Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
sigge_1

Blåst topplockspackningar på en VP570

Rekommendera Poster

En god vän till mig har en Nimbus 22:a där topplockspackningarna gått.

Motorn är en Volvo Penta 570. Som jag förstått det har båda packningarna gått, vad kan det bero på?

Vart lämnar han den för en stabil reparation utan överpris i GBG området?

Mvh // Sigge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har en idè vad detta berott på?

Ingen som kan rekommendera en bra reparatör? 

 

 

Mvh // Martin S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den blåser inte bägga packningarna utan orsak. har den gått varm? Färskvatten eller sjävatten kylning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för svar!

 

Båten har sjövatten kylning. Enligt de som kollat på den behövde båda topparna bytas helt?!

37000 skulle notan sluta på.

Verkar ju inte rimligt varken att byta båda topparna eller att kostnaden skall bli så hög kan man tycka som lekman..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju svårt att utala sig om beroende på vad som hänt.

Ett par nya toppar är ju inte gratis precis.

Då motorn är sjövattenkyld så finns ju risken för rostskador i kylkanalerna och packningsytor och det är därför packningerna stuckit.

Annars så borde en planing av topparna och nya packningar räcka. Under förutsättning att kylkanalerna är intakta och ej igensatta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 De har tagit kompressionsprov, två cylindrar ger inga utslag på mätaren. Demonterade då båda topplocken och konstaterade att en avgasventil var sönderbränd på det ena topplocket och att en insugsventil ”svampat” sig på det andra. Det var även minst ett sprucket ventilsäte per topplock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väl ventilhaveriet på topparna som var orsaken till komp. förlusten och inte packningarna, skulle jag förmoda. Går att krympa dit nya säten men det kostar ju lite det också, men är säkert bra mycket billigare än nya toppar.

Sedan så är ju nästa fråga varför har brända ventiler uppstått? Tändfel, snålt med bränsle, fel ventilspel etc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...