Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Gäst xander

Istället för ankare

Rekommendera Poster

Gäst xander

Finns det någon som vet vad det heter då det hänger tampar från bryggan som man använder istället för ankare vid vissa gästhamnar som tex Marstrand, Gullholmen och Tanum? Heter det fasta ankarlior, fasta akter??? Jag har för mig något på m.

Förresten så såg jag att Marstrand hade satt ut bojar mellan bryggorna som visar ankring förbjuden, det tycker jag var bra då många missar det. Mvh Xander.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fixed Mooring är det nog som du tänker på, fast det är ju på engelska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Tack! Det var ordet jag sökte. Mvh Xander. Finns det något försvenskat? Mvh Xander.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst samson

Det försvenskade ordet är Akterförtöjning.

Lite lurigt i vissa hamnar att se det innan man halat i draggen... typ Hyppelns gästhamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Då den fenomenala informationen i bokform som kallas för gästhamnsguiden är gratis så får man den info som gäller för respektive gästhamn och vad som gäller för att förtöja innan man har slängt i järnklumpen över aktern. Så gör iallafall jag innan jag går in i en ny hamn. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Hej Wille! var kan man få tag på en.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Brukar finnas i varje gästhamn, Fråga hamnvakten eller kolla på ICAbutikerna som ligger lite utspridda efter kusten. /Wille Dominant 78 kan du se bilder på www.sailguide.com och sedan klicka dig fram under båtfakta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Då skall åka dit och hämta en. mvh Xander.

klicka här funkar ej men jag hittade en bra sida igår. Den ser mysig ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Joho nu gör det det. /Wille som ibland halkar på de små tangenterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Den sidan var jag på igår, vet du ruff höjd? Är det akterruff? Berätta om den.

Mvh Xander.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Haj på daj du Dan! Nä ingen Maxi för min del. Iofs en båt som placerade svensken på havet men den tilltalar inte mig. Jag är ute efter lite mer udda båtar som ändå seglar bra. Då tycker jag Dominant 78 passar min slimmade profil!:lol: bättre. Till Dan kan jag ge tipset som står att läsa under inlägget chatforum. Köp dig en riktigt maskulin stålbåt istället. En motortorpedbåt från flottan, då behöver du inget boende ute på landet, att du tar dig fram i mer än 5 knop! /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Tjaa kanske en utrangerad bogserare vore nåt. Då kan man bli riktigt motoriserad och dra upp mycke svall. Det tål att tänka på. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Det är klart att man måste hänga upp tvätten ibland. Men din typ av båt så räcker det med en torktumlare. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena Wille och Skotten. Jättetrevligt att ni chattar genom forumet men det blir lite tjatigt tycker jag iallafall. Kan ni inte starta en tråd som kan heta nåt i stil med Wille & Skotten chattar om ditten och datten 2.gif

så kan man välja själv om man vill läsa eller ej...Vad säger ni om det? haha...

Hälsningar Niklas... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...