Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
lodig

Vad är det här för ekolod?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Jag har köpt en Maxi 77 segelbåt i höstas och gjorde en lite inventering om vad det finns och inte finns i båten.

Jag har hittat det här ekolod (se bilder) som inte är ansluten till något. Säljaren har sagt att han inte använder något plotter eller navigation utrustning (bara hans mobiltelefon).

Jag planerar att köpa en GPS-plotter och vill gärna ansluta ekolodet till plottern om det är möjligt, men först skulle jag vilja veta vad är det för ekolod. Det troligen mäter fart och kanske djup?

Också, hur kan jag testa om det fungerar? Det har gått minst 5 år sedan den användes och jag vet inte om det fungerar alls.

Tack för era svar!

IMG_5919.png

IMG_5917.png

IMG_5798.png

Redigerad av lodig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vart fall inget ekolod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givare till en Silvalogg. Kan även fungera till en Silva/Nexus-server. Troligen från tiden slutet av 1980-talet till en bit in på 2000-talet.

Om du inte har något instrument till loggen så är den att betrakta som elektronikskrot. Alternativt så kan den säljas/skänkas till någon med ett äldre system vars givare havererat.

Det är tveksamt att genomföringen passar till modernare givare (de brukar ha större diameter) så håll reda på blindpluggen så du kan proppa igen hålet. Om du saknar blindplugg och inte avser att borra upp hålet till ny givargenomföring så är det tryggast att plasta igen hålet efter genomföringen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 hours ago, Hybro said:

I vart fall inget ekolod.

Tack, det är ju en givare och inte en ekolod. Jag visste inte att det fanns en skillnad!

---

2 hours ago, neptun said:

Silva logg?

56 minutes ago, Lintott said:

Givare till en Silvalogg. Kan även fungera till en Silva/Nexus-server. Troligen från tiden slutet av 1980-talet till en bit in på 2000-talet.

Om du inte har något instrument till loggen så är den att betrakta som elektronikskrot. Alternativt så kan den säljas/skänkas till någon med ett äldre system vars givare havererat.

Det är tveksamt att genomföringen passar till modernare givare (de brukar ha större diameter) så håll reda på blindpluggen så du kan proppa igen hålet. Om du saknar blindplugg och inte avser att borra upp hålet till ny givargenomföring så är det tryggast att plasta igen hålet efter genomföringen.

Tack båda, det ser ut som en silva logg. Tyvärr har jag inga instrument till loggen.

Enligt den här tråden https://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=10236 finns det två möjliga storlekar för denna: 43 och 52mm. Jag ska mäta senare nästa vecka, men om det är en 43mm jag kanske kan installera en sådan Garmin givare som passar 43mm hålen: https://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=10236.

Jag vill gärna ha en triducer (fart/djup/temperatur), finns det någon som vet om triducers med 43mm hålen?

Tack allihopa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev lodig:

- - -

Jag ska mäta senare nästa vecka, men om det är en 43mm jag kanske kan installera en sådan Garmin givare som passar 43mm hålen: https://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=10236.

- - -

Om du ska sätta ny givare i genomföringen så måste du kolla att det går att låsa den i befintliga spår. Givaren får ju inte kunna ploppa upp ur hålet.

Sen går det ju även att skruva ur genomföringen och sätta i en som passar den givare du vill sätta dit. Innan du väljer givare så ska du inte bara mäta innerdiametern i genomföringen utan även hur stort hålet genom botten är om du tänker ersätta genomföringen.

Skulle hålet vara för litet så är det inte så svårt att fila upp diametern.....

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 hours ago, Lintott said:

Om du ska sätta ny givare i genomföringen så måste du kolla att det går att låsa den i befintliga spår. Givaren får ju inte kunna ploppa upp ur hålet.

Sen går det ju även att skruva ur genomföringen och sätta i en som passar den givare du vill sätta dit. Innan du väljer givare så ska du inte bara mäta innerdiametern i genomföringen utan även hur stort hålet genom botten är om du tänker ersätta genomföringen.

Skulle hålet vara för litet så är det inte så svårt att fila upp diametern.....

Tack för tipsarna! Jag kommer att mäta nästa vecka och uppdatera här om jag har flera frågor ☺️

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...