Tore33 7 Postad 22 timmar sedan Hej! I början av denna säsong så köpte jag ett nytt LiFepo4 12v 100Ah till min frontmonterade elmotor. Till nästa säsong funderar jag på att uppgradera till en 24v motor. Min fråga är om jag kan köpa ett likadant nytt batteri och seriekoppla dem även fast mitt nuvarande är en knapp säsong begagnat? Mitt nuvarande batteri är inte mycket använt. Kanske laddat det 10-15 gånger och jag tror aldrig att batteriet varit lägre urladdat än 40-50% Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tore33 7 Postad 19 timmar sedan En ytterligare fråga, om laddning. Funkar en vanlig 12v laddare för att ladda 24v batteri om man använder en spänningsomvandlare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 477 Postad 18 timmar sedan Du kommer ju inte att kunna justera laddspänningen på ett bra sätt med en omvandlare, den är ju satt på 24V vilket ju vore samma som att ladda ditt nuvarande litiumbatteri med bara 12,0 Volt. Blir inte så mycket med den laddningen alltså. Har du otur (beror på design) så kommer omvandlaren att gå sönder när den får högre spänning på utgången än vad den själv ger. Förutom detta så vill ju laddaren även kunna mäta spänningen över batteriet. Det går ju inte eftersom den bara ser spänningen till omvandlaren och inte hur det ser ut på andra sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 17 timmar sedan Inte svar på din fråga ,men kan kanske ge en ide.Körde möbelbuss en gång i tiden, en Mercedes 608.Om jag minns rätt var hela elsystemet 12 volt,utom startmotorn som var 24volt.Hur det var kopplat vet jag inte,men går ju att leta fram.Det är väl det du behöver egentligen. Lycka till och berätta sedan om det fungerar.Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 4 timmar sedan 14 timmar sedan skrev Tore33: En ytterligare fråga, om laddning. Funkar en vanlig 12v laddare för att ladda 24v batteri om man använder en spänningsomvandlare? Det du visar är ju ingen laddare utan en spänningsomvandlare. Men i teorin skulle du kunna ladda dina 12V-batterier ett i taget (isärkopplade) med en 12V-laddare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 902 Postad 2 timmar sedan 16 timmar sedan skrev Tore33: En ytterligare fråga, om laddning. Funkar en vanlig 12v laddare för att ladda 24v batteri om man använder en spänningsomvandlare? Om du läser hela beskrivningen så hittar du denna information ( https://www.amazon.se/Gebildet-Spänningsomvandlare-Regulator-Transformator-Vattentät/dp/B0BG4H3ZH6?th=1 ) - - - - - - - Obs! * Anslut aldrig till solpanel, PWM/MPPT laddningsregulator, växelriktare eller vindturbin. * Ladda aldrig. Håll god luftkonvektion. * Vänd aldrig om polariteten. * Använd den tillräckligt stora kabeln för att undvika spänningsfallet. - - - - - - - Det är väl tillräckligt tydligt angivet för att inte försöka använda den som batteriladdare (vilket inte kommer att lyckas då den ger konstant 24V ut, batteriladdning kräver högre spänning) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tore33 7 Postad 2 timmar sedan Håller helt med er om att INTE använda spänningsomvandlare för laddning. Den idén är skrotad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser