Sebbe78 30 Postad söndag kl 17:23 Jag behöver lossa batteripolerna för att kunna demontera hela fästet som hänger på sista trå’n. Detta är enbart mina startbatterier - vet ej hur de hänger ihop med övriga batterier mer än att de har prio vid laddning. 🤔 Så spelar det nån roll om jag lossar svarta eller röda först? Och vilket av batterierna börjar jag med? Finns det nån regel? Ser ut såhär: Tackar på förhand! 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad söndag kl 17:57 (redigerade) Den frågan dryftas här ibland, men minns inte vad som brukar framföras för argument. Min enda regel är att vara enormt noga med att inte få kortis av misstag för det blir inte bra. Tänk på att du kan ha spänning från förbrukningsbanken även är startbatterierna är bortkopplade.. Det är alltid lite läskigt när man inte riktigt vet hur elsystemet ser ut och fungerar. Det ser enklast ut att koppla bort de blåa/svarta kablarna (minus) så jag skulle ta bort dessa först. Först skulle jag tya bort kabeln som kopplar ihop batterierna helt och hållet så att jag inte har något som hänger och slänger. Sedan skulle jag ta bort kabelskon längst ned till höger i bild och se till att isolera den på något vis, tex. linda in den i en trasa och tejpa så att inte någon pluskabel kommer åt kabelskon av misstag. Sedan samma sak på plussidan. Tänk på att du kan ha spänning från förbrukningsbanken så skydda även kalelskon på plussidan ordentligt. Redigerad söndag kl 18:14 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad söndag kl 18:10 38 minuter sedan skrev Sebbe78: Detta är enbart mina startbatterier - vet ej hur de hänger ihop med övriga batterier mer än att de har prio vid laddning. Varför kan man undra? En motorstart drar nästan ingen energi alls om du inte måste mala på jättelänge. En hyffsat svårstartad stor motor med en kraftig startmotor på 300 A (5 hk) drar 300 A x 30 s / 3600 s/h = 2,5 Ah. (Då är den jättestor och jättesvårstartad.) Din kyl drar troligen lika mycket på ett par timmar. I praktiken är det kanske inte så viktigt vad som prioriteras eftersom de nästan fulla startbatterierna snabbt blir fulladdade och då hoppar ju laddningen av förbrukningsbatterierna igång. Även här finns det olika åsikter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 902 Postad söndag kl 18:49 1 timme sedan skrev Sebbe78: Jag behöver lossa batteripolerna för att kunna demontera hela fästet som hänger på sista trå’n. Detta är enbart mina startbatterier - vet ej hur de hänger ihop med övriga batterier mer än att de har prio vid laddning. 🤔 Så spelar det nån roll om jag lossar svarta eller röda först? Och vilket av batterierna börjar jag med? Finns det nån regel? Ser ut såhär: Tackar på förhand! 😊 I fordon är minus kopplat till chassit som utgör den ena ledaren för elmatning till olika komponenter. Om du börjar lossa pluskabeln i en bil och råkar komma åt någon plåtdetalj i motorrummet så blir det kortis i verktyget. Därför ska du alltid börja med minuskabeln i en bil. I en båts batteribox är risken att kortsluta på detta sätt mycket mindre men om du alltid börjar med minusanslutningen så blir det aldrig fel. (Sen finns det/har funnits plusjordade system i bilar men de blir allt mer sällsynta...). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebbe78 30 Postad söndag kl 18:51 34 minuter sedan skrev Mackey: Varför kan man undra? En motorstart drar nästan ingen energi alls om du inte måste mala på jättelänge. En hyffsat svårstartad stor motor med en kraftig startmotor på 300 A (5 hk) drar 300 A x 30 s / 3600 s/h = 2,5 Ah. (Då är den jättestor och jättesvårstartad.) Din kyl drar troligen lika mycket på ett par timmar. I praktiken är det kanske inte så viktigt vad som prioriteras eftersom de nästan fulla startbatterierna snabbt blir fulladdade och då hoppar ju laddningen av förbrukningsbatterierna igång. Även här finns det olika åsikter. Jaa jag har faktiskt ingen aning 🤷🏻♂️ Säljaren påstod att det är så det fungerar men sen sa han även att han kopplat förbi en av mina tre huvudbrytare. När jag en tid senare frågade om detta kom han inte ihåg något om det… Så, det här med att inte ha någon kontext till och kontroll över båtens elsystem ökar ju verkligen ”spänningen” 🥁*drrrum-da-boosh trumvirvel* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebbe78 30 Postad söndag kl 18:53 3 minuter sedan skrev Lintott: I fordon är minus kopplat till chassit som utgör den ena ledaren för elmatning till olika komponenter. Om du börjar lossa pluskabeln i en bil och råkar komma åt någon plåtdetalj i motorrummet så blir det kortis i verktyget. Därför ska du alltid börja med minuskabeln i en bil. I en båts batteribox är risken att kortsluta på detta sätt mycket mindre men om du alltid börjar med minusanslutningen så blir det aldrig fel. (Sen finns det/har funnits plusjordade system i bilar men de blir allt mer sällsynta...). Ok, gött då är det två svar som överensstämmer- det känns bra 😊 Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser