Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Mackey

Glöm inte bort kriget i Ukraina

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Jag börjar med att be om Ursäkt så det är gjort. 

Den närmaste tiden följer jag en uppmaning i Cornucopia att vara lite obekväm, obekväm på så vis att jag ska lyfta upp kriget och folkmordet i Ukraina lite mera i dagens ljus. Uppmaningen kan läsas här (hoppas jag).

Iden verkar vara rätt enkel, prata om kriget och folkmordet i Ukraina överallt även om det är obekvämt.

Eftersom jag inte har någon egen vilja så följer jag givetvis denna uppmaning till punkt och pricka.

Det jag önskar här och nu är att de av er som inte bryr sig så mycket om kriget försöker ändra på det. Ukraina behöver hjälp och stöd.

Här finns några organisationer som är helt okej att skänka pengar till och Cornucopia är en utmärkt nyhetsförmedlare.
Enklast är att ge ett bidrag direkt till den ukrainska staten, UNITED24 - The initiative of the President of Ukraine (https://u24.gov.ua/)

Redigerad av Mackey
  • Gilla 14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte ens få vara fredad om Ryssland och Ukraina på ett båt forum!

Svårt att glömma något som varje dag ältas i nyheter m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avdelningen heter ju ”off topic”

Är ju just meningen att kunna posta precis vad som helst….

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan skrev Wildeside:

Kan man inte ens få vara fredad om Ryssland och Ukraina på ett båt forum!

Svårt att glömma något som varje dag ältas i nyheter m.m.

En tillbakablick!

Åhh vad de ältar den där Hitler hela tiden.

Kan man inte bara få vara ifred.

🙈🙉🙊

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Mackey:

En tillbakablick!

Åhh vad de ältar den där Hitler hela tiden.

Kan man inte bara få vara ifred.

🙈🙉🙊

Sen ska vi inte prata om Hamas och Israel. Hela j**** tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev Wildeside:

Sen ska vi inte prata om Hamas och Israel. Hela j**** tiden.

Nej, det blir ju dubbelt off topic i den här tråden som handlar om Ukraina.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mackey:

Nej, det blir ju dubbelt off topic i den här tråden som handlar om Ukraina.

Nänä trippla i off topic är det.

Ukraina

Hitler

Hamas/Israel

😎

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Wildeside.

Jag tycker du skall ta upp det där med Putin och oligarkerna i Moskva. Att vi inte får vara i fred. Att skälla på visselblåsaren nyttar ingenting till nu när det börjar bli allmänt känt att deras planer sträcker sig betydligt längre västerut.

För mig som finländsk medborgare bosatt i Finland är frågan mer eller mindre existentiell. Om de inte blir stoppade i Ukraina är risken stor att de kommer hit.

Redigerad av heimlaga
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev heimlaga:

Wildeside.

Jag tycker du skall ta upp det där med Putin och oligarkerna i Moskva. Att vi inte får vara i fred. Att skälla på visselblåsaren nyttar ingenting till nu när det börjar bli allmänt känt att deras planer sträcker sig betydligt längre västerut.

För mig som finländsk medborgare bosatt i Finland är frågan mer eller mindre existentiell. Om de inte blir stoppade i Ukraina är risken stor att de kommer hit.

Tror det är du som bör ta upp det med Putin och oligarkerna om det är en existentiell fråga för dej.

Ärligt talat skiter jag i vilket, är bara förbannat trött på att det tjatas om det hela tiden och det som händer i Sverige får på sin höjd någon minut i nyheterna.

Det som händer här i Sverige berör mej mer än om Pruten, Ukraina, Hamas, Israel, irak eller vilka det nu är som krigar så är det inget jag vill sponsra, veta något om eller delta i.

Men tyvärr så har jag ingen talan i det heller att mina skattepengar går till att sponsra ett krigförande land som är ett av Europas mest kriminella och korrumperade länder, så det är bara att köpa läget och det är frivilligt att titta på nyheterna men skatte inbetalningen är inte frivillig om man ska ha någon inkomst..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det var stora ord från dig wildeside........ kommer din åsikt att stå fast när bomberna börjar falla här hemma?

I vilket skede börjar det angå dig?

Jag har varit antimilitarist och fredsaktivist sedan jag började förstå någonting i 8årsåldern men ny 35 år senare är jag tvungen att inse att det här hotet inte går att hantera på något annat rimligt vis än med militär och civil beredskap, och god sammanhållning med våra allierade vilket innefattar Ukraina och i synnerhet det ukrainska folket som är minst lika förbannade på korruptionen och kriminaliteten som vi är.

Om Ukraina faller får vi först en enorm flyktingvåg. En rimlig gissning är att minst 20 miljoner människor då kommer in i EU och måste fördelas på olika länder. Man kan ju gissa att Sveriges kvot hamnar någonstans kring en miljon och Finlands kring en halvmiljon. Som behöver födas och klädas och hysas och ordnas arbete åt.

Sedan blir det massmord och etnisk rensning på de som är kvar i Ukraina. Det torde hålla den ryska militären fullt upptagen i ett år eller så.

Sedan kommer nästa invasion i nästa land i Europa. Och nästa. Och nästa. Sannolikt går Kina med i kriget i det skedet när de ser att Ryssland vinner. Så håller de på tills någon stoppar dem eller tills Atlanten kommer emot.

Om den ryska invasionen drivs tillbaka faller sannolikt putinregimen varefter vi kan försöka skapa fred och försoning med de demokratiska krafterna i Ryssland samtidigt som Kina får bråttom att byta sida och demokratisera och låtsas som att de aldrig hade någon allians med Ryssland.

Din plan tycks gå ut på att befästa Sverige och stärka ert försvar tills ni ensamma kan stå emot den förenade Ryskkinesisknordkoreanska militären och försörja er själva utan tillförsel utifrån i minst 10 år. Klarar ni det? Jag är inte så säker.......

Redigerad av heimlaga
  • Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...