Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Lintott

LFP dropinbatterier

Rekommendera Poster

Vi började trådsnylta om LFP dropinbatterier i en annan tråd. Nu startar jag en separat tråd om ämnet.

 

Jag har installerat "lösa" LFP-celler i min båt då jag inte hittade dropinbatterier med bra prestanda till vettigt pris. Efter min installation så tycker jag mig se att det börjar komma bra LFP dropinbatterier. Jag har t.ex. hittat Nordmax som har 110Ah LFP som verkar rejäla enligt deras datablad. Det blir mycket enklare att installera dropinbatterier jämfört med lösa celler och BMS där det krävs betydligt mycket mer arbete med installationen.

 

Som alltid så kan det vara svårt att hitta all relevant information, man får gräva ner sig i olika flikar på hemsidan.. Jag skickar därför med en bild jag hittade på hur deras batterier är uppbyggda invändigt. Det är ett fyrpack med celler och en BMS i batteriet (alla 12V LFP byggs av fyra celler, antingen de är färdigförpackade eller om man gör dem själv).

364308262_NordmaxLFPsprngskiss.thumb.png.0054a92c6696e579e22a45a9a9eb1317.png

På sprängskissen ser man att det är rätt rejäla kablar o anslutningar mellan celler, BMS och polskor. Det ser ut som EVE-celler om de inte luras med färgsättningen. Det är välkända celler som kräver komprimering och det får de nog i batterilådan. Databladet anger 100A konstant och 800CA som startström och det verkar rimligt med de dimensionerna. På bilden syns även hur de dragit anslutningar för BMS till respektive cell för mätning och balansering. Balanseringen finns lite olika uppgifter på men 40mA som är lägsta vrdet jag hittat torde räcka.

 

Den som letar på deras hemsida kan även hitta en variant av batteriet med blåtandskommunikation. Båtbutikerna marknadsför inte den varianten men det beror nog på att de vill kunna prispressa med lägsta pris för att locka kunder. Det påstås finnas en Nordmax-app för att kolla värden i batteriet men den har jag inte lyckats hitta...

 

Erlandssons brygga har satt ihop ett kit med ett par batterier och en Victron Orion 12V-30A som de säljer i paket. På deras hemsida finns även ett tydligt kopplingsschema hur man kan koppla in ett sådan paket om man vill byta från bly till LFP (skiljerelä är överflödigt med Orion i systemet). Även i den paketlösningen så snålas det för att hålla priset nere genom att välja den äldre  Orion 30-12 istället för den modernare 50-12 som har betydligt lägre förluster (blir mindre varm).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, intressant ämne detta tycker jag också. Har dock ingen egen praktisk erfarenhet av LFP-batterier.

 

Själv tänker jag att då de flesta BMSer i sina fabriksinställningar har lite tokiga värden för hur batteriet (cellerna) ska behandlas enligt de källor på Youtube jag kollat på så skulle jag vilja ha en BMS som jag själv kan ställa in hur BMSen agerar. Exempel på tokiga inställningar är att en del BMSer försöker balansera vid alla spänningar och laddningsgrader medans erfarenheten visar att det oftast är rent vansinne att göra annat än topp-balansering och då inom ett ganska snävt spännings-intervall. I övrigt ska balanseringen vara avslagen, menar man.

Och hur vet man hur BMSen agerar vad det gäller balansering om man inte via något instrument kan läsa av den och kolla på cellernas individuella spänning?

Det är ju en dyrbar uppgradering och man vill ju inte kasta pengarna i sjön genom att misshandla batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska handlare är extremt dyra. 

 

Jag har installerat ett 200 ah batteri lifepo4 I min båt med blåtand, köpt från Amazon, tror jag gav 6500 kr. Jag har kört utan dc/dc och allt har funkat fint med laddning på ca 50a och testat både att starta motor och kört bog med från detta batteri utan problem, en kad 300.

 

Kollade nu och då kan man få 300 ah med en 200a bms inkl blåtand för 5200 kr. 

 

Och Erlandsson vill ha 20 000 kr för 220 ah inkl en dc dc.  

 

Idag är lifepo4 både bättre och billigare än bly varianter. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-12-02 vid 15:47 skrev ChristerN:

Det är ju en dyrbar uppgradering och man vill ju inte kasta pengarna i sjön genom att misshandla batterierna

Jag tycker snarare tvärtom, en dyr uppgradering är snarare att byta ut bly mot bly. 

 

Erlandsson har underhållsfritt batteri 75 ah för 1690 kr, dvs ca 40 ah användbara eller 42.25 kr/ah.

 

Lifepo4 blåtands batterier på Amazon ligger idag på runt 17-20 kr/ah "användbara", och då har man även en bms som skyddar batteriet mot över/under laddning etc jämfört mot ett blybatteri utan säkerhets funktioner och man får väldigt bra info direkt från appen med förbrukning etc och slipper mycket extra utrustning. 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-12-04 vid 20:43 skrev Vestergren:

Erlandsson har underhållsfritt batteri 75 ah för 1690 kr, dvs ca 40 ah användbara eller 42.25 kr/ah.

Det är ju egentligen inte det som är viktigast utan hur många gånger man kan ladda och ladda ur batteriet samt hur man använder dem. Över tid blir välskötta LFP väldigt billigt, medan misskötta LFP riskerar att bli väldigt dyrt.

 

Om jag väljer att köpa 75-80 Ah batteri på något billigare ställe än på båttillbehörsbutiken så får jag det för 1 100:- kronor när det är lite extra billigt.

Av tidigare erfarenhet så vet jag att de håller i 8 - 10 år som vi använder båten, dvs. 40 - 50 övernattningar per år under maj tom. september. Då är vi inte så snälla mot batterierna alla gånger, kan komma ner under 12 V någon eller några gånger under säsongen och ofta ner till 12,2 V ett antal gånger.

 

Vi behöver tre sådana batterier för totalt 3 300:- kronor för att klara oss i tre till fyra dygn utan sol ute i skärgården vilket i praktiken är evigt länge eftersom vädret sällan är så dåligt och vi går för motor en tid i samband med att vi lägger loss och/eller lägger till.

Batterier kostar oss som inte är storkonsumenter av el 330:- till 412:50 kr/år. 

För oss är det en okej kostnad och LFP skulle bara hamna på nöjeskontot, det skulle inte tillföra något för just oss, annat än nöjet at installera dem.

 

Sammanfattning

Med hög el-förbrukning och stora krav på att klara sig länge utan sol och utan motorgång blir LFP mera intressant än annars.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Mackey:

Över tid blir välskötta LFP väldigt billigt, medan misskötta LFP riskerar att bli väldigt dyrt

Det är väldigt mycket svårare att missköta ett drop in lifepo4 än ett blybatteri eftersom man har en BMS som skyddar det. 

 

39 minuter sedan skrev Mackey:

Batterier kostar oss som inte är storkonsumenter av el 330:- till 412:50 kr/år. 

För oss är det en okej kostnad och LFP skulle bara hamna på nöjeskontot, det skulle inte tillföra något för just oss, annat än nöjet at installera dem.

Det blir fortfarande  billigare med lifepo4, även om skillnaden bara är ngn hundralapp. 100 ah lifepo4 med blåtand kostar ca 2500 kr. 

 

40 minuter sedan skrev Mackey:

Med hög el-förbrukning och stora krav på att klara sig länge utan sol och utan motorgång blir LFP mera intressant än annars.

Jag tycker nästan fördelarna är större på mindre båtar idag. Du får snabbare laddning, mer utrymme, BMS och blåtandsövervakning för förbrukning etc för mindre peng jämfört med bly. Större båtar har oftast redan ngn form av batteribank dator installerad medans mindre bara läser av spänning. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är absolut så att man kan ha olika uppfattning om detta än så länge och det beror säkert på vad man hört av andra och vilken kvalitet de olika batterierna har. Idag har du säkert mera rätt än du hade haft förra året och tekniken utvecklas fortfarande rasandefort åt det bättre och billigare hållet.

 

Ingen vet om batterierna - oavsett fabrikat och typ - var billiga eller dyra förrän de byts nästa gång!

 

LFP är väldigt mycket billigare än bly om allt funkar som det ska. Det är ju inte inköpspriset som avgör det utan det är att LFP-batterier håller typ 10 ggr så lång tid som ett blybatteri som gör det billigt.

 

Om jag stod med en båt utan elinstallationer idag så skulle jag absolut satsa på ett LFP-dropin-batteri, men de flesta har ju ett befintligt elsystem som fungerar även om båten är liten och då är valet för mig inte lika självklart (ännu).

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Mackey:

- - -

LFP är väldigt mycket billigare än bly om allt funkar som det ska. Det är ju inte inköpspriset som avgör det utan det är att LFP-batterier håller typ 10 ggr så lång tid som ett blybatteri som gör det billigt.

 

Om jag stod med en båt utan elinstallationer idag så skulle jag absolut satsa på ett LFP-dropin-batteri, men de flesta har ju ett befintligt elsystem som fungerar även om båten är liten och då är valet för mig inte lika självklart (ännu).

Mina blybatterier gav upp 2023. Det kostade mig mer att byta till LFP men jag tvekade inte en sekund om att göra detta teknikbyte.

 

När en ny blybatteribank hade gett upp så går jag ekonomiskt plus.

 

Men det är inte ekonomin som var min främsta drivkraft (några tusenlappar i prisskillnad påverkar inte mitt båtliv). Drivkraften var att aldrig mer ha förbrukningsångest för användning av elförbrukare. Ett annat skäl är att laddningen av LFP är så mycket snabbare än laddning av bly. Nu kan jag helt sluta att hålla koll på batterinivå och fundera på hur länge batterierna kommer att hålla. Jag har bytt batterier för sista gången i min båt (undantaget startbatteriet som fortfarande är bly men det finns kabel ombord för eventuell nödstart från LFP-banken).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Lintott:

Mina blybatterier gav upp 2023. Det kostade mig mer att byta till LFP men jag tvekade inte en sekund om att göra detta teknikbyte.

...

Mitt inlägg var ett svar till Vestergren även om det dessvärre inte framgår. Hur som helst blir inlägget lite missvisande när inte det framgår.

 

Självklart finns det massor med fördelar med LFP-batterier och självklart inte bara i mindre båtar utan befintligt elsystem.

 

Samtidigt är det fortfarande lite halleluja-stämning kring LFP-batterier och många vet inte riktigt vad de talar om och andra har inte riktigt förmågan att ta till sig det de som kan tekniken talar om.

 

Av den anledjingen är jag inte säker på att LFP-batterier är för alla riktigt ännu, fast det är nog väldigt, väldigt nära nu.

 

För vår del skulle LFP-batterier i "lösvikt" hamna helt på nöjeskontot eftersom vi aldrig har förbrukningsångest och klarar oss bra med en voltmeter för att ha koll på vår lilla batteribank på runt 125 Ah (användbart).

 

Kanske skulle ett 100 eller 200 Ah drop in-batteri var något för oss om jag då verkligen bara kan ställa dit det batteriet istället för de vi har nu utan att egentligen byta mågon utrustning (solcellsregulator) eller bygga om något. Priset för billiga drop in-batterier är ju detsamma som för billiga blybaterier.

 

Frågan är hur vår generator tar det? 

Kanske räcker det med att kunna slå av laddningen manuellt om den blir för varm och en enkel termometer med sladd för att ha koll.

 

När det gäller drop in-batterier är väl den största frågan kanske om det verkligen inte krävs några ombyggnader och om det funkar tillräckligt bra med ett 200 Ah batteri med inbyggd BMS som kostar 4000:- kronor.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick helt enkelt över till lifepo4 för att "tjäna pengar" och få mer kontroll på min förbrukning ombord. Mina bly batterier höll inte mer än 1-2 säsonger, även med 2 solcellspaneler då jag troligen konstant drog ut dom för mycket med kyl/värmare/laddning av mobiler etc. Överskattade laddning och underskattade förbrukning samt aldrig ligger på landström. Och att jag även lämnade kvar dom i båten under vintern gjorde nog inte saken bättre...

 

Jag har bytt i två båtar och i första båten så tror jag att jag gav 8000 kr för ett 100 ah lifepo4 batteri. Men en blybank i samma storlek skulle kosta mig ca 4000 kr, men med en batteribanks övervakning så skulle priset i princip vara lika. 

 

I min nuvarande båt dubblade jag i princip min batteribanks kapacitet och fick övervakning för samma pris det skulle kosta mig att byta ut de två 100 ah AGM som satt där sen förr genom att sätta dit ett 200 ah lifepo4 istället. 

 

Jag har inte bytt ut ngn utrustning eller satt i ngn extra utrustning i samband med bytet samt behållt mitt bly startbatteri och generator, landströmsladdare, solcellsregulator.

 

Det jag gör är dock att dra ut säkringen för solcells regulatorn om jag är borta länge från båten. 

 

Jag tycker sunlux beskriver det bra här.

 

https://sunlux.se/litiumbatteri-husbil/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är skillnaden på Sunlux 180 Ah för 12 999;- kr

 https://sunlux.se/produkt/lifepo4-batteri-12-8v-180ah-sunlux-powerbox/

och Lanpwr på 200 Ah för 5 416:- kr

https://lanpwr.com/en-se/products/lanpwr-12v-200ah-plus-lifepo4-battery-2560wh-energy-built-in-200a-bms-2560w-load-power

och detta Cairhornce på 200 Ah för 4500:- kr?

https://www.amazon.se/Bluetooth-Uppladdningsbart-Litiumbatteri-Litiumjärnfosfatbatteri-Skyddssystem/dp/B0DB4S92RX/

 

Nu har jag inte detaljläst men de förefaller att vara ganska lika förutom att priset skilher 8 500:- kronor mellan det billigaste och dyraste.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 250 Ah blybank borde ju kunna ersättas med ett 100 Ah LFP-batteri eftersom laddnongen verkar vara extremt mycket bättre.

 

Jag tror vi har en 65 A generator och säg att den laddar med iaf. 40 A så går man från 20 % laddning till 80 % laddning pp 1,5 h motirgång.

 

Vi brukar nog snitta 30 minuter motorgång per dag i och ur hamn och lite annat så då laddar man 20 Ah med motorn och när det är sol så trycker man in 400 Wh (33 Ah) med en 100 W panel som ligger horisontellt eller runt 60 Ah om man anstränger sig och vinklar den mot solen.

 

Vi förbrukar nog inte mer än 30 Ah per dygn och har utan vidare klarat oss med en 200 till 250 Ah blybank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tro är att den största skillnaden i priset beror på att sunlux blir en extra mellanhand som betalar Svensk moms och behöver svenska marginaler för garantier etc.

 

Batterierna kan givetvis skilja, men de kända leverantörerna levererar troligen relativt sätt likvärdiga batterier. 

 

Min gamla md11 gav ca 20-25 a I laddning till batteriet vid motorgång. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-12-02 vid 12:42 skrev Lintott:

Vi började trådsnylta om LFP dropinbatterier i en annan tråd. Nu startar jag en separat tråd om ämnet.

Bra initiativ även om jag delvis förstörde tråden lite inledningsvis.

Förlåt.

 

Om vi tar och tittar på tex. Nordmax som du skrev om och som bla. Erlandsons säljer.

https://erlandsonsbrygga.se/batteri-nordmax-lilead-110ah-litium-dual/

(Jag hittade inte paketet du skrev om och inte heller något kopplingsschema.)

 

Mina reflektioner.

  • 110 Ah bör räcka väl för att ersätta en blybank på 250 Ah och kanske ännu större under förutsättning att man inte vill ligga still i flera dygn och saknar solpaneler. En timmes motorgång med en idag normalstor generator ( 50 - 100 A) fyller ju halva batteriet.
  • Prismässigt är det batteriet ganska likvärdigt med tre 75 - 85 Ah våta blybatterier (ej rea) och faktiskt billigare än AGM-batterier.
  • Om jag förstår det hela rätt så hanterar inte batteriet laddströmmen från generatorn, så den kan ev. bli överhettad.

Om vi utgår från ett "fullständigt standardschema", vad behöver åtgärdas?
Obs!

Detta är mina kvalificerade gissningar utifrån min ganska rudimentära kunskap om LFP-batterier.

  • Regulatorer för solceller och vindsnurra måste programmeras om eller ev. bytas ut om det inte går att ställa in rätt värden.
    Läs tillverkarens rekommendatione3r, men i princip gäller följande.
     - Bulkspånning max 14,6 V, men om man väljer en lägre bulkspänning så att batteriet bara laddas till 80 - 90 % ökar livsläöngden avsevärt.
     - Floatspänning enl. tillverkarens rekommendation.
     - Equalize-laddning ska inte användas.
     - Temperaturkompensering ska inte användas.
  • Kablar från motor till startbatteri bör ses över och ev. bytas om de är klena eller i dåligt skick nu när laddströmmen kommer att vara betydligt högre under längre tid.
  • Kablar från startbatteriet till batteribanken (LFP-batteriet) bör ses över och ev. bytas ut.
  • Skiljerelä och kablage bör ses över och ev. bytas ut så att det klarar de högre strömmarna även under lång tid.
  • Troligen är det lämpligt att en DC/DC-omvandlare installeras för att dels få rätt laddspänning från generatorn och dels för att kunna begränsa laddströmmen för att inte generatorn ska överhettas. Om man redan her en DC/DC.omvandlare ska den troligen programmeras om.
    (Vissa LFP-batterier verkar ha funktionen att begränsa laddströmmen inbyggd, men jag vet inte hur det är med Nordmax.)
    Att tänka på!
    Om man installerar tex. en  Victron Orion-TR Smart 12/12-30A så har man redan från början valt bort möjligheten att kunna ladda batterierna så snabbt som möjligt. Varför ha en 100 A generator om man ändå bara kan ladda med 30 A?
    Det kan vara bättre att satsa på en Victron Orion XS 12-12 V 50 A om man vill ha möjligheten att laddda mycket under kort tid..
    Här skiljer sig nog önskemålen mellan en seglare och en "motorbåtare". Seglaren vill ladda maximalt under den korta tiden motorn går på väg in och ut ur hamn medan motorbåtsföraren kanske ändå ska köra någon timme eller tre innan det är dags att lägga till.
  • Ta över styrningen av generatorns laddningsregulator istället för att ha en DC/DC-omvandlare !?
    Om man tar över styrningen av generatorns laddningsregulator borde man kunna begränsa generatorns laddström genom att sänka laddspänningen.
    Hur gör man det?
  • Om flera LFP-batterier installeras parallellt verkar det viktigt att de kopplas ihop minst som enligt schemat, men helst med lika långa och lika kraftiga kablar till varje batteri från en gemensam kopplingsskena.
    (Nordmax skriver inget om detta, men andra leverantörer gör det.)

Lämna gärna synpunkter och kommentarer, för detta är ändå på en ganska låg nivå eftersom jag inte är särskilt insatt i tekniken.

 

image.thumb.png.64074a36e98730f56555c58c5346e941.png

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Mackey:

Bra initiativ även om jag delvis förstörde tråden lite inledningsvis.

Förlåt.

 

Om vi tar och tittar på tex. Nordmax som du skrev om och som bla. Erlandsons säljer.

https://erlandsonsbrygga.se/batteri-nordmax-lilead-110ah-litium-dual/

(Jag hittade inte paketet du skrev om och inte heller något kopplingsschema.)

- - -

Jag börjar med de svårfunna hänvisningarna jag skrev om i inledningen...

(Om dina övriga frågor kvarstår efter att ha kollat schemat så återkom gärna, jag tror det mesta klarnar med nedanstående kunskaper)

 

Jag fick ett reklammail och hade inte kollat deras hemsida. Kan bara hålla med, det var inte lätt att hitta. De har dessutom höjt priset på startkitet i förhållande till erbjudandet i mailet. Sen är jag tveksam till Orion 12/30, den har rätt stora förluster (13% = mycket värmeutveckling, kolla kylflänsarna...). Själv skulle jag nog välja Orion 12/50 (1,5% i förlust) även om den kostar lite mer. Produkten hittas på "Startkit" och har artnr 15538-1 , där finns även kopplingsschemat. Om du begränsar dig till ett batteri och en Orion 12/50 så blir kostnaden avsevärt lägre än deras startkit.

https://erlandsonsbrygga.se/litium-startkit/?_gl=1*b6y4ch*_up*MQ..*_ga*OTgwNjQzMjM5LjE3MzQ2MjQ1NTc.*_ga_GN6S51QVZX*MTczNDYyNDU1Ny4xLjEuMTczNDYyNTk5MS4wLjAuMA..

 

Om du använder deras kopplingsschema så hanterar Orion all laddning från generator, 240V-laddare och solceller. Självklart kan du ansluta solcellsregulatorn direkt till LFP om du kan ställa om regulatorn.

 

Erlandssons elektronikansvarige "Hampus" har även spelat in en Youtubevideo om LFP-installation (det finns med olika antal prylar) där han visar o förklarar kopplingsschemat.

Å rätt va de e så är väl länken till kopplingsschemat försvunnen så jag lägger in det här:

(Jag saknar säkring o huvudbrytare för LFP-batteriet men de ser kanske schemat som typschema och inte fullständig installation)

15538-1-Bryggan-Lithium-Startkit-Koppling-PJ.thumb.jpg.67fbf631b5a2c6d8cb36ec6e9fa0f691.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

. Produkten hittas på "Startkit" och har artnr 15538-1 , där finns även kopplingsschemat. Om du begränsar dig till ett batteri och en Orion 12/50 så blir kostnaden avsevärt lägre än deras startkit.

https://erlandsonsbrygga.se/litium-startkit/?_gl=1*b6y4ch*_up*MQ..*_ga*OTgwNjQzMjM5LjE3MzQ2MjQ1NTc.*_ga_GN6S51QVZX*MTczNDYyNDU1Ny4xLjEuMTczNDYyNTk5MS4wLjAuMA..

 

Priset på startkitet 19,340 kronor, är absurt. Köper du batterierna löst hos dom kostar dom 4,295 kr styck och en Orion 12/30 (som du antagligen inte vill ha) 3,400 kronor, alltså totalt 11,990 kronor. Lägger du på 1800 kronor så får du en Orion XS 50A i stället.

 

Och ändrar dom på priset på batterierna till 8000 kronor styck som dom hävdar att dom borde kosta, så hade åtminstone jag valt ett annat batteri eller gått till en annan butik. Dom batterierna är inte speciella på något sätt.

 

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABC:

Priset på startkitet 19,340 kronor, är absurt. Köper du batterierna löst hos dom kostar dom 4,295 kr styck och en Orion 12/30 (som du antagligen inte vill ha) 3,400 kronor, alltså totalt 11,990 kronor. Lägger du på 1800 kronor så får du en Orion XS 50A i stället.

 

Och ändrar dom på priset på batterierna till 8000 kronor styck som dom hävdar att dom borde kosta, så hade åtminstone jag valt ett annat batteri eller gått till en annan butik. Dom batterierna är inte speciella på något sätt.

Instämmer fullständigt. De måste ha fått hjärnsläpp med det priset. Utskicket jag såg var under 10.000 vilket var rimligare. Sen skulle även jag betala lite mer för uppgradering till XS 50A om jag hade varit spekulant.

 

Jag tror det blir priskrig på 12/30-modellen för att få den utsåld och då kommer det att bli sådana här paketpriser (typ 10.000:-). Men vem är intresserad av en laddare med så stora förluster o värmeutveckling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

 - Temperaturkompensering ska inte användas.

Bra sammanställning och jag håller med om det mesta. Temperaturkompensering ska inte användas men om den BMS man använder inte har skydd mot laddning i minusgrader måste ”något annat” hindra det då LFP-batterier generellt inte klarar att laddas i minusgrader. Har man solpaneler som ger laddning även vintertid behövs ett sådant skydd om man inte kopplar bort dem. Även urladdning har restriktioner, oftast typ minus 3-4 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Lintott:

Jag tror det blir priskrig på 12/30-modellen för att få den utsåld och då kommer det att bli sådana här paketpriser (typ 10.000:-). Men vem är intresserad av en laddare med så stora förluster o värmeutveckling?

Vem är intresserad av att begränsa sin 100 A generator till 30 A laddström?

När jag kör motorn max en kvart när jag lämnar min natthamn och en kvart när jag lägger till vill jag ladda maximalt.

 

Helst vill jag ju då ladda med 100 A så att jag får 50 Ah laddning, men samtidigt vill jag ju kunna begränsa laddströmmen för att inte slita på batterierna om det är soligt eller vindstilla (lång motorgång). Det borde funka att styra laddspänningen med generatorns regulator.

Hur gör man det?

 

Tillägg: Man kan tydligen paralellkoppla Victron Orion, men 2×4000:- kronor är kanske onödigt dyrt om man kan överstyra generatorns regulator på något billigare vis.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev ABC:

Priset på startkitet 19,340 kronor, är absurt. Köper du batterierna löst hos dom kostar dom 4,295 kr styck och en Orion 12/30 (som du antagligen inte vill ha) 3,400 kronor, alltså totalt 11,990 kronor. Lägger du på 1800 kronor så får du en Orion XS 50A i stället.

Orion XS säljs för 4000:- kronor tex. här,

https://sunlux.se/produkt/victron-orion-xs-12-12-50a-dc-dc-laddare-oisolerad/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Mackey:

Vem är intresserad av att begränsa sin 100 A generator till 30 A laddström?

När jag kör motorn max en kvart när jag lämnar min natthamn och en kvart när jag lägger till vill jag ladda maximalt.

 

Helst vill jag ju då ladda med 100 A så att jag får 50 Ah laddning, men samtidigt vill jag ju kunna begränsa laddströmmen för att inte slita på batterierna om det är soligt eller vindstilla (lång motorgång). Det borde funka att styra laddspänningen med generatorns regulator.

Hur gör man det?

 

Tillägg: Man kan tydligen paralellkoppla Victron Orion, men 2×4000:- kronor är kanske onödigt dyrt om man kan överstyra generatorns regulator på något billigare vis.

Jag har 80 A generator. Den laddade ca 65A till mina LFP. Efter en kort stunds körning var generatortempen 90 grader. Då slog jag av laddningen för att inte förstöra generatorn. Med ORION 12/12 50A så blir generatorn inte överhettad.

 

Annars kan man installera en Balmar generator eller liknande (kostar nog över 10kkr med specialregulator) med bättre kylning än standardgeneratorn

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-12-20 vid 02:58 skrev Mackey:

Vem är intresserad av att begränsa sin 100 A generator till 30 A laddström?

När jag kör motorn max en kvart när jag lämnar min natthamn och en kvart när jag lägger till vill jag ladda maximalt.

Den angivna maxströmmen som en generator kan ge är just max - under alla tänkbara perfekta förutsättningar. Inte minst högt varvtal och att den får maximal kylning o.s.v.

Anledningen till att begränsa strömmen är ju just för att den normala driften i en båt är långt från detta optimala driftläget, dvs att generatorn rent krasst oftast inte klarar att lämna den påstämplade strömmen utan att fara illa.

I synnerhet de exempel du nämner innebär ju ofta just puttrande på låga varv, och det går alltså inte ihop med det påstämplade strömvärdet på en standardgenerator. Därav "intresset" - att helt enkelt bibehålla en fungerande generator och inte elda upp den.

 

Tänk också på att energin måste tas någonstans ifrån, och en hårt lastad generator på låga varv går hårt åt remmen. Och är det en segelbåt med liten motor kommer det märkas vid körning (i synnerhet på låga gaspådrag), då den laddenergin som du efterfrågar motsvarar ett par hk.

 

Många olika aspekter alltså, så vill man göra det enkelt begränsar man strömmen och lever med att man inte laddar så snabbt som (teoretiskt) skulle kunna vara möjligt. I min installation gläds jag istället åt att det ändå laddar 4-5 ggr snabbare än de gamla AGM, trots enkelheten och den till c:a 60A strömbegränsade standardgeneratorn (stämplad med 120A) 😉.

Vill man däremot maximera laddningen till nära den teoretiska maxgränsen som BMS sätter,  så går det naturligtvis. Men det är (ofta) en mer omfattande ombyggnad, där det förutom generatorbyte kan vara aktuellt med uppgradering av andra saker som remdrivningen (se bl.a. @Lintotts tips ovan).

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...