Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
iBoat

hamnolycka

Rekommendera Poster

Idag var jag med om en dramatisk händelse. jag jobbade på en båt intill rampen då plötsligt en bil halkade ner på rampen när han skulle sjösätta en scooter. Bilen sjönk som en sten till 5 meters djup. Jag kastade i en boj och ringde räddningstjänsten medan min kompis som stod utanför båten dök i och försökte få upp honom. Fler kom och hjälpte till och efter några minuter fick de ut honom. Killen har klarat sig, trots 5-6 minuter under vatten. Nu är frågan: Har någon av er någonsin sett en ramp som slutar tvärt efter två meter och därefter blir det 5 meter djupt? Vid normalvattenstånd är det 40 cm djupt innan rampen tar slut, det går inte att använda till mer än jollar. Norra hamnen i Helsingborg med sina utmärkelser har sveriges dyraste hamnplatser. Men en ramp som går att använda utan fara för livet, det har man inte. Hur ser det ut hos er? vänligen Mats

post-2937-1394234466,7082_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

J-kla tur att det fanns folk i närheten som såg det hela då. En ramp borde inte vara så konstruerad att den slutar med ett stup ner till 5 meters djup. Undrar om han fick betala upptagning med kranen oxå.?-) /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

finns nog många ramper som är sånna en del sätter ett stopp i sluttet på rampen men jag tror dom flesta slutar tvärt ner .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Killen hade ingen puls och var helt blå när han kom upp, just nu bekymrar han sig nog inte för bärgningskostnader...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Trodde inte det heller. Det är nog ganska vanligt att man i hamnbassänger gör på just det viset med ramper. Men säkerhetsmässigt skulle det inte behöva vara så, tyvärr så sker det oftast ingen förbättring innan en allvarlig olycka händer. Det är väl ungefär som på de flesta arbetsplatser att skyddsombuden inte reagerar innan det har hänt. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ibland har man tur att de finns folk som är snabbt på plats och hjälper en nödställd, men man kan ju oxå undra hur de hela gick till, hur kan en scooter få för sej att den ska slita ner en stor jeep i drickat .......de va ju ingen fiat uno som skulle sjösätta en finlandsfärja precis, ja ja tur att de hela slutade väl iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter ett ovanligt högt vattestånd igår var rampen full av alger. Bilen halkade helt enkelt ner, jag såg att hjulen var låsta men bilen bara gled.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja hua så de kan va, du får ta ett snack med hamnkapten där tror jag.....den där rampen är ju värdelös låter de som.

 

Tänk stackarn bakom ratten, va rädd han ska ha vart när de bar av......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Det är inte lätt om paniken sätter in, och det gör den fort. Jag kör en 24 meters kombination och förra vintern så slutade ABS-systemet på släpvagnen att fungera vid ett par tillfällen, och givetvis när man som bäst behöver det. Vad hände? jo bilens bromsar pulsade som vanligt medan släpet syntes mer och mer i backspegeln på höger sida, pga låsta bromsar. inte roligt. En liten justering av sensorer så blir allt som vanligt igen. Men just när det oförutbestämda sker så blir man lätt panikslagen, men det gäller att inte tappa fattningen för då blir skadorna oftast större. Har även varit av vägen vid ett tillfälle då vägen gav vika (grusväg i värmland vid översvämmningen för 5 år sedan) När bilen hade stannat i diket så hade jag redan öppnat dörren för att hoppa om bilen välte då det var 3 meter ner till vattenytan. Man ska nog försöka att vara förutseende om det händer och ev, försöka öppna en dörr eller fönster för att minska trycket som blir av vattnet innan man når det samma. Om man har kylan och tankarna på rätt köl. /Wille

post-1958-1394234466,8938_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur ser ramperna ut hos er? Det vore bra att veta. Det kommer säkert att bli insändare i lokaltidningen och ett jäkla liv om det här. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu ett (tragiskt och skrämmande) exempel på att det är väldigt listigt att säkra bilen när man sjösätter från ramp. Blött sjögräs som ligger och dräller räcker för att få moderna fyrhjulsdrifter att tilta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där jag bor finns det inga ramper placerade i närheten av sådanahär djup.

man kan kanske tycka att på en dylik ramp borde det finnas antingen en klack som nämnts i tidigare inlägg som går att fälla upp när kärran passerat eller en säkerhetslina som man kan sätta i bilens ögla. 

 

Den rampen jag sjösätter från är ganska brant men det är inte mer än 1m djupt i sjön, där sjösatte en herre sin bil tillsammans med båten för ett par år sedan. 

 

Det kan man ju skratta åt nu i efterhand eftersom han glömt handbromsen och det inte blev personskador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har oxå en fin kant i en av våra hamnar, nämligen Västra hamnen i Trelleborg...

Den har fått ett litet lagom slut på ca 75 cm till botten från rampens slut, men de är pga att dom rensat bort tång och dy på botten nyligen....

 

Sen borde oxå noteras att hamnens djup i övrigt är ca 1,3m vid kajen och 0-0,6m i bassängen....Rätt fritt från seglare2.gif

 

Hamnen är för småbåtar.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I alla fall ha fönstret nervevat och bältet uppspänt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där mor och far bor och båten står förvarad finns det tre stycken ramper att använda. Två av dem är helt super, en av grus som går långt ut i vattnet. En av dem ser det ut som att det är lagd sten, fint och prydligt men bra grepp ändå. Den andra... ser ut som att man har lagt en jättecementramp rakt ut i vattnet. Backar man ner trailern för långt, och det är ändå för kort bit, så slutar rampen rakt av och det blir 3 meter djupt direkt. Har aldrig hört talas om någon olycka där, men jag vet folk som har backat trailern för långt och blivit hängandes på underredet. Hur de fick upp dem vill jag inte veta, men utan båt på borde det gå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag minns en annan lastbil lastad med nya saab bilar som skulle lasta av vid hamnen där jag bor, tyvärr var det för halt i backen ned mot färjeläget och hela ekipaget gled med fin hastighet mot kajkanten...killen som körde hoppade ur i sista stund innan ekipaget for över kanten, tre av saab bilarna flöt omkring i hamnbassängen varav en klarade sig så länge som 1½ timme innan den gick till botten, det var en syn att skåda det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch vilken grej.Ja verkligen tur han klarade sej.Hade ni inte varit där hade det gått riktigt illa antagligen.Ja nu borde de ju få upp ögonen o satsa lite på säkerhet.Ja händer nåt sådant så får man ju antagligen panik o tänker väl inte så kvickt som annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...