Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Brolle

Propulse - min bästa investering !!

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en Propulse-propeller till min Bayliner 2655 och är supernöjd !

Har fått mycket bättre acceleration och ”grepp”, kanske någon knop mindre i toppfart men det är det värt !

 <?xml:namespace prefix = o ns = urn:schemas-microsoft-com:office:office />

Jag var först lite tveksam till att köpa Propulse p.g.a. några inlägg här på forumet och vill därför bemöta ett par rena felaktigheter.

 

För det första, att komposit skulle vara vekare än aluminium är ju rent nys! 

Så glöm inlägg om att komposit skulle bli skört i kallt vatten eller att det skulle böja sig om man har en kraftig motor. Visst kan komposit böja sig vid en kraftig påkörning men det är ju också en fördel då komposit har ”minne” d.v.s det går tillbaka till ursprungsläget vid en påkörning medan ett aluminiumblad stannar kvar i sitt nya läge.

En gång i tiden att var det nog svårt att övertyga folk om att använda propeller i stället för skovelhjul……

 

Andra inlägg handlar om att bladen lossnar eller ändrar läge med vibrationer som följd. Detta var vad som gjorde mig tveksam till att köpa en propeller. (Det här med komposit kontra aluminium har jag kunskap om eftersom jag håller på med olika material i mitt jobb).

Så för att få vetskap om detta ringde jag runt till ett antal olika handlare och frågade om det var vanligt att bladen lossnar eller ändrar läge. De flesta kände inte alls till det, men en sa att ”om bara folk läste instruktionen och drog igen bultarna ordentligt så skulle det inte vara några problem, man drar igen dom på sina bildäck men inte på sin propeller”.

I sammanhanget kan man ju undra om leverantören verkligen skulle lämna tre års garanti om problemet skulle vara ett konstruktionsfel !!

 

Några inlägg jämför stål med propulse och att man tappat fart – då har man helt enkelt inte fattat vitsen med propulse !!

 

Man kan enkelt sammanfatta vitsen enligt nedan:

 

 - 4-blad, bättre grepp och accelereration men kanske någon knop mindre i toppfart

 - utbytbata blad, man behöver bara extrablad i stället för en hel propeller (mkt. billligare).

 - ställbar stigning – man kan ändra båtens driftprofil med en och samma propeller

 

 

Så om du är ute efter perfekta köregenskaper och bra acceleration är valet lätt !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Grattis, då har ju handlaren lyckats ännu en gång. Återkom med din positiva attityd om något år så får vi höra hur bra den är då. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du jobbar på Propulse. Det kan jag förstå i ditt ordval efter att ha haft korrespondens med propulse. Likaså säger du att du följt debatten om propulse här på forumet men ändå är detta ditt första inlägg... Du använder samma ord och argument som propulse själva har uttryckt till mig. Du har precis köpt propellern... är det inte lite för tidigt att vara sååå nöjd? Jag är inte direkt missnöjd med propulse även om jag råkade ut för ett haveri för någon månad sedan. Du (propulse) hävdar att jag inte dragit åt bultarna ordentligt medan jag hävdar motsatsen. Hursomhelst har ni gjort vad man kan förvänta sig, ni har ersatt de trasiga bladen och erbjudit en ny propeller. Heder åt er i det fallet. ...men det här är billigt! Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är bra o höra positiva synpunkter med va?Killen kan ju nu vara glad för sin nya propp.Jag har själv tänkt köpa mej en sådan men blev på det bestämdaste avrådd.Ja nu har man ju hört en annan åsikt med.Men klart i de flesta fall är det nog negativt.Ja har bestämt mej iaf för o avvakta tills det kommer ut en som passar min motor på blocket eller nåt.Där har man sett det säljes flitigt av dessa.Då kostar de halva priset med.Är ju rimligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag jobbar varken på Propulse eller i båtbranchen över huvud taget.

 

När jag började fundera på en ny propeller så sökte jag efter fakta på nätet och hamnade bland annat här. Här har det funnits både positiva och negativa artiklar om just Propulse, en del har varit sakliga men inte alla (ex. det här med komposits prestanda). 

 

Självklart har jag försökt att ta reda på så mycket fakta som möjligt själv (bl.a. på

Propulse hemsida) och kan inte annat än hålla med om deras argument.

 

Mitt inlägg kan kanske när jag läser det i efterhand verka överdrivet positivt men jag ÄR faktiskt helnöjd.

 

Ja Iboat, det här är mitt första inlägg  eftersom jag varken haft behov eller anledning av att ventilera några åsikter här tidigare då jag inte haft båt på några år.

Jag har följt ett antal olika trådar här på forumet med intresse och fick idag tummen ur för att bli medlem här på forumet - kan inte påstå att jag känner mig speciellt välkommen 6.gif

Jag skulle ju kunna ställa frågan om du möjligtvis säljer Al-propellrar, men det tänker jag inte göra..........2.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men hur kan du vara sååå postitiv efter att precis ha köpt propellern? Jag har kört med min sedan förra säsongen och har varit nöjd fram till en månad sedan då den plötsligt brakade samman utan yttre påverkan. Stål eller aluminium nästa säsong för min del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi ska märka ord Iboat, så betyder precis i det här fallet sista veckan i juni så jag har hunnit köra en hel del.

Jag är helt enkelt nöjd med bättre acceleration och grepp och tyckte att det var synd att så många inlägg var negativa och varken byggda på fakta eller egna erfarenheter. Skulle jag framöver stöta på problem kommer jag givetvis att ventilera även detta. 

 

På vilket sätt brakade din propp samman Iboat?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan säkert få samma grepp i en Alu med rätt stigning och diameter ....

 

Jag har ALDRIG bara bonkat i ett av bladen  på en propeller ?  Så då byter du 4 blad  om/när du stöter i ....

Och det kostar ????

Har du fått hack/skada i bladen på en Alu , så kostar det 1000kr att renovera , och den blir som NY .

Om du byter propp mitt ute i sjön ,så tror jag att det är lättare att sätta dit en ny (extra propp) än att börja byta alla blad ....  räkna på alla moment ..osv!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig om att mycket som står här är oseriöst och bygger på hörsägen. Men inte allt, faktum är att det är för många som råkat ut för samma sak som jag. Om det sedan beror på åtdragna bultar eller ej tycker jag är oväsentligt, snarare en brist i konstruktionen att det kan hända överhuvudtaget. I mitt fall VET jag att bultarna var åtdragna och de var dessutom svåra att lossa efter skadan. Detta vet propulse och först på senare tid har man tydligen satt en varningstriangel om det viktiga att dra åt bultarna. Ditt exempel med bildäck var precis vad de sa till mig, ordagrant, så jag har fortfarande mina misstankar. Jag är inte ute efter propulse. De har behandlat min reklamation bra och jag kommer att ha plastproppen som reserv nästa säsong. Det var mitt sista inlägg i den här tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har jobbat ett antal år med att ta fram plastverktyg.

 

Och kan säga det att bladen ger sig till slut av ren utmattning.

 

* Stålpropeller flexar inget.

*Alupropeller flexar ytterst lite.

*Propulse flexar betydligt mer.

 

Jag gissar att bladen är gjorda av polyamid med en hel del glas i 15-30%, för att inte böja sig för mycket vid påfrestning. Har man dessutom en rejäl motor då böjer sig bladen lätt och när det håller på så, så mattas bladen ut och spricker.

Jag kan tänka mig att det kan fungera någerlunda på en mindre motor upp till 30 hk

 

Men vill man ha en plastpropeller så ska man nog byta bladen i förebyggande syfte en gång om året och då finns det inte några ekonomiska själ att välja plastpropeller.Dessutom är det ju sådär kul om bladen går åt helvete långt ut till havs, då gäller det att hålla hårt i skruvarna om man har reservblad med sig.

Annars är det ju grymt att man kan ställa om stigningen smidigt.

 

Mvh. Markus.  

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är faktisk helnöjd med min oxå..... Fast nu får man väl på tafsen för det 4.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jag är också helnöjd... Än så länge.

Men som jag skrev i ett annan tråd, jag väntar med slutgiltigt utlåtande tills jag provat lite mer, har inte haft den så länge.

 

Men, om man bortser från kvaliteten, så verkar ju propulse vara det absolut bästa valet på vissa båta, medans andra inte alls går bra med pp.

Det var dessutom vad handlaren jag köpte pp av sa, man måste prova innan man vet säkert...

 

Så alla dessa påhopp på Brolle tycker jag var lite väl att ta i, jag förstår att han inte känner sig så välkommen.

Det är väl bra att han har hittat något som fungerar, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst håkan

Hej Brolle,

Välkommen till MG!

Kul att du är nöjd med din propulse. Jag har själv gått i såna tankar men är lite skeptisk.

Hur är det med bränsleförbrukningen? Har den ökat eller minskat? Både på toppvarv och marschfart. Har marschfarten förändrats något?

Bränsleförbrukningen vid marschfart är viktigast för mig, det är det som kostar mest....

Toppfarten vill jag av rent psykologiska skäl inte sänka för mycket... Nu toppar jag strax över 30 knop (32 knop=snabb båt 1.gif), hamnar jag under 30 knop blir det en långsam båt 6.gif.  Det är dock bara av akademisk vikt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tiger

Håkan, din båt kommer tyvärr ej att nå över 30 knop med PP, och det har jag själv konstaterat då jag monterade en PP på min 75hkr Merc. Tappade från ca35 ner till precis över 30 och det är bannemej inte skoj. Testa rostfritt istället.

MVH/Tiger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tappade från ca 32 till ca 29...

Men jag har inte hunnit testa med olika stigningar osv. än... så med lite tur kanske jag kan komma över 30 igen.

Men 29 eller 32, hur ofta kör man så fort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört över 30 knop 2 gånger i sommar så det gör igentligen ingen skillnad. Jag brukar puttra runt i en marschfart på 23-25 knop så jag ska väl inte bråka för mycket om toppfarten.... Det är mer en ljugarbänksrelaterad fråga om båten går 30 eller inte, lite av min båt är snabbare än din-karaktär....2.gif

 

De frågor jag igentligen vill ha svar på är om ni har ni upplevt att marschfarten har förändrats och om man får någon minskad bensinförbrukning vid marschfart?

/Håkan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör nästan alltid en bra bit över 30 knop1.gif

Givetvis inte där det är trångt eller vid hastighetsbegränsningar.

 

Det viktigaste vid val av propeller är väl ändå att man måste ha klart för sig vad man vill uppnå och till vilken kostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror naturligtvis på vad man har för båt, min toppade ju ca 32 knop, och att då ligga över 30 knop konstant är ingen vidare ekonomi...

Jag brukade förr ligga runt 25-27 knop, och nu med pp ungefär samma, kanske 23-25 knop. Ingen större skillnad.

Hur det har påverkat bränsleförbrukningen vet jag dock inte.

 

Men som sagt, jag ska experimentera lite med olika stigningar, men det blir väl inte förrän nästa sommar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 -du är nöjd och det är bra!

 

Kanske du skulle lagt dom pengarna på lite upprustning av båten i stället  ?!

 

(RostigVolvo 142 med nya fina LM-fälgar syndromet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte från Alu-prop 19 till en PP i våras, Mariner 75hk , hade problem med greppet, kavitation vid tvära girar. Hade en toppfart på 31 knop (GPS). Ställde in PP på 19 fick bättre acceleration men ca 1-2 knop lägre toppfart. I mitten av sässongen ändrade jag stigningen till 20 då snurran i vissa lägen varvade för mycket. Till min förvåning fick jag en högre toppfart 32,5 knop (GPS), accelerationen blev något sämre. Bränsleförbrukningen sjönk med ca 10% till ganska prick 1,0 l/dist.

 

Tillhör som ni förstår på ovanstående resultat dom som är nöjd med PP, men reserverar mig för hållbarheten, känner att några felfria sässonger till krävs för mitt slutliga omdömme.  Nu vet jag inte hur resultatet hade blivit med en 20 Alu-propp, men uppskattar att kunna ändra stigningen, om ett par år är grabben stor och vill åka vattenskidor då är det bara att ändra tillbaka.

 

So far so good ! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nöjd med min propulse av den anledningen att jag löpte den för att få bättre acceleration/grepp vid vattenskidåkning. Det fick precis den effekt jag hade önskat mig. (Har 60Hk 4-taktare som inte är accelerationssnabb)

Dock så håller jag inte med om att det blir billigare att bara byta blad vid grundkänning.

Puttrade på en sten i ca 3-4 knop och det blev i princip ingenting kvar av något av de 4 bladen. 4 blad kostar 355*4=1420 SEK, billigt ? Nej !

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla har rätt till en egen åsikt... Själv håller jag dock med föregående talare, provade PP på min weedo med johnson V4 o ja provade nog varenda j.vla steg på vinkeln utan att bli nöjd. Jag upplevde att den slirade på kopplingen... Tursamt hittade jag en rostfri propp på blocket som sitter monterad nu, skulle dock aldrig köpa en ny med tanke på vad dom kostar o hur liten skillnaden mot alu egentligen är... Mitt råd är, ta kontakt med en seriös propp firma som kan hjälpa dig med att prova fram rätt storlek!

Fult att göra reklam (7.gif) men ja vill tacka proppellertrim för all hjälp o mina dumma fråger...

Mvh Mange... 17 Alu till skidorna & 22 stål till bus (51.8 på gps´en)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är vad som är bäst, en snygg båt som inte fungerar eller en 'rackig' båt som i alla fall tar sig frammåt. Köpte själv en 'ny' motor till min båt trots att den mer än väl behöver en omgång med färgsprutan... bättre fungerande motor än en snygg lack.... man får liksom prioritera... 1.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...