kjellgm 1 Postad 21 Februari Jag har en voltmätare i min segelbåt. Bör jag ändå montera ett instrument för batteriövervakning? Elnovis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 962 Postad 21 Februari 12 minuter sedan skrev kjellgm: Jag har en voltmätare i min segelbåt. Bör jag ändå montera ett instrument för batteriövervakning? Elnovis. Bör o bör... Det beror på vilken koll du vill ha på "volymen amperetimmar" du har i förbrukningsbatteriet. En voltmätare (speciellt visarinstrumenten) är ett väldigt opecist instrument. Det anger spänning men beroende på batteriets skick (åldersrelaterat, när ett batteri åldras så klarar det inte av att lagra lika mycket amperetimmar som när det är nytt). En modern batterimätare har en shunt som monteras på kabeln intill batteriet. Shunten ansluts med en klen kabel till instrumentet som skruvas fast på ett lättillgängligt ställe i båten (elcentralen?). När ström passerar shunten så mäts strömstyrkan av instrumentet och räknas om till Ah. Shunten räknar både på laddningsström och urladdningsström och så kan du se hur många procent/Ah det finns i batteriet. Ett blybatteri ska inte laddas ur till mer än 50%, annars åldras det snabbt. Att endast använda 20% förlänger livslängden avsevärt. Detta är lätt att hålla koll på med en batterimätare. Om du har svårt att hålla urladdningen på den nivån så är receptet fler solceller, mer motorkörning med generatorladdning eller laddning från 240V-uttaget på bryggan. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 66 Postad 21 Februari "Bör" är ett gummibandsliknande ord. Hade jag en Najad 400 med 4 st Lithium batterier, så skulle jag säga. Absolut! Hade jag en Albin 79 med 1 blysyra batteri så skulle jag låta bli. Urladdningskurvan för lithium batterier är som en nedåtvinklad hockeyklubba. Inget händer med spänningen förens batteriet är nästan tomt. Det kommer att stå 12,8V på din spänningsmätare i princip hela tiden. Blysyrabatterier har en urladdningskurva som en skidbacke. 12,75V = fullt. 12,45V cirka halvfullt. 12,1V= tomt. Dvs du ser rätt så väl med en spänningsmätare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 557 Postad 21 Februari Du har ju fått en del bra svar redan men så här tycker jag. Jag brukar rekommendera alla som tycker att de behöver se hur mycket soppa de har kvar i tanken att installera en batteri-tankmätare. Tycker det är minst lika viktigt att se hur mina tunga och dyra batterier mår för att se till så de inte behöver bytas i förtid som att veta hur långt jag kommer på soppan jag har i tanken. Dock så anser jag att det beror på vilken båt man har. Är det en båt som man ibland bor i och nyttjar ström under tiden så anser jag att det är mer självklart än om man har tex en styrpulpetare som man bara åker ut och fiskar/finåker med ibland. 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellgm 1 Postad 21 Februari Tack Lintott, Stan och Christer N för kloka synpunkter och goda råd om batteriövervakning! Elnovis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 171 Postad 21 Februari (redigerade) En Nasa BM1 som köptes för typ 10 år sedan ger mig fortfarande nästan all info jag behöver ang mina tre AGM batterier i båten. Ser om banken är hyfsat laddat. Om det laddar vid motorgång och / eller med solcell. Har jag ström tillräckligt för att driva dieselvärmaren. Visst jag har kört slut, men då har jag plockat fram startveven till min Yanmar YSM 12. - Det som felat var hur jag skulle kunna enkelt kolla vilket som sänker de andra. Köpte ett simpelt batteritestinstrument på Biltema. Kopplade isär de tre batterierna och testade. Hittade vilket av de tre batterierna som sänkte den totala banken. Blir att investera i ett nu i vår. 7 år sen sist. Har även kollat och bytt ut batterier i skotern och tre bilar. Det som är till elverket är ok. Då med enkla BT-testern. Tycker jag har tillräckligt koll, även på batteriet i sommarstugan som används till Volvo T24:an. Så, ett instrument till som visar kapaciteten utöver spänning är inte fel. Även ett helkasst batteri kan ha bra spänning, men ingen kapacitet, om det s a s står obelastat. Redigerad 21 Februari av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 454 Postad 21 Februari (redigerade) Jag köpte/montera en Victron Energy SmartShunt 500 amp Batterimonitor. Vet inte om den ger så mycket mervärde i min liv. Den räknar ut hur länge batteribanken räcker med aktuell förbrukning vilket inte säger så mycket när man har 2 kylskåp som startar/stoppar efter temperatur. Eltoa, värmare, pumpar, konverter som används vid behov, utöver diverse lampor m.m. Skulle ge mej mycket mer om jag fick ut ett värde på hur länge batteribanken räcker från ett genomsnitt av förbrukad ström under tex senaste timmen. Kanske finns redan men jag har iaf inte hittat den funktionen. Redigerad 21 Februari av Wildeside Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 557 Postad söndag kl 08:55 2025-02-21 vid 22:14 skrev Wildeside: Jag köpte/montera en Victron Energy SmartShunt 500 amp Batterimonitor. Vet inte om den ger så mycket mervärde i min liv. Den räknar ut hur länge batteribanken räcker med aktuell förbrukning vilket inte säger så mycket när man har 2 kylskåp som startar/stoppar efter temperatur. Eltoa, värmare, pumpar, konverter som används vid behov, utöver diverse lampor m.m. Skulle ge mej mycket mer om jag fick ut ett värde på hur länge batteribanken räcker från ett genomsnitt av förbrukad ström under tex senaste timmen. Kanske finns redan men jag har iaf inte hittat den funktionen. Du kan ju se en procentsats på hur mycket ström som är kvar och sen kan du ju ta lite vanligt förnuft och blanda det med vetskap om huruvida belastningen varit normal eller större/mindre sen senaste 100% laddning och därigenom enkelt lista ut hur lång tid dina batterier räcker. Förbrukning under senaste timmen verkar vara ett mindre relevant mått i min ögon. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 454 Postad söndag kl 09:30 (redigerade) 35 minuter sedan skrev ChristerN: Du kan ju se en procentsats på hur mycket ström som är kvar och sen kan du ju ta lite vanligt förnuft och blanda det med vetskap om huruvida belastningen varit normal eller större/mindre sen senaste 100% laddning och därigenom enkelt lista ut hur lång tid dina batterier räcker. Förbrukning under senaste timmen verkar vara ett mindre relevant mått i min ögon. Vad hjälper en procentsats om du inte vet vad du förbrukar i genomsnitt. Det är som att titta på bilens tankmätare visar 50% du vet att tanken rymmer 100 liter så då kan man anta att man har 50 liter kvar. Men vad hjälper den vetskapen om du inte vet vad bilen suger i sig per mil i genomsnitt. Smaken är som baken en del älskar sin batteribanksmätare och andra tycker att dom klarar sig gott med en bra voltmätare. Redigerad söndag kl 09:31 av Wildeside 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 171 Postad söndag kl 10:42 BM1 visar även spänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 557 Postad söndag kl 14:42 4 timmar sedan skrev Wildeside: Vad hjälper en procentsats om du inte vet vad du förbrukar i genomsnitt. Nu tycker jag du är lite vrång, eller så fattar du inte hur du kan använda mätaren. Du kan ju se när du senast hade 100% och, återigen, med lite sunt förnuft kan du sedan avgöra hur mycket tid du har kvar. Exempel. Du har startat från hemmabryggan på eftermiddagen ena dagen och kommit till en naturhamn där du lagt till. Förmodligen var dina batterier fulladdade när du anlände till naturhamnen. Ett dygn senare kanske du läser av din mätare och ser att du har 80% kvar. Du har då gjort av med 20% på ett dygn. Får du då lika mycket sol via solpanelerna nästa dag så kan du konstatera att dina batterier kommer räcka i ett drygt dygn till utan laddning via motorn då du nästa dygn vid samma tid kommer ha ca 60% kvar i dina bly/syra batterier. Jag har haft en annan nytta av min batteritankmätare. En vår på väg från vinteruppläggning till hemmabryggan kunde jag via mätaren notera att motorn inte laddade förbrukarbatterierna alls. Vid hemmabryggan kunde jag konstatera att skiljerelät var trasigt. Bytte enkelt ut det mot ett från Biltema och sen inga problem. Hade jag inte haft en batteritankmätare så hade jag inte märkt något på ganska lång tid då spänningsmätaren på instrumentpanelen ”bara” visar spänningen på startbatteriet. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 667 Postad söndag kl 15:57 1 timme sedan skrev ChristerN: Jag har haft en annan nytta av min batteritankmätare. En vår på väg från vinteruppläggning till hemmabryggan kunde jag via mätaren notera att motorn inte laddade förbrukarbatterierna alls. Vid hemmabryggan kunde jag konstatera att skiljerelät var trasigt. Bytte enkelt ut det mot ett från Biltema och sen inga problem. Hade jag inte haft en batteritankmätare så hade jag inte märkt något på ganska lång tid då spänningsmätaren på instrumentpanelen ”bara” visar spänningen på startbatteriet. I vår båt är det minst lika mycket observation av den momentana strömmen (in och/eller ut) som inte bara jag utan även andra i besättningen uppskattar. "Vad är det som drar ström nu, allt är ju avstängt ?". Nja, någon hade glömt släcka inne på toa.... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 503 Postad 11 timmar sedan 2025-02-21 vid 10:49 skrev kjellgm: Jag har en voltmätare i min segelbåt. Bör jag ändå montera ett instrument för batteriövervakning? Elnovis. Nej, bara om du tycker det är roligt är mitt svar eller om du inte är intresserad av att bearbeta enklare information. Om det är väldigt viktigt att du i varje läge har mera el än bara till kylen kan det ju också vara bra med en mätare. Annars räcker denna tabell bra för att ha tillräcklig koll på batterierna. Dessa värden är i viloläge när batteriet inte har laddats eller avgivit ström på flera timmar. Har man inte solceller kan man räkna med att man ska lägga på 0,2 - 0,3 V på avläst värde när man har alla instrument igång eller kylens kompressor är i drift. Med solceller funkar det inte så bra, men man kan ju göra en avläsning på kvällen eller när solcellerna är i skugga. Ombord på våran båt lärde vi oss ganska snabbt vad "volten" förmedlade ang. mängden tillgänglig el. Våra våta fritidsbatterier höll i nio år enligt den här metoden och det får man nog vara nöjd med. Då har vi några ggr per säsong varit nere under 12 V, men bara över en natt eller så. Det finns en norsk tabell som är ännu lite bättre där man har olika kolumner för den avlästa spänningen beroende på hur mycket el man förbrukar. Ska se om jag hittar den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 503 Postad 10 timmar sedan (redigerade) 15 minuter sedan skrev Mackey: Det finns en norsk tabell som är ännu lite bättre där man har olika kolumner för den avlästa spänningen beroende på hur mycket el man förbrukar. Ska se om jag hittar den. 0 A = Batteriet har använts rätt nyligen, men inte just nu. Någon/några LED-lampor kan vara tända. 5 A = Instrument/plotter (2 A) på och kylkompressorn (3A) igång. 10 A = Så mycket förbrukar vi aldrig. Det måste vara en kvarleva från glödlampstiden när varje lampa drog en amper. Redigerad 10 timmar sedan av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser