Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
jingesson

Bensin Shell V-Power!!

Rekommendera Poster

Nån som testat denna mirakelbensin nu i höst?Isåfall skriv gärna ett par rader positivt eller negativt??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mirakel och mirakel... Det är bara mer oktan så vitt jag fårstår. Samt högre pris...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett högre oktantal än nödvändigt gör ingen nytta. Tvärt om kan däremot skada motorn. Motorer med turbo kan om elektroniken är eller blir så programmerad utnyttja ett högre oktantal genom att öka motorns effekt och vridmoment.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppsan ja.Där ser man.Tydligen inte som  man trott då.Hade ju bestämt för mej även om ja nu själv tankar 95 (Smålänning) att det högre oktantalet ökade motorns förbränningsförmåga!Men enligt länken ovan är det ju tvärtom alltså.

Ja det skapar ju myror i huvudet.Nu hade ja inte tänkt tanka den nya mirakelbensinen eller så=)Utan var bara mest nyfiken om nån annan gjort detta....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undra varför de leverar en ny bensin produkt i dessa svåra olje tider.

Tror de att försäljningen ska öka? Vad kostar den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ger ju ingen effekt på en äldre motor som har helt mekanikst tändsystem. Däremot på nyare bilar med elektronisk insprutning och knacksensor, så kan man tjäna lite. Handlar troligtvis bara om någon hästkraft och lite bättre bottenvrid eftersom motorn inte spikar lika lätt med 99 oktan. På så sätt så sänker inte knacksensorn tändningen, och man tjänar det här lilla på det. Har själv tankat v-power i min bil som har knacksensor. Effekt skillnaden känns inte alls, däremot så drar bilen faktist mindre bensin än vad den gjorde innan. Så går väll jämt ut ungefär vad gäller priset. Min egen teori om varför den drar mindre bensin är att V-power inte inehåller någon etanol som det brukar finnas lite av i vanlig bensin. Det är ju allmänt känt att etanol har sämre energiutvinning per liter än vanlig bensin. Därför tror jag att det skiljer lite i förbrukningen mot innan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Miljöskillnaden då emellan vanlig bensin och V-power?

Eftersom vanlig bensin är utspädd med ett mer miljövänliare alternativ än V-power. Iof skriver du att den dra mindre men hur mycket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
v-power är precis som den 98oktania bensinen. bara dyrare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

99 oktan så liiiiite mera äre fast som du säger mestadels dyrare..

//S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att kunna få någon glädje av högre oktan, måste man nog ha en modern motor med turbo och elektronisk styrning! Då kan turbotrycket ökas-kompressionen blir högre-mer bensin kan sprutas in- mer effekt ut, med lite bättre ekonomi. Allt genom elektronikens försorg!

Hälla 100 oktan i gräsklipparen ger lika mycket som att hälla direkt på gräset.

/ Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej.. Jag tycker att V-power fungerar mycket bra.. Klart att det inte är någon ide att Tanka en Volvo 240 på.. Men har man en finare bil med lite mera Hästar så varför spara ett par ören på att köpa 95.. Trimföretagena rekomenderar starkt att köra på den Bensin. Bilen får en jämnare gång och snabbbare gasrespons.  Klart det blir dyrare men det kostar att ligga på top Men det är vad jag tycker David..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
En modern högprestanda motor kan troligtvis leverera några hästkrafter till sedan knack-sensorn inte behöver tala om för tändsystemet att det är dags att backa av.

På min egen Passat med sugmotor (193hk) märks ingen skillnad alls men på brorsans 300hk Audi gör det skillnad.

Något jag reagerar över däremot är att alla tester bygger på Shells egna uppgifter och inte på riktiga körningar på rullande landsväg med olika bilmodeller.

JAG tror....
Att om man skulle göra ett sådant test och offentliggöra resultatet skulle de flesta lägga de extra pengarna soppan kostar på en korv i stället.

Jag kör på 95 och spar pengarna till båtsoppa i stället.

www.smuggler.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...