Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Gäst Lars Tobin

Sönderfallande sjökläder

Rekommendera Poster

Värt att fundera på - onekligen. Det där med märkeshysteri är ju litet dubbelbottnat. Visst betalar man för varumärket MEN man betalar också för en produkt med många användare vilket gör att kvalitetsproblem inte går att dölja lika lätt. Visst finns det säkert ej märkesställ som fungerar men hur vet man det? Att läsa tester av splitter nya ställ är ju helt värdelöst då det är efter en tid som sanningen kommer fram. Att det verkar vara en geonomtänkt design som det onekligen var på mitt Westcoastställ hjälper ju inte heller då man sitter där i båten helt genomblöt. Jag köper i alla fall aldrig ett noname igen (vilket ju knappast Taiga kan sägas vara - de har ju en imponerande referenslista).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, jag gissar att Taiga gör förbaskat bra grejer, det gäller bara att köpa rätt grej så att man inte hamnar på sjön iklädd kamouflagekläder...

20.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft ett Mustoställ som är 30 år och ankommet. Köpte nu två sjöställ märke GoTop på butiken SeaAvenue i Marstrand. Under sommaren 2006 gavs ingen möjlighet att testa, men efter Tjörn Runt regnade det och båda ställen läcker svårt. I varudeklarationen står som vanligt att utvecklinge skett i samråd med seglarexpertis. Skall reklamera i veckan som kommer, men även om vi får nya ställ lär problemet återkomma. Kläderna är helt enkelt inte tillräckligt bra för att användas på havet.

Jag testar nu ett sjöställ märke Fladen, som några fiskare varit behjälpliga med konstruktionen. Lite klumpiga beroende på att de innehåller flytmaterial, men abslout täta. Perfekt för den som bara skall styra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blir nästan förvånad över några av inläggen här. Att en nybörjare som ska köpa sitt första ställ tvekar på att slänga ut 6000 på ett Mustoställ respekterar jag, men ni som haft Musto, Gill, HH osv och konstaterat att de hållt klanderfritt i tiotals år, vad tvekar ni på?

Dessa tilverkare har bevisat sin kunskap många gånger om och både kan och har rätt att ta betalt för det. Ur ett rent samhällsekonomiskt perspektiv kan man tycka att någon måste ge de nya uppstickarna en chans, men då får de också satsa på något de hanterar. När ftg som WestCoast kommer och påstår att de har minst lika bra grejer som Musto (något jag fick höra på en flytande mässa tidigare) så känns det mer som rent bedrägeri än något annat.

Att snickra ihop ett arbetsbart, torrt och hållbart ställ som ska vara lätt och samtidigt någorlunda snyggt är inte det lättaste. Att överlåta det åt dem som hållt på länge och redan haft alla problem i situationer där det spelar mindre roll känns snarare självklart och smart än märkeshysteriskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu får man ju inte ett Musto MPX för 6000:-. Snarare är det väl 9000:- om man inte har speciella kontakter. Men jag erkänner gärna att jag känner mig som en idiot som kunde köpa mitt Westcoastställ som faktist inte var speciellt billigt. Westcoast är inte samma företag som förut låg i Värnamo utan en liten firma i Malmö som omsätter 4 MSEK. Blir inte så mycket pengar till produktutveckling då. Detta kunde jag ju kollat innan jag handlade, inte efter. Jag hoppas bara att fler inte går på deras välsmorda säljsnack utan lär av mitt och andras misstag. Nästa ställ skall för min del innehålla GoreTex inget liknande och bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte nog på jackan, jag köpte MPX på mässan i fjol och fick ett vettigt pris, 2 jackor för 7.900:- om jag minns rätt.

Jag måste dock komplettera med nya byxor nu, jag har tagit  död på mina. Funderar på Gill eller Musto HPX, men är osäker på vad som egentligen blir bäst..

Kontentan var i alla fall att:

1. Det är idiotiskt att köpa ett ställ för 3 papp om man bara ska segla sporadisk en säsong eller två.

2. Ska man nu segla seriöst och mkt så är det värt varenda krona ett bra ställ man kan lita på kostar. Utslaget på de tio år det håller är det ändå billigare än nobrand-märkena.

3. OM det nu händer något med ett Musto/Gill/Gul/Sailracing-ställ så är det i regel inte svårare än att man ringer och säger att man fick ett måndagsexemplar, så ber de en komma in och visa upp så får man snart ett nytt.. Hur många har inte gnällt över bristande service efter affär hos skitmärkena?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk om Westcoast Ocean 3L Extreme hade kostat 3000. Det var betydligt dyrare är jag rädd :-(

Sailracing har snygga ställ (med GoreTex!)  men deras byxor är inte av snickarmodell. Jag undrar hur de tänkt där? Lösa hängslen?

Med tanke på att Musto MPX-jackan jostar över 5000 i butik så gorde du ett riktigt kap får jag säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sailracing satsar nog inte riktigt på samma scen som övriga. Code Zero etc är ganska tydligt inriktade på bankapp eller åtminstone hårdare inomskärssegling. Snyggt är det iaf, och bra.. men sätan så dyrt. Att hålla byxorna upphar man väl inga problem med i vanliga fall? Ett bälte kanske?

Ja, det var ett kap. Fjolårets jackor (som ändrades med en reflex som flyttats en decimeter) och på höstmässa, samt att jag tog 2 gav det priset. Jag klagar inte!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon bumpade tråden för ett par dagar sedan men sen försvann inlägget. Vad hände egentligen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HH skulle ALDRIG våga riskera sitt varumärke, så det märket handlar man utan risk!
Ska man handla billigt kan man lika gärna handla kläderna på ICA Maxi, superbilligt och kvaliteten får framtiden utvisa. Att handla något halvdyrt som påstår sig vara lika bra som HH är att slänga pengarna i sjön! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte ett Westcoast Offshore på Båtmässan i februari 2003. Det har inte tvättats någon gång. Totalt kanske det har använts 45 dagar. I våras upptäckte jag, att tätskiktet började pulvriseras längst ned på byxbenen. Under en följande Nordsjösegling med överbrytande sjö blev jag genomvåt på lårens framsida - vattnet verkade passera igenom obehindrat!

En bekant till mig, som köpt ett likadant ställ samtidigt, drabbades i slutet av sommaren 2005 av att tätskiktet blev till pulver. Stället blev på någon dag helt oanvändbart, då det släppte igenom regn och blev dyblött.

Tyvärr måste min slutsats bli att varna för detta fabrikat - ett ställ med dessa undermåliga egenskaper utsätter bäraren för stora risker i hårt väder!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fråga angående erfarenheter av GoreTex. Det påstås, att GoreTex förlorar sina vattentätande egenskaper på grund av att materialet åldras. Detta skulle inträffa efter några år.

Vad har ni GoreTex-användare att säga till detta? Med andra ord, gör jag rätt, om jag investerar i ett GoreTex-sjöställ nästa gång (aldrig mera Westcoast!!!)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det ingen som använder galonkläder? Varenda fiskare kan inte ha fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som för mig höll det alltså garantitiden ut men inte mer. Optimalt för tillverkaren kanske men inte direkt för kunden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt Gore-Tex kläder sedan 1987 och aldrig varit missnöjd, på min första skidjacka slets yttertyget söder (efter 15år) FÖRE Gore-Tex membranet.

Mycket nöjd Gore-Tex användare, framförallt i stövlar som varmt kan rekommenderas. Aldrig mer kalla fötter...

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar vara ett stort problem, mina HENRY LLOYD byxor höll i 3-4år. Tills i sommras har de varit bra, sedan började jag märka att det vita tätande lagret ramlade väck, och då gick det snabbt.

Min GILL jacka märks det inte något på.

Jag får köpa nytt ställ till våren, då man inte kan få tag på den gula färgen längre. Blev av med mina GILL byxor, därför olika fabrikat på jacka och byxor. Gill hade ju bytt färg i sina ställ.

Vissa säger att man skall tvätta ställen ofta, för att svett löser upp tätskiktet. Men det verkar som andra säger att man inte skall kunna tvätta dem, konstigt. Hur skall man göra? Brukar spola av mitt ställ imellanåt och tvätta det i badkaret på hösten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är ju praktist för tillverkaren. Har man tvättat dem så finns orsaken där. Har man inte tvättat dem så finns orsaken istället där. I vilken fall så blir ansvaret konsumentens. Fiffigt eller hur?

Jag antar att det inte var HL:s Gore-texställ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst går det att tvätta GoreTex.

30-40 grader men ta ALDRIG mjukmedel typ Comfort för det förstör tätförmågan i GoreTexen.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade du med tillverkaren i England om ev goodwillgaranti?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Huvudet på spiken till 100%

Klart som fan att tätskiktet ska sitta på utsidan så resten slipper vara dyngsurt.

Varför gå på modet. Fiskargöbben har ju spenderat sitt liv på sjön och måste ha något som funkar för att överleva. Inte något som ser ball ut i Sandham eller Smögen.

Köp 2 ställ, ett riktigt som funkar att ha på sjön utom synhåll för andra, och så ett modeställ när man flanerar i båthamnen och ska glänsa och impa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ha riktiga sjökläder är lika viktigt som att i övrigt ha kvalitetsgrejer i båten. Med riktiga menar jag de etablerade märkena. Har själv sedan många år ett Gill Offshoreställ som jag är mycket nöjd med.

Ska precis köpa nya byxor till frun så det var intressant att läsa diskussionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inför den stundande båtmässan kan det vara på sin plats att bumpa den här tråden. Kanske kan det få en och annan att tänka sig för innan man gör ett marknadsfynd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder  Musto MPX Oootroligt bra grejor jackan har jag på mig vinter och sommar funkar kanon bra även som Skidjacka i backen man blir aldrig blött och snön fastnar inte heller på den. sen är ju kragen den allra bästa jag har haft någonsin..

jag är igen märkesbög men Musto Mpx är sannslöst bra. har man inte råd så är galon ett mycket bra alternativ,jag har alltid ett extra galonställ i båten.\<ahttp://i12.ebayimg.com/03/i/06/78/a3/3d_1_b.JPG\ border=\0\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag tidigare har beskrivit läckte mina Westcoast-byxor som ett såll då jag fick en sjö över mig, dvs då stället hade behövt skydda... Jag har sedermera kontrollerat tygets insida och tätskiktet hade inte släppt eller pulvriserats i det partiet av byxorna, men ändå läckte det igenom. Ett enkelt prov i duschen visar samma beklagliga resultat. Se alltså upp på Båtmässan i Göteborg, där Westcoast nu säljer sina ställ för mer än 5 000. Lägg pengarna på en ordentlig GoreTex-jacka av välrenommerat fabrikat och köp galonbyxor om inte budgeten tillåter GoreTex-byxor!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För min del så var det ju försent då två år redan gått. Men jag har i alla fall låtit Personell få veta hur det gick med mina kläder. Jag hade ju aldrig köpt den om jag vetat att den skulle haverera efter två år. Den var ju inte ens speciellt billig. Jag roade mig med att kontakta ARN för att kika på det ärende (2005-6385) som rörde den ursprungliga artikelförfattaren Lars Tobin. Där hävdar Personell att det beror på att han tvättat plagget fel och att det aldrig hänt någon annan. Jag vet ju minst en till. Jag vet inte om och hur Lars Tobin tvättat sin jacka men jag hade aldrig tvättat den utan bara försiktigt sköljt den med slang utanpå enligt Personells anvisningar. Det intressanta här är alltså inte bara klädernas kvalitet utan också hur företaget väljer att hantera missnöjda kunder. Man tror kanske inte det när man köper för de är väldigt slipade försäljare och mycket trevliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skicka ärendet till Sverker Olofsson på plus och se om du får någon reaktion, skulle vara intressant!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt; Det är för sent för detta då jag ju inte formellt har något att anmärka efterssom över två år gått sedan köpet. Det enda jag kan göra är ju att varna andra. Men visst hade det varit kul att se dem under attack från Sverker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...