Bug63 0 Postad 3 December Hej Efter att planerat att köpa båt i flera år så är planen att köpa en båt till våren. Vi är en familj på 2st vuxna och just nu 1st barn på ca 2 år. Planen är att vi kommer spendera vår semester på båten. Det vi kollat på hitills på annonser är: Nimbus 28DC - varierar väldigt i pris Fjord 775 -900. Joda eller Biam. Går det att hitta någon av dessa båtar för vår budget? Eller har ni förslag på andra båtar? Vill helst enbart ha en motor. Ha det fint :) / Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 3 December 1 timme sedan skrev Bug63: Hej Efter att planerat att köpa båt i flera år så är planen att köpa en båt till våren. Vi är en familj på 2st vuxna och just nu 1st barn på ca 2 år. Planen är att vi kommer spendera vår semester på båten. Det vi kollat på hitills på annonser är: Nimbus 28DC - varierar väldigt i pris Fjord 775 -900. Joda eller Biam. Går det att hitta någon av dessa båtar för vår budget? Eller har ni förslag på andra båtar? Vill helst enbart ha en motor. Ha det fint / Christopher Bensin eller diesel? Drev eller axel? Inombordare eller utombordare? Mekar/fixar/service du själv eller lämna in? Många faktorer att räkna in;). Spontant känns budgeten 300.000kr som lågt satt. Självklart kan du hitta övriga märken för den pengen, men räkna med lite jobb och garanterat en bensin V8 eller V6 med drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bug63 0 Postad 3 December Hej Helst diesel men en fräsch bensinare kan också fungera. Drev Inombordare Jag skruvar själv och har dessutom tillgång till proffshjälp om det behövs. 300.000 är det vi har möjlighet till utan att ta ett lån och det vill vi helst inte göra. Amerikanska båtar är inte av intresse. Princess 286 är en trevlig båt med. / Christopher. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 3 December Välkommen till MG! Och välkommen in i denna skara av båtägare. Min egen erfarenhet är att man behöver lära sig vad man vill ha - och för min del tog det en del tid och med varje båtköp lärde vi oss mer och mer och först på fjärde båten träffade vi helt rätt. (Nu är jag uppväxt med mindre båtar från barnsben så ett visst hum om båtar tycker jag ändå att jag hade.) Bra att du kan få hjälp med motor och, förhoppningsvis, en del annat som kommer inträffa. Först några frågor. Har ni bryggplats? I vissa delar av landet är det svårt. Har ni vinterplats? Samma som ovan. Vad har ni för krav på komfort? Toa, kök, värmare, antalet kojer. Hur länge tänkte ni vara ute i stöten? En viss skillnad på att vara ute tre dagar då det är fint väder mot att planera att vara ute i fem veckors semester som du indikerar. Krav på hastighet? (Långsamma båtar är generellt billigare.) Vilka sorts vatten ska ni färdas i? Hur vana är ni med båtar? Jag tror man ska ha ett hum om vad svaret är på dessa frågor och hur man prioriterar för att bli klokare i den djungel av båtar som finns därute. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 901 Postad 3 December Som @ChristerN hintar om så brukar första båtköpet inte bli optimalt. Efter ganska få år, när man fått mer erfarenhet om vilket båtliv man vill ha, så kan det bli aktuellt att byta båt. Då är det rätt bra om den båt du ska sälja är av välkänd modell och efterfrågad för köpare. Så välj gärna en båt som det finns många av och från en känd tillverkare. Även om du kan hitta en risig båt av udda fabrikat och renovera den till fint skick så värdet ökar så kan det bli svårt att få igen för allt arbete o kostnader du lagt ner på den. Så håll gärna igen lite på renoverandet tills du hittar båten med stort B som du tänker behålla under längre tid så du får maximal glädje av jobb o pengar du lagt ner. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 99 Postad 4 December Hej Christopher (Bug63) Efter att ha haft ett flertal båtar med inombordare på drev gick jag under 2022 över till båt med rak axel. Det kan jag lova att jag inte ångrat. Ett drev ska trycktestas, packas om och hållas efter. Dyra reparationer. En rak axel behöver fettas in, kanske byta nån lagring efter 40 år och så behöver man hålla efter propellern. Summa summarum, drev är BETYDLIGT dyrare att underhålla än rak axel. Dock båtar med rak axel går normalt sett inte lika fort. Själv har jag numera en halvplanande båt (Nidelv 28) som maxar knappa 16 knop, men vi kör oftast runt 8 ändå. Vågor och ljudnivå gör att vi avstår att dra på. Man behöver fundera ett par varv hur man ska använda båten, var man ska använda den och hur bråttom man har 😉 Ett tips, det finns en norsk site http://finn.no. Deras filter är grymt bra för att söka på olika viktiga parametrar. Lycka till med båtköpet. M v h Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bug63 0 Postad 4 December 2024-12-03 vid 16:19 skrev ChristerN: Har ni bryggplats? I vissa delar av landet är det svårt. Har ni vinterplats? Samma som ovan. Vad har ni för krav på komfort? Toa, kök, värmare, antalet kojer. Hur länge tänkte ni vara ute i stöten? En viss skillnad på att vara ute tre dagar då det är fint väder mot att planera att vara ute i fem veckors semester som du indikerar. Krav på hastighet? (Långsamma båtar är generellt billigare.) Vilka sorts vatten ska ni färdas i? Hur vana är ni med båtar? Hej! Tack för du tog dig tid. Vi ha bryggplats och vinterförvaring :) Toa-kök-värmare- sovplats för 2 vuxna 2 mindre barn. Vi har planerat att vara ute hela vår semester med korta avbrott. Inga tankar på fart men runt 20knop hade varit trevligt. Vi bor på västkusten så blir en del här och även testa på att slussa. Uppväxt med båt och har kört båt sen jag var liten. Har även haft möjlighet att vara ute med större båtar i olika utsträckning. Båt har alltid funnits i familjen :) /Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bug63 0 Postad 4 December 8 timmar sedan skrev Janne_G: Hej Christopher (Bug63) Efter att ha haft ett flertal båtar med inombordare på drev gick jag under 2022 över till båt med rak axel. Det kan jag lova att jag inte ångrat. Ett drev ska trycktestas, packas om och hållas efter. Dyra reparationer. En rak axel behöver fettas in, kanske byta nån lagring efter 40 år och så behöver man hålla efter propellern. Summa summarum, drev är BETYDLIGT dyrare att underhålla än rak axel. Dock båtar med rak axel går normalt sett inte lika fort. Själv har jag numera en halvplanande båt (Nidelv 28) som maxar knappa 16 knop, men vi kör oftast runt 8 ändå. Vågor och ljudnivå gör att vi avstår att dra på. Man behöver fundera ett par varv hur man ska använda båten, var man ska använda den och hur bråttom man har 😉 Ett tips, det finns en norsk site http://finn.no. Deras filter är grymt bra för att söka på olika viktiga parametrar. Lycka till med båtköpet. M v h Janne Hej! Tack för svaret. Jag kan tänka mig å ta det lugnt men hade varit skönt att kunna gasa på om behov finns :) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bug63 0 Postad 4 December 21 timmar sedan skrev Lintott: Som @ChristerN hintar om så brukar första båtköpet inte bli optimalt. Efter ganska få år, när man fått mer erfarenhet om vilket båtliv man vill ha, så kan det bli aktuellt att byta båt. Då är det rätt bra om den båt du ska sälja är av välkänd modell och efterfrågad för köpare. Så välj gärna en båt som det finns många av och från en känd tillverkare. Även om du kan hitta en risig båt av udda fabrikat och renovera den till fint skick så värdet ökar så kan det bli svårt att få igen för allt arbete o kostnader du lagt ner på den. Så håll gärna igen lite på renoverandet tills du hittar båten med stort B som du tänker behålla under längre tid så du får maximal glädje av jobb o pengar du lagt ner. Hej! Vår tanke är att hitta ett känt märke. Har inte tänkt att köpa ett renoveringsobjekt utan kollar man lite på priser under 2024 så känns inte vår budget orimlig. Ville dock veta förslag och för och nackdelar med olika båtar :) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 84 Postad 4 December (redigerade) Det är en smaksak, men jag hade försökt hitta en fräsch SeaRay 260/275 alt. 280/315 med enkelmontage. Mycket mer modern båt än Nimbus 28 t.ex. Även om Nimbusen är bredare med de fördelar som det medför. Redigerad 4 December av -PLM- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilot83 1 Postad 5 December Leta en fin Bayliner 2855 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bug63 0 Postad 5 December Hej, Tack för era svar @-PLM- & @Pilot83 de båtarna är inte aktuella för oss Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buttern 0 Postad 5 December Scand 27/29 är väldigt fina båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 417 Postad fredag kl 15:55 Jag vill slå ett slag för Winga 30. Inte för att jag har ägt en själv men en kompis som vi har åkt runt med på västkusten i några, har en sådan. Den byggdes på den tiden då 30-fot betraktades som stort och har sex sovplatser under tak. Lite som en husvagn på sjön. Även om den inte går så fort min båt, en Jeanneau 805 Leader, så stämmer att båtar med rak axel har lägre kostnader. https://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=983&battypID=20 När vi har varit ute i naturhamnar har vi upptäckt tydliga skillnader mellan en planande drevbåt och en deplacementbåt. Där drevbåtar måste vara mycket försiktig med att inte köra på något att drevet inte slår i kan Wingan med sin starka bog och skydda propeller ta större risker. De raka sidorna gör den mycket lämplig att ligga långsides mot stenklippor. Min båt med lite mer slutade sidor har svårt att få bra placering på fenderna. Om du har 300kSEK i budget kan du pengar över till många uppgraderingar om du köper en Winga30. Den ligger oftast mellan 150 000 - 250 000kr. Försök att få tag på ett exemplar där de har haft inredningen och bytt isoleringen och bytt motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser