Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
andreascarlsson

Låta båten ligga kvar i vattnet över vintern?

Rekommendera Poster

Hej alla. Vi funderar över att låta båten ligga kvar i vattnet med propeller under vintern. Är det någon som har några erfarenheter angående detta? Vad ska man ha för propeller? Behöver man någon övervakning av propellern/elen? Är det något man ska tänka på vad det gäller försäkringen? Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, Vad har du för båt och vad för motor?

 

Jag köpte en båt (Nord 80) som hade legat i i tre vintrar i rad och såg förj*vlig ut.

Den föregående ägaren hade inte haft tid för båten så avgaskröken och nått till hade frusit sönder på motorn (volv penta MD5a).

Efter att ha slipat ner skrovet och tjärepoxibehandlat det, och en jäkla massa gnidande med rubbing och polish såg hon som ny ut igen.

(Vi skrapade/slipade allt trä in och utvändigt åxå, många timmars jobb...) 

Bordsgenomföringarna är viktiga att se över. På den båt jag köpte hade de stått öppna och frusit sönder ändå.

Själva skrovet verkade dock inte ha tagit någon skada, förutom kosmetiskt.

Men det är väl ändå så att plast drar till sig en viss mängd vatten, som om man har otur kan leda till osmos/plastpest och annat otrevligt.

Jag skulle inte utsätta min båt för en vinter i sjön.

 

 

Hälsningar,

Erik Klinga, Golif 615, Sormfogel

Västerås

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skaffar en Icemaster så håller den rent runt båten, men tänk på att den håller öppet ungefär 100 m2. Det finns larm att sätta på till mobilen om elen lägger av.... Försäkringsbolagen försäkrar ogärna båtar som ligger i vattnet under vintern...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Man använder ju i regel inte båten på vintern så varför ska den ligga i? Jag tror man sover bättre dessa vinternätter om båten står tryggt på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha båten liggande i vattnet fungerar utmärkt, men man ska försäkra sej att det är isfritt, dvs ständig kontroll, nu finns det ju marinor som tillhandahåller isfria marinor. Sen är det det så att motorn behövs konserveras, men det behövs ju även om man ligger på land. Har själv en skuta som ligger i vattnet 3 år sen blir det en tur upp på slipen under 1 vecka, behövs bara tvätta av och måla. Under vintern så har vi cirkulerande vatten runt skeppet, en slinga av kopparrör i den cirkulerar det vatten som sprutar ut genom små hål, pumpen som pumpar vatten är en 220 v länspump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Jag har just pratat med försäkringsbolaget. Och dom har lite extra paragrafer som gäller frys/is skador. Plus att dom sänker skadeersättningen från 1: nov till sista mars. Men det lutar i alla fall åt att låta båten ligga kvar i vattnet. Det blir för dyrt med mobilkran… Dom som jag har pratat med som brukar låta båten ligga kvar i vattnet så finns det två läger. Dom som stänger genomföringarna och dom som inte gör det. Argumentet för att inte stänga genomföringarna är att om de fryser och genomföringen är stängd så är de nått som frysersönder. Har man öppet så kan isen röra sig fritt vilket gör att inte det frysersönder. Precis som om man lägger ett öppen glasflaska i frysen så fryser inte den sönder. Stängd flaska i frysen, då får man plocka glas hela kvällen. Jag är tveksam, men dom har rätt angående glasflaskan och frysen faktiskt. Så de kan stämma. Vad har ni för erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det med båten?

 

Vi var fem segelbåtar med storlek från 6 meter till 13 meter (den stora är en träbåt) som låg inbakad i isen under ett par tre månader i Ronneby (en jädrans lång vinter blev det). Det enda riktiga problemet tycks mig vara att isen skaver mot skrovet, min Prim Vent (primvent) är rätt så grund och lätt så den har inte haft några bekymmer, lite färgskav var det enda. Träbäten däremot som är stor och tung (16 ton, 2 meters djupgående och 13 meter lång) har lite större problem med isen som skaver.

 

Såvitt jag vet så använder ingen av båtarna nån form av uppvärmning runtom för att hålla väck isen.

 

Sail on!

hälsningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...