Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Stan

Utlånad båt tagen av kronofogden ?

Rekommendera Poster

https://kronofogden.se/kundservice-svarar/fragor-och-svar/utmatning/2023-11-21-kan-ni-utmata-min-bil-om-jag-lanar-ut-den-till-nagon-som-har-skulder-hos-er

 

https://www.gp.se/krim/kronofogden-tvangssaljer-ebbas-bil-pa-grund-av-kompisens-skulder.254b93ba-2ca3-454b-8684-df14f6f59a54

 

Har någon av er tagit hjälp av en bekant eller kompis som ni seglat många gånger med tidigare?

Som båtägare på semester kan man eventuellt bli kvar kanske 2 dagsetapper från hemmahamnen när semestern är slut. Kanske planerat eller på grund av vädret, eller kanske sjukdom, skada eller något annat. Att då ta hjälp av en bekant som kanske har semester kvar för att ta hem båten, har hänt mig några gånger i livet.

Nu är det tydligen slut med detta. Att skriva ett vattentätt hyresavtal med den kompis som ställer upp är tydligen den enda chans man har, om inte kronofogden ska ha laglig rätt att beslagta min båt och sälja den på exekutiv auktion om jag inte är med ombord. Man tar sig för pannan. Bäst att börja prenumerera på UC, Ratsit eller liknande för att ha full koll på sina bekanta som kanske har tvingats sälja ett hus med förlust, eller har ett företag som inte gick som det skulle, eller nåt annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte svårt, ha ärliga skuldfria kompisar.

På utsjöskepparkurs för några år sedan fick jag lära mig att internationellt finns det krav på att om båtägaren ej är ombord skall det finnas ett dokument som bevisar att NN har rätt att segla sy XX från plats Q till plats Y under tidsperiod start-slutdatum.
Maritime Letter of Authorization

Om du behöver få reda på om en individ har skulder eller inte kan vem som helst ringa och få svar.

https://kronofogden.se/e-tjanster-och-blanketter/skuldupplysning-om-nagon-annan

 

Alternativt kan du be din kompis att visa att hen är skuldfri hos kronofogden, så här ser du ut när jag kollade mina sidor hos kronofogden

image.png.428856bd788e97a411c5ee7523cff2f4.png

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev skippeer:

Inte svårt, ha ärliga skuldfria kompisar.
 

Så då ska man säga upp bekantskapen med kompisar som har skulder till kronofogden?

Är det inte bättre att inte låna ut saker eller att man skriver ett kontrakt än att bli av med vänner o bekanta.

Extra jobbigt om det är någon inom familjen eller släkten som är skuldsatt.

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det här är ju precis och exakt i linje med vad vi svenskar vill, hårdare tag mot kriminella som bl a använder sig av målvakter för att försöka skydda de ägodelar man har som t ex bilar. Därför har man infört den lag som gör att du kan mäta ut en bil som en kriminell kör, oavsett vem som äger den på pappret. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Wildeside:

Extra jobbigt om det är någon inom familjen eller släkten som är skuldsatt

Om det är en riktig vän som verkligen vill ha kvar dig som sådan också, vill denne säkert också att du skall gå skadefri och få behålla din bil/båt. Så då lär det inte vara något problem att skriva ett mycket noggrannt avtal (vilket är nödvändigt, och helt riktigt enligt mig).

 

Om kompisen/släktingen/familjemedlemmen däremot inte tycker det är så viktigt och diskussionen därför blir jobbig, så finns det säkert en anledning....

 

(Ett steg längre är dock om t ex din utlånade bil används i samband med ett brott. Då hjälper nog inte ens ett avtal, då den - i egenskap av "brottsverktyg" - får omhändertas baserat på helt andra lagar och regler).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur gör man om man behöver hjälp med bil- eller båttransport.

Hur ska ett avtal vara utformat och vara helt "vattentätt" så att inte kronofogden beslagtar bilen/båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Stan:

https://kronofogden.se/kundservice-svarar/fragor-och-svar/utmatning/2023-11-21-kan-ni-utmata-min-bil-om-jag-lanar-ut-den-till-nagon-som-har-skulder-hos-er

 

https://www.gp.se/krim/kronofogden-tvangssaljer-ebbas-bil-pa-grund-av-kompisens-skulder.254b93ba-2ca3-454b-8684-df14f6f59a54

 

Har någon av er tagit hjälp av en bekant eller kompis som ni seglat många gånger med tidigare?

Som båtägare på semester kan man eventuellt bli kvar kanske 2 dagsetapper från hemmahamnen när semestern är slut. Kanske planerat eller på grund av vädret, eller kanske sjukdom, skada eller något annat. Att då ta hjälp av en bekant som kanske har semester kvar för att ta hem båten, har hänt mig några gånger i livet.

Nu är det tydligen slut med detta. Att skriva ett vattentätt hyresavtal med den kompis som ställer upp är tydligen den enda chans man har, om inte kronofogden ska ha laglig rätt att beslagta min båt och sälja den på exekutiv auktion om jag inte är med ombord. Man tar sig för pannan. Bäst att börja prenumerera på UC, Ratsit eller liknande för att ha full koll på sina bekanta som kanske har tvingats sälja ett hus med förlust, eller har ett företag som inte gick som det skulle, eller nåt annat.

Gissar att det finns många bra exempel när denna regel/rättighet för kronofogden  är vettig och bra, även om det är svårt att se det när sånna här situationer med "oskyldiga" Svenssons uppstår. 

 

Men jag håller med, galet att man riskerar förlora en bil/båt för att man en enskild gång lånar ut den till en kompis.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För många år sedan så råkade jag nästan ut för samma sak, vi är inte vänner längre (jag sa upp bekantskapen).

Jag lyckades övertala Tingsrätten via kvitton, men KF gick vidare och jag förlorade allt.

 

Några kanske minns tråden, finns här:

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev per_62:

Men hur gör man om man behöver hjälp med bil- eller båttransport.

Hur ska ett avtal vara utformat och vara helt "vattentätt" så att inte kronofogden beslagtar bilen/båten?

Man kanske kan be någon utan skulder hos kronofogden om hjälp då..? 
Är tveksam kring hur ett sådant avtal skulle kunna se ut eller om det ens går; i så fall kan ju yrkeskriminella skydda sina bilar genom att ha ett avtal med en målvakt som står för ägandet. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev patrikflink:

Några kanske minns tråden, finns här

Jo, den minns jag. Usch !!

Men skönt att du reste dig/er och inte tappade allt båtintresse.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev patrikflink:

Några kanske minns tråden, finns här:

 

 

Jag mindes tråden, men inte att det var du som drabbades.

 

Hur gick det till slut?

Tråden avslutas med att du skriver att du ska återkomma när allt är klart.

 

Tillägg: Nu ser jag i denna tråd att du nästan drabbades av samma sak, så det gick tydligen bra förutom att en båtsäsong blev förstörd.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Paul_Schtek:

Uthyrning av båt, t ex via Hygglo, borde väl innebära samma risk?

Då är man nog skyddad av Hygglos avtalsstruktur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Jag mindes tråden, men inte att det var du som drabbades.

 

Hur gick det till slut?

Tråden avslutas med att du skriver att du ska återkomma när allt är klart.

 

Tillägg: Nu ser jag i denna tråd att du nästan drabbades av samma sak, så det gick tydligen bra förutom att en båtsäsong blev förstörd.

Orkade inte tjata om detta. Gick inte bra, fick varken båt, kärra eller pengar. Att strida mot staten är nästan omöjligt, KF överklaga beslutet från tingsrätten, då kastade jag in handduken.

 

Men ny båt köptes och sedan såldes, 2 båtar senare så sitter vi med vår bästa båt hitills, Sealine 320 Statsman.

 

Kanske fel ordval "nästan", men i princip samma sak som tråden handlar om.

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Att strida mot staten är nästan omöjligt, KF överklaga beslutet från tingsrätten, då kastade jag in handduken.

En av mina bekanta stred mot KFM i ett ärende där KFM gjort en enligt Utsökningsbalken lagstridig åtgärd. Min bekante påpekade lagstridigheten för KFM. KFM:s juridiska avdelning skrev ett internt betänkande till stöd för sin åtgärd och detta diariefördes som IB med löpnummer. Eftersom KFM:s lagöverträdelse var så tydlig anmälde min bekante KFM till polisen och blev efter några månader med förhör m.m. tilldelad målsägarbiträde för det offentliga målet som skulle drivas av åklagare. Några veckor därefter avskrevs ärendet av åklagaren med motiveringen att KFM följde sina fastställda rutiner. Detta trots att rutinen som var sprungen ur KFM:s interna betänkande stred mot gällande lag. Att driva ärendet som enskilt ärende mellan min bekante och KFM vid Tingsrätt ansågs av advokat vara lönlöst eftersom KFM sällan eller aldrig förlorar när KFM:s ärenden hamnar i rättssystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

En av mina bekanta stred mot KFM i ett ärende där KFM gjort en enligt Utsökningsbalken lagstridig åtgärd. Min bekante påpekade lagstridigheten för KFM. KFM:s juridiska avdelning skrev ett internt betänkande till stöd för sin åtgärd och detta diariefördes som IB med löpnummer. Eftersom KFM:s lagöverträdelse var så tydlig anmälde min bekante KFM till polisen och blev efter några månader med förhör m.m. tilldelad målsägarbiträde för det offentliga målet som skulle drivas av åklagare. Några veckor därefter avskrevs ärendet av åklagaren med motiveringen att KFM följde sina fastställda rutiner. Detta trots att rutinen som var sprungen ur KFM:s interna betänkande stred mot gällande lag. Att driva ärendet som enskilt ärende mellan min bekante och KFM vid Tingsrätt ansågs av advokat vara lönlöst eftersom KFM sällan eller aldrig förlorar när KFM:s ärenden hamnar i rättssystemet.

Om jag minns rätt så var det 8st fordringsägare i mitt fall, TFF, Vattenfall, Telia mfl. (kommer inte ihåg alla som ville ha pengar av min ex vän, men totalt 1.7 miljoner hade han i skulder). 6st accepterade inte min överklagan, så därför gick det åt helvete för mig.

 

Min ex vän har inte haft företag, detta var/är privata skulder som nog är dubbla idag. Han lever på oss via bidrag än idag, en parasit i samhället enligt mig! Har inte jobbat på minst 12 år och kommer aldrig bli skuldfri.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev patrikflink:

Om jag minns rätt så var det 8st fordringsägare i mitt fall, TFF, Vattenfall, Telia mfl. (kommer inte ihåg alla som ville ha pengar av min ex vän, men totalt 1.7 miljoner hade han i skulder). 6st accepterade inte min överklagan, så därför gick det åt helvete för mig.

- - -

Det var en märklig ordning att fordringsägarna ska avgöra om det juridiskt var din båt. Det borde vara en uppgift för jurister vid Tingsrätten.

 

Tråkig situation för dig, skönt att du verkar ha kommit förbi det - även om ärren så klart finns kvar.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...