Fridalilie 0 Postad söndag kl 19:47 Hjälp oss! Första motorbåt att ha i större insjö i storlek 4,5-6 meter med liten ruff, sittytor, badstege och kapell. Behöver inte gå snabbt och ska inte kräva så mycket meck. Budget ca 50k. Vilka modeller gillar ni? Tips? Ska vi ha inombordare eller utombordare? Vi har kollat på en fin snipa Skilsö 23a men det känns lite stort som första båt kanske. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad söndag kl 20:34 En 23-fotare är inte en stor förstabåt, du växer snart in i den. Däremot kan en båt på 4,5 meter med ruff kännas liten och rank, så jag skulle satsa större. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 557 Postad söndag kl 22:03 Håller med @Peter_K. 23 fot blir snart litet - man vänjer sig snabbt. Sen undrar jag vad som menas med ”större insjö”. Det kan betyda vresiga Vättern eller lugna Mälaren eller något mindre. Dessa ”kräver” lite olika båttyper. Jag skulle nog satsa på en snipa i storleken 23-27 fot. Dessa har oftast en inombordare och går ganska sakta. Brukar dock oftast rulla en del vid sidsjö. Sen hoppas jag ni har båtplatser klara, både sommar och vinter, och helst ett bra varv i närheten eller att ni känner någon händig som har erfarenhet av båtmotorer. Oavsett hur ny båten är så kommer det komma stunder man behöver hjälp med motorn. Bra att ha någon att lära sig av. Välkommen till MG! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 557 Postad söndag kl 22:05 PS. Ser man en båt på land ser den oftast väldigt stor ut. I vattnet, betydligt mindre. 2 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 503 Postad 8 timmar sedan (redigerade) 2025-02-23 vid 23:05 skrev ChristerN: PS. Ser man en båt på land ser den oftast väldigt stor ut. I vattnet, betydligt mindre. Exakt! På våren före sjösättning är båten alltid för stor! Fortsättning: En Skilsö 23 är som flera redan skrivit inte så stor, men frågan är väl hur du tror att båten kommer att användas. Om det gäller att åka ut över dagen för att bada när man redan vet att det är sol så är den ju onödigt stor. Om det är mera aktuellt att kunna övernatta så är den rätt lagom som förstabåt kan jag tycka. Redigerad 7 timmar sedan av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 106 Postad 7 timmar sedan Ryds Camping tillverkad efter 1976 med en motor från 2000-talet är en trevlig bekantskap. Sån hade vi när ungarna var mellan 3 och 12. Riktig badbåt med kapell så att man kan övernatta. Fördelarna är att motorn hänger bakpå och man slipper springa på den hela tiden. Lätt att ta upp på trailer och underhålla själv. Motorn bör vara 60 hk eller strax över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 503 Postad 7 timmar sedan (redigerade) 19 minuter sedan skrev Janne_G: Fördelarna är att motorn hänger bakpå Lättare att byta om den pajar men tyvärr också lättare att bli av med en mörk natt. På en mindre båt är det ju lite trist att ha en inombordare som tar plats, men på en lite större båt tycket jag inte att inombordaren är direkt ivägen även om den naturligtvis tar en del plats som kunde varit bra att ha som stuvutrymme. Redigerad 7 timmar sedan av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser