kafel 0 Postad 10 Oktober , 2005 Har en Mercruiser 7.4 mpi. Vad är normaltemperatur för en sån motor? Min ligger runt 60, verkar som de inte blir tillräkligt varm? Tycker att den borde liggar runt 90? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 11 Oktober , 2005 Jag antar att den är sjövattenkyld, då blir det inte bättre än så. Jag har en likadan själv och den ligger runt 65 grader. Med ett sötvattensystem får man upp temperaturen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kafel 0 Postad 11 Oktober , 2005 Japp den är sjövattenkyld, men om man byter termostat borde de inte bli bättre/få högre temp då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 12 Oktober , 2005 NEJ ...inte 90 gr 65-75 gr är helt OK !!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 12 Oktober , 2005 Jag har en sådan motor men bytt till sötvattenskylning. Minskade bensinföbrukningen och ökade tempen till 85-90. Innan var den runt 65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 12 Oktober , 2005 OJ ....de va som f-n ....kul !! att sätta sötvattenkylning är ju inte helt gratis ...hur kom du på att du skulle göra det . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kafel 0 Postad 12 Oktober , 2005 Ok, funderar också på och sätta dit sötvattenkylning. Men har ej lyckats hitta någon som passar till mpi, har bara hittat till vanliga 7,4 och 454. Varifrån köpte du? Minns du hur mycket de kostade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 12 Oktober , 2005 Motorer mår egentligen inte bra av så låga arbetstemperaturer, så en sötvattenskylning är att föredra. Dessutom håller det rosten borta från limporna på ett helt annat sätt eftersom vattnet är glykolat och fritt från syre. Men jag har ett alpha onedrev och det sägs ju att impellern är för klen till att driva ett slutet system, men jag har hittat detta på nätet. Kan det vara något tro? http://www.usaonline.se/_product.php?pid=8&id=41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kafel 0 Postad 12 Oktober , 2005 Jo, tänkte mest på motorn ska må bättre med sötvattensystem. På usaonline så hittade jag ej någon till 7,4mpi 2000. Har mailat dit, se va de svarar. Hitta några i Usa, de ligger runt 600$ frakt 250$ till Sverige. Skulle vara behändigare och hitta ett i Sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eilerth 0 Postad 13 Oktober , 2005 Din motor är byggd med tolleranser för en motortemperatur < 67-*C. Anledningen till att man byggt motorn för den temperaturen är att man då kan använda saltvatten som kylning utan att saltet fälls ut i kylkanalerna dvs man kunde göra en motor till ett lägre pris som fungerar tills korrosionen(rosten) sätter stopp. Om däremot vill förlänga motorns livslängd på den här punkten och tänker montera en sötvattenkylning så bör man nog göra en besiktning/kontroll av kylsystemet och om det ser bra ut och ev göra nogon typ av rengöring innan man monterar sötvattenkylningen. Om man nu monterar en sötvattenkylning bör man vara observant på kylvätskans nedsmutsning och kanske byta ut den efter en tids körning. Nu tillbaka till inledningen av denna text ang motortolleranser OBS!! om du använder dig av en termostat för tex 95*C så kommer dina kolvar kolvringar osv att ha felaktiga tolleranser dvs motsvarande att du skulle aceptera att din bilmotor skulle ha en kylvätsketemperatur på ca 138*C, någon sådan ide tror jag knappast att någon skulle få Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kafel 0 Postad 13 Oktober , 2005 Okej, men om man sätter dit ett sötvattensystem så ligger ju tempen runt 85-90 som Thure skrev tidigare i tråden. Det måst väl motorn tollerera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eilerth 0 Postad 14 Oktober , 2005 Det som avgör vad din motor får arbetstemperatur är vad du monterar för termostat dvs det spelar i princip ingen roll om du monterar en sötvattenkylning eller inte (förutsatt att sötvattenkylningen & pumpen är dimmensionerad för behovet)utan det är gradantalet på temostaten som avgör. Det jag menar är att du inte skall byta gradantal på din temostat om du sätter in en sötvattenkylning, behåll de temperaturer som motortillverkaren har monterat vid lev från fabrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser