kanske skulle göra lite snygga lavar till båten :-) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för tipset.

Nej, jag är inte nöjd med HR 430, den passar inte för mitt syfte så därför tittar jag på att byta till en HR 410 och då skulle det vara snyggt med trägolv

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Peter
Teak är snyggt. 3.500:-/m2
070-7146793

post-0-1394234496,9457_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men krävande i underhåll om man vill ha den fina bruna ytan!;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ser jag förslag om abachi igen. GLÖM DET. Få träslag är så känsliga för fukt och röta som abachi. Det används nästan bara till bänkar i bastu eftersom det inte leder värme. Man vill ju inte bränna häcken av sig. Men gissa om det fort blir fult. Det blir lätt blått och kan även mögla kraftigt. Jag har sett det. Inte trevligt

Lärk kan fungera och är inte tyngre än teak. (ungefär samma vikt) Men det är ändå inte så röttåligt som många tror.

Varför inte satsa på laminat av samma sort som Utternbåtar, Ryds mfl. använder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nån som vet nåt om sk. teak/coto skivor. Om jag fattat det rätt är det en plyfa med ytskiktet i form av nåt mörkt ädlare träslag (teak?)spårat med ett ljusare träslag. Vet nån något om pris och hållbarhet/kvalitet? Jag tror att det säljs i rätt stora skivor.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggt men skall inte användas utomhus. Där håller det INTE!

Oftast är det ett tunt teakfanér 0.55 mm limmat på en björk eller merantiplywood. Den svarta nåten består antingen av infärgad poppel (vilket är vanligast)eller Wenge. Vit nåt består oftast av koto, men det förekommer även ljus meranti.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lars

Kolla med www.mainlandsweden.se dom har just nu vinterpriser på fuskteak. Jag har bestält av dom.

Jag har mallat själv vilket inte var så svårt och limmningen bör inte bli något problem, det finns bra instruktioner. 2 250kr kvadraten blev priset utan ram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag hade nog inte gjort som du om du inte är kunnig.. visserligen är jag kunnig innom det området.. men jag hade låtit en annan göra det. det blir sällan bra när man mallar och lägger själv. :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta på en av bilderna på vår nya båt i min sjöbod. På vår nya Vindö 30 har förre ägaren lagt ett däck av kork - Marinedeck 2000 - ser riktigt bra ut och är framför allt väldigt behagligt att gå på. Lätt att underhålla. Tillverkarens hemsida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det såg väl fint ut.. men jag tänkte på det, är det inte lätt att slå ur (flisor) ur däcket. jag menar en avbruten vinkork är ju rätt smulig utav sig!15.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, jag får väl återkomma när jag använt båten ett tag. Just nu står hon ju på land. Däcket ser i alla fall helt oskadat ut efter ett par års användning. Bleknar litet efterhand, som teak. Kommer i ribbor och limmas fast med nåtmassa och nåtas. Ser väldigt snyggt och prydligt ut, tycker jag. Blir tydligen inte varmt på sommaren och framför allt - inte halt vid väta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laminatet är tillverkat av Perstorp men det intressanta är vem som pressar det på plywood. Det är ett Norskt företag som heter Kombicraft.

Sedan skickas det till olika snickerier som sedan fräser fram färdiga satser till Ryds, Uttern mfl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det nån som vet pris på korkdäck?

/Robbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Palms i Tyresö har färdig ribb för 72 kr/m som bara är att limma ihop! Dessutom äkta teak som håller att stå på. 21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad tror ni om att olja in några sådana här och pussla ihop med tunna tampar för enkel ihopvikning?

Trall PLATTA på ikea.se

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=16708&catalogId=10103&storeId=2&langId=-11&parentCats=16708*16803*16809&productId=70212

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla på LAUAN det ser ut som teak om man lackar det kolla in mina bilder i min sjöbod panelen är gjord av LAUAN det är igentligen trcykaimpregnerad kinesisk plyfa med mahogny lager i topp.Det är otroligt billigt om man jämför.

post-6840-1394234590,6837_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Tek-Dek i min båt sedan tre år. Jag har erfarenhet från Flexiteek också, så jag kan inte hålla med Gedda om att det är otroligt plastigt och fult

Bägge materialen är gjorda av PVC. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...