Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
NW355

Ventilkontroll/justering KA(M)D 44-300

Rekommendera Poster

Hej 

Då jag fått flera frågor om denna kontroll och dess besvärlighet så ska jag här försöka guida de som själv vill prova men inte tagit steget än.

Jag ser i tidigare trådar att många reagerat på priset hos diverse servicefirmor med eller utan VolvoPenta auktorisering.

Priset styrs till stor del av tiden , då det åtgår 3-4 timmar för den vane att utföra denna kontroll och ev justering. En lång höst-vinter-vår gör att man kan lösa detta själv i lugn och ro. Det åtgår dessutom lite material såsom ventilkåpspackning och dito tätningsmassa , kopparbrickor och o-ringar.

Sen är det 200 timmar mellan kontrollerna, förlänges om man vågar.

Det är två moment som gör jobbet lite speciellt i jämförelse med ventilkontroll på AD40,41 samt KAD42,43(och lillebröderna 30,31).

1 diverse demontering för att frilägga spridarrören.

2 själva justeringen om den behövs(två moment) På Youtube cirkulerar en film i två delar där en engelsman justerar felaktigt på en KAD44 i samband med en renovering.

 

Jag börjar ikväll med att tillägga vad som skedde med min SB motor då  ett ras var nära(finns beskrivet i min andra tråd på MG).

VolvoPenta auktoriserad serviceverkstad genomförde en ventiljustering på SB motor 2020 åt föregående ägare.

25 timmar senare rasade mekanismen till 4:ans insugsventiler. Inga garantier fanns kvar, ej någon godwill ens. Jag märkte att motorn gick oroligt på tomgång och tjuvstannade ibland.

Efter diverse felsökning med byte av delar mellan motorerna så  kom jag till att vi skulle täta en kraftigt läckande ventilkåpa. Då såg jag problemet och det blev till  att byta lite delar. 

 

Så min BB motor blev som följer:

Steg ett att  frilägga ventilkåpan och få av spridarrören. Spridarrörens infästning i insprutningspumpen kräver lite tålamod och 14mm och 17 mm nycklar.

Jag hänger bara ut EDC-enheten utan att koppla ur multikontakten eller tryckslangen för insugstryckgivaren (till den virtuella luftmassemätaren).

 

Nermonterat och kontrollerat.

Dessa ventilers spel är mellan 0,40 till 0,65 , lite humanare är vad som var resultatet på SB motor

Uppmärkning av remhjul hjälper till vid snabb och lång kontroll( 2 lägen eller 6 lägen).

Förstår nu varför det läckte lite i framkant på ventilkåpan.....trots att man provat täta läckan utvändigt.

Fortsättning följer med själva justeringen. Film ämnas skapas och läggas på ev. youtube.

 

 

 

 

2 20241123_144705.jpg

7 20241201_163036.jpg

8  20241201_165143.jpg

20241127_170543.jpg

20241201_171723.jpg

20241201_171703.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Med vetskapen om att alla maskinrum inte är planerade väl för denna typ av operation så vet jag också att NordWest har lämnat bra med spelrum runt motorerna . 

I de första momenten så är det inga svårigheter att plocka bort remskydd,  luftburk, klaffventil, kompressortryckrör och turbo- insugningsrör. Ej heller att ta bort oljefilter och koppla av olje o temp  tryckgivarkontakter för att sedan släppa oljefilteradaptern.

Kablar till powertrim(drevmodeller) kan behöva dras om i lämpligt läge.

Dieselslang mellan matarpump och EDC-styrenhet/filter måste kopplas av till en början. Sen släpper man styrenheten/filtret utan demontering av slag för insugstryckgivaren och inte multikontakten till styrenheten. Därefter monteras plattan för filterhållarna bort.

Sen börjar demontering av spridarrören på pumpen , en 17 mm ringnyckel med 6 mm slits för anpassning till dieselrören hjälper till.

14 mm nyckel är lite knepig att få in för att hålla emot med men det går. Sätt skydd på alla spridaranslutningar, där vill man inte ha in något som kan sätta tvåstegs spridarna ur spel.

Med spridarrör och dieselreturrör demonterat lyfts ventilkåpan försiktigt i de utstickande klackarna med ett aluminiumspett. Lite lirkande och för de med nållägesgivare på 1:ans spridare så får man montera av clipset , koppla av kabeln och trycka in gummigenomföringen igenom hålet samtidigt som man lyfter kåpan. (KA(M)D44P-B, KA(M)D44P-C och KAD300).

Kåpan är troligen limmad och sitter ganska bra, ha tålamod. När ventilkåpan lyfts av se upp med skydden på varje spridare så att skit inte faller ner i spridaren vid detta moment. Var beredd på att på varje spridare sitter en fjäder som trycker en bricka och o-ring mot ventilkåpans undersida. Dessa kan annars skjutas iväg.

Sen är det fritt att kontrollera ventilspelen. Till att rotera används med fördel en 21 mm sexkants tändstiftshylsa och ett lite längre spärrskaft, jag kör med ställbart spärrskaft. Rotation bara medurs på remhjulet, vid topplägen(ventilvippring), kan man rotera moturs något lite. Märk alla topplägen med tejp på remhjulet så underlättar snabb och lång kontroll och ev. justering.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant - vilket jobb!

Nu förstår jag varför min KAD42 har 4 delad ventilkåpa.

Det borde varit möjligt även här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Intressant - vilket jobb!

Nu förstår jag varför min KAD42 har 4 delad ventilkåpa.

Det borde varit möjligt även här.

Håller med dig, tycker det är en jäkla massa demontering, 41:an är ju rakt på bara!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Intressant - vilket jobb!

Nu förstår jag varför min KAD42 har 4 delad ventilkåpa.

Det borde varit möjligt även här.

Svårt att komma till tryckaroken och få dom balanserade med sarg och t ex två lock. Sen har vi spridarna som ställer sina krav....

Dom kunde gjort livet lättare med skarvade spridarrör dock, men inte för många felkällor. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 1stPeregrine:

Håller med dig, tycker det är en jäkla massa demontering, 41:an är ju rakt på bara!

Har haft AD41B , den bästa motorn, får den bara snurr så går den i all oändlighet så länge det finns bränsle/luft, smörjolja och kylmedel. KAD44-300 trippar om spänningen faller under 9 volt.

Men som nyfiken serviceingenjör så kan hobbyn inte vara för lätt, är på väg att skaffa entusiastbil V8 med kompressor för det funkar ju.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev NW355:

den bästa motorn, får den bara snurr så går den i all oändlighet så länge det finns bränsle/luft, smörjolja och kylmedel.

Tur att man har gjort ett bra val av båt med dubbla AD41b som är relativt nyrenoverade (ca 950 timmar idag).

 

Har bara gjort vanlig service (olja, oljefilter, bränslefilter och luftfilter) nu andra säsongen.

Vet inte om jag behöver göra något mer inför 2025 (förlåt för trådkapning).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så denna helgen blev det justering och skapande av en film som ämnas läggas upp på youtube i veckan som kommer.

 

Börja med okulär kontroll av ventilfjädrar, tryckarok, vipparmsbrygga, vipparmar och stötstänger, rotera på vevaxeln medurs.

 

Till börja med så sätter jag 1:ans cylinder i TDC, då vipprar vipparmarna till 6:ans ventiler. Märk remhjul så att 1:an och 6:ans TDC blir lätt att finna igen. Mätning av spel för ventiler 1,2,4,5,8,9 utföres och noteras. Bladmått mellan tryckarok och vipparm.

 

Vrid vevaxeln(1 varv) till 6:ans cylinder i TDC, då vipprar vipparmarna till 1:ans ventiler. Märkning på samma position som innan. Mätning av spel för ventiler 3,6,7,10,11,12 utföres och noteras. 

 

Därefter kontrolleras samtliga tryckarok genom att låsmutter släpps. Sätt en spårskruvmejsel i ställskruven medan man håller ner tryckaroket med fingrarna. Skruva ställskruven uppåt och känn sedan när skruven skruvas neråt var oket börjar röra sig. Hitta dödpunkten för oket rörelse. Spänn kontramuttern.

 

Detta är en missuppfattning bland många inkl VP auktoriserade verkstäder att man här kan ställa ventilspelen. Det går att justera balanseringen av oket så att 0,40 mm blir valt ventilspel, men då  kan en ventil stå rätt medan en annan blir fel vid denna felaktiga justering. Ett feljusterat tryckarok kan om spelet 0,40 stiger mot 1,00 bli så allvarligt att tryckaroket hoppar ur den resess som ska hålla oket kvar mot ventilskaftet. Trolig felorsak på min SB motor 2022. Att sedan tryckaroket tvingas snett på styrpinnen gör inte saken bättre.

 

När alla tryckaroken är i balans så kan ventilspelet justeras på de ventiler som är opåverkade vid 6:ans cylinders TDC, ventiler 3,6,7,10,11,12. 

En rotation på vevaxeln ett varv till 1:ans cylinders TDC varpå ventiler 1,2,4,5,8,9 kan justeras.

 

Känn sen över alla 12 kontramuttrar på tryckaroken och därefter alla 12 kontramuttrarna på vipparmarnas justering så att allt sitter.

 

Rotera sedan motorn ett par varv och mätt enligt tidigare med 1:ans TDC och sen med 6:ans TDC.

Det går också bra att mäta 1:an när 6:an vipprar sedan 5:an när 2:an vipprar, 3:an när 4:an vipprar, 6:an när 1:an vipprar, 2:an när 5:an vipprar, 4:an när 3:an vipprar.

 

Därefter känner jag på vipparmsbryggans bultar ifrån mitten och ut , 24 Nm för KAD44-300. 

Med samma moment 24Nm känner jag på spridarnas överfall.

 

Sen är det dags för återmontage av ventilkåpan där det är noga med renhet på ytan där packningsmassan ska appliceras. 

 

 

1an vipprar.png

6an vipprar.png

Mät mellan ok och vipparm.png

Balansera oket.png

Justera ventilspelet.png

Vipparmsbryggans bultar 24Nm.png

Spridarokens bultar 24 Nm.png

Ställbart spärrskaft 21 mm tändstiftshylsa.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...