bckmrk 1 Postad 7 Oktober Håller på o fräschar upp min båt genomgående, och har kommit till relingslisten. Tyvärr var det nog för kallt när jag började slipa den, då den sprack på två ställen... klantigt. Då funderar jag nu på att byta den istället. Eller kan man få ihop den på något annat sätt? Vad hade ni gjort? Första bilden i aktern på babord sida ganska nära hörnet. Andra bilden på babord sida, mitt på. Man ser hjulet på trailern som en ungefärlig placering. Listen håller ihop men är som sagt sprucken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 7 Oktober 6 timmar sedan skrev bckmrk: Tyvärr var det nog för kallt när jag började slipa den, då den sprack på två ställen. Varför slipar man på en gummilist? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bckmrk 1 Postad 7 Oktober 9 minuter sedan skrev Rascal: Varför slipar man på en gummilist? Tack för ditt glada tillrop, det värmer 😅 För att bli av med skador och hack, för att senare lackera den. https://www.skippo.se/kunskap/batfixarskolan-fa-stil-pa-avbararlisten 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 8 Oktober 9 timmar sedan skrev bckmrk: För att bli av med skador och hack, för att senare lackera den. https://www.skippo.se/kunskap/batfixarskolan-fa-stil-pa-avbararlisten Kanske kan fungera som "helhetshöjare" som de beskriver det, inför en försäljning eller utställning. Men skall du använda båten kommer listen snabbt se bedrövlig ut efter bara ett litet tag om listen är lackad. Kanske t.o.m. av sig självt om du inte använder exakt rätt färg, eftersom listgummit är flexibelt. Och lacken döljer ju inga skador. Hur hade du tänkt med alla repor och "bucklor"/tryckningar du har, du tänkte väl inte slipa ner dem ? Då har du snart ingen list kvar. OM man nu måste piffa upp det svarta utseendet på fenderlisten är "Black Chrome", "Svartvax" och allt vad det heter avsett för grånande svarta plast/gummidetaljer på bilar ett mycket lämpligare val. Förstår dock inte riktigt hur listen kan "spricka" sådär bara p.g.a. slipning. Det ser snarast ut som en skada, en spricka skulle t ex inte ha så bred "botten". Finns också antydan till "skägg" på kanten av hacket som om det råkat gå ner något sågliknande där. Hur har den uppkommit - egentligen ? Rengör gropen och fyll upp den med något liknande Sika 291/591. Eventuellt finns det ännu bättre material som häftar mot listen minst lika bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bckmrk 1 Postad 8 Oktober 49 minuter sedan skrev IngemarE: Men skall du använda båten kommer listen snabbt se bedrövlig ut efter bara ett litet tag om listen är lackad. Kanske t.o.m. av sig självt om du inte använder exakt rätt färg, eftersom listgummit är flexibelt. Och lacken döljer ju inga skador. Hur hade du tänkt med alla repor och "bucklor"/tryckningar du har, du tänkte väl inte slipa ner dem ? Då har du snart ingen list kvar. Har du tittat på filmen jag länkade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 8 Oktober (redigerade) 46 minuter sedan skrev bckmrk: Har du tittat på filmen jag länkade? Visst har jag det. Men hur är den relevant, du har väl inte följt den i alla fall till alla steg 😉 ? Sedan bör man ha i åtanke att videon egentligen är reklam från en firma - som de flesta "så gör du-artiklar" i båtpressen numera. Att lösa upp listen med starka medel för att jämna till ytan är ett vågspel, då det ger en bestående materialförändring i gummit (egentligen plast), dvs ytan blir inte hård när lösningsmedlet dunstat. Och de antyder ju även att det krävs flera lackningssteg med slipning emellan för att få tillbaka ytan. "Lite som att lacka trä". En ömtålig yta där ythårdheten mest utgörs av lack, inte längre gummit/plasten i sig. Jag har gjort det själv, och det är svårt att få ytan hållbar och "hård" mer än någon säsong när man väl en gång gått på med något lösningsmedel av den kalibern som de använder. Gummit/plasten blir aldrig som förr igen. Men visst, listen kan bli snygg - ett tag.... Redigerad 8 Oktober av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 502 Postad 8 Oktober Casco har en produkt som heter RubberFix som kan funka att sätta igen hålen med. Vet inte men tror det är samma produkt som hos någon annan firma tidigare hette RubberSole. Den var utmärkt att laga trasiga skosulor med iaf. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bckmrk 1 Postad 8 Oktober (redigerade) 1 timme sedan skrev IngemarE: Visst har jag det. Men hur är den relevant, du har väl inte följt den i alla fall till alla steg 😉 ? Sedan bör man ha i åtanke att videon egentligen är reklam från en firma - som de flesta "så gör du-artiklar" i båtpressen numera. Jo, jag förstår att det är mer eller mindre reklam... Jag har inte lossat listen från båten och jag har inte kapat upp listen i 1m-bitar, som de har gjort i filmen. Har även försökt få tag i färgen de använder, Temadur 20, vilket inte går att uppbringa längre (i alla fall inte på sprayburk) - sen har jag även försökt hitta 3M Flexible Plastic Filler vilket de också använder i filmen, något som verkar ha bytt namn och kostar nu ca 1500kr för en tub i visad storlek - något som inte är aktuellt för mig. Letar fortfarande alternativ till att fylla upp dessa... har hittat något i 500-kronorsklassen, men jag har ingen aning om det är likvärdigt 3Ms produkt. Det kanske du har råd om? Se länk: NM 705 Epoxispackel - Det är vad jag planerat att använda för dessa... Citat [...] repor och "bucklor"/tryckningar du har, du tänkte väl inte slipa ner dem ? Då har du snart ingen list kvar. Listen är mig veterligen från -78. Så ja, man ser att den är använd. Gummit är tjockt. Listen var kall vid sliptillfället, jag använde en Makita slipmaskin med slipnät Abralon P180 och jag upplevde att listen släppt från båten i hörnet, dvs viss päronform i svängen och när jag då tryckte med slipmaskinen på långsidan (tydligen för hårt, borde inte tryckt, men gjort är gjort) så sa det pang i aktern. På långsidan är jag ett stort frågetecken, vet jag inte vad som hände när det sprack, för där har jag ingen päronform att skylla på. Möjligtvis att det är precis där regnvatten etc rinner ned från båten och att det finns ngt samband. För mig oklart. Citat Att lösa upp listen med starka medel för att jämna till ytan är ett vågspel, då det ger en bestående materialförändring i gummit (egentligen plast), dvs ytan blir inte hård när lösningsmedlet dunstat. Och de antyder ju även att det krävs flera lackningssteg med slipning emellan för att få tillbaka ytan. "Lite som att lacka trä". En ömtålig yta där ythårdheten mest utgörs av lack, inte längre gummit/plasten i sig. Jag har gjort det själv, och det är svårt att få ytan hållbar och "hård" mer än någon säsong när man väl en gång gått på med något lösningsmedel av den kalibern som de använder. Gummit/plasten blir aldrig som förr igen. Cellulosaförtunning används som rengöring. Vad använde du för färg när du gjorde detta? Förstår att lack generellt är tunn o känslig... Redigerad 8 Oktober av bckmrk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bckmrk 1 Postad 8 Oktober 1 timme sedan skrev ChristerN: Casco har en produkt som heter RubberFix som kan funka att sätta igen hålen med. Vet inte men tror det är samma produkt som hos någon annan firma tidigare hette RubberSole. Den var utmärkt att laga trasiga skosulor med iaf. Tack för tipset men blir skeptisk när något omdöme säger... "Funkar inte på gummi som jag hoppades på." Detta på en produkt som heter Rubberfix.. 😕 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 8 Oktober (redigerade) 58 minuter sedan skrev bckmrk: Cellulosaförtunning används som rengöring. Vad använde du för färg när du gjorde detta? Förstår att lack generellt är tunn o känslig... "Cellulosaförtunning" är tämligen stygg mot plast och innehåller lite olika lösningsmedel. Bl.a. just Aceton. Och som du ser i videon är den stark nog att lösa upp plasten (gummit), vilket måhända gör att ytan går att få "slät" och märken går att arbeta bort - men den blir också förändrad. Minns inte vad det var för färg (är ett par år sedan), men den skulle vara "för ändamålet". Visst var det fint ett tag, men sedan tog den förändrade underliggande plast/gummiytan överhanden och det blev aldrig hårt och lättunderhållet mer. EDIT: Skulle möjligen kunna tänka mig att "vinylfärg" på spray skulle kunna funka, då den förblir lite flexibel. Har färgat om instrumentbrädor och armstöd i bil med denna sprayfärg. Dock har jag ingen aning om tåligheten vid användning utomhus. Har tyvärr inga råd om fyllnadsmaterialet, men det kanske andra har. Intressant är dock att de videon först pratar om att man fyller i ojämnheterna med en Epoxy, men den 3M Plastic Filler de sedan använder är ju ingen Epoxy utan en polyesterbaserad produkt med extra mjukgörare (främst tänkt för reparation av plastdetaljer på bilar etc). Sådant sänker trovärdigheten i mina ögon. EDIT: 58 minuter sedan skrev bckmrk: Har även försökt få tag i färgen de använder, Temadur 20, vilket inte går att uppbringa längre (i alla fall inte på sprayburk) Nej, det är också en sak jag inte riktigt får ihop av videon. Färgen är en tvåkomponent (dvs med härdare), vilket de både säger och som ju också framgår när man söker på den - levereras i burk med separat härdare. Men i filmen sprayar de med en färdig färg i trycksatt sprayburk. Så antingen är sprayen tillredd alldeles innan, eller också är det någon ytterligare detalj om färgen som de inte berättar.... Redigerad 8 Oktober av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bckmrk 1 Postad 8 Oktober 1 timme sedan skrev IngemarE: Har tyvärr inga råd om fyllnadsmaterialet, men det kanske andra har. Intressant är dock att de videon först pratar om att man fyller i ojämnheterna med en Epoxy, men den 3M Plastic Filler de sedan använder är ju ingen Epoxy utan en polyesterbaserad produkt med extra mjukgörare (främst tänkt för reparation av plastdetaljer på bilar etc). Sådant sänker trovärdigheten i mina ögon. Är du säker på det? Av det jag hittat har produkten bytt namn och är numera denna. Det är ett epoxispackel... Ang. tvåkomponentssprayfärger så har de ofta en härdare i botten som man slår sönder, följt av skaka skaka. Sen är burken brukbar ett dygn - typ. Därefter förbrukad. Så fungerade iaf denna Temadur 20, som ej finns kvar. Kan detta vara något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 8 Oktober 3 minuter sedan skrev bckmrk: Är du säker på det? Av det jag hittat har produkten bytt namn och är numera denna. Det är ett epoxispackel... Det där är inte samma produkt som "Plastic filler", men säkert en som också går att använda. 4 minuter sedan skrev bckmrk: Ang. tvåkomponentssprayfärger så har de ofta en härdare i botten som man slår sönder, följt av skaka skaka. Sen är burken brukbar ett dygn - typ. Därefter förbrukad. Så fungerade iaf denna Temadur 20, som ej finns kvar. Ok, jo jag är bekant med den principen. Alternativt att man får den blandad och att användas inom xx timmar (företaget som ligger bakom videon är ju ett färg/lackföretag och har troligen dessa faciliteter "in house"). Oavsett så finns den ju inte som spray - nu. 7 minuter sedan skrev bckmrk: Kan detta vara något? Ingen aning. Viktigare än 2k är väl att den är flexibel och vidhäftar bra på plastgummit, men det framgår ju inte så tydligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 8 Oktober Tja, har man inte ett projekt kan man ju skaffa sig ett sådant, helt klart. Jag fattar vad du är ute efter, en blank list, men det här verkar ett helt vansinnigt projekt. Personligen hade jag lagat skadan med lite svart Sikaflex och sedan gnidit hela listen med glycerin så den blir blank och fin. Visst, du får göra det då och då, men det kladdar inte, tar några minuter och listen mår bra av det. En livstidsförbrukning kostar 65 kr på apoteket, https://www.apotekhjartat.se/produkt/glycerol-ab-unimedic-300-ml/?ab_version=A&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=DD | S | PMax | Mid - Rest&gclid=EAIaIQobChMIrsOxhdD-iAMVnFKRBR1VBgUIEAQYBSABEgIf2vD_BwE 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 9 Oktober personligen hade jag tagit en bit rostfri blank plåt och skruvat ihop med nån bond-gogga under. den kommer väl att fortsätta spricka annars för den är väl rätt spänd runt relingen? är det verkligen gummi? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 84 Postad 9 Oktober Fräschade upp vår list på gamla båten med aceton och torka med paraffin efteråt. Gjorde den fräschare ett tag, wet´n black, WD-40 och liknande fungerar nog också bra. I övrigt tycker jag det såg lite märkligt ut det de föreslår i filmen med risk att det ser sämre ut än tidigare efter en säsong. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 61 Postad 10 Oktober Har en vit list som med tiden blivit lite grånad och fått svarta märken - ja, ungefär som en väl använd fender kan se ut. När jag provade biltemas fenderrengöringsmedel så funkade det på fendrarna men också på listen, som blev blankare, såg nyare ut och det svarta gick bort lika lätt. Har för övrigt också ett litet hack i listen, som varit där länge utan att bli värre, där jag tänkte sätta vit sika (som är lite för vit men bättre än ett hack. 2024-10-08 vid 12:59 skrev Peter_K: sedan gnidit hela listen med glycerin så den blir blank och fin Är det kanske glycerin i biltemas fenderrengöringsmedel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser