Safir-mike 0 Postad 29 Augusti Eftersom jag är splitter ny här - hej!- är jag osäker på om jag ställer frågan i rätt forumdel, men provar tills mod slår mig på fingrarna. En Ryds 530 (80-tal) med 75 hk 4-takts Hondamotor från -00. Ser ut att vara i gott skick. Vad kan en sådan setup vara värd mellan tummen och stortån? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 29 Augusti Välkommen till MG. Jättesvårt att säga. Det den som bjuder mest är villig att betala är väl rätt svar. Kolla liknande båtar på blocket och fundera sedan på vad båten är värd för dig. Lycka till med båtköpet. Kommer bli bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Safir-mike 0 Postad 29 Augusti Tackar o bugar för välkomnandet : ) Jag förstår att det är knepigt att uppskatta pris, men handlar det om 50- eller 70 000 SEK typ? En novis som jag behöver vägledas, o jag hittar inte motsvarande båt+motor vare sig på Blocket eller Fb Market, tyvärr. Antingen är båtarna nyare, eller så är motorn 2-taktare. 4-taktare måste väl vara att föredra, gissar jag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 99 Postad 29 Augusti Du är nog mer rätt kring 50'. Båten, om du menar Ryds 530 DC, är inte speciellt het längre. Med vissen 2-takt (läs ras) så får du en för runt 25'. Och en 75 hk 24 år gammal 4-taktare ligger nog strax under 30'. Om du funderar på att köpa, kapell kostar sjukt mycket så se till att det är fräscht. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 29 Augusti Om man kollar här så är nog Janne_G rätt ute kanske inte samma årsmodell på ena men skicket är viktigare än ålder på så gamla grejer. Motorerna känner jag dock inte till, såna som hänger utanför båten är inte min paradgren 😄 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Safir-mike 0 Postad 30 Augusti 11 timmar sedan skrev Makro: Om man kollar här så är nog Janne_G rätt ute kanske inte samma årsmodell på ena men skicket är viktigare än ålder på så gamla grejer. Motorerna känner jag dock inte till, såna som hänger utanför båten är inte min paradgren 😄 - Ja, fast nog snittar priserna på >50´ i den tabellen ändå. Inte många sålda under 50´vad jag kan se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 619 Postad 30 Augusti (redigerade) 4 timmar sedan skrev Safir-mike: - Ja, fast nog snittar priserna på >50´ i den tabellen ändå. Inte många sålda under 50´vad jag kan se. Prisstatistiken baseras mig veterligen inte på det slutliga försäljningspriset (som oftast inte är offentligt), utan på annonserat pris. Men det är väldigt vanligt att sätta likhetstecken med annonserat pris och värdet. I alla fall om man skall sälja något själv, men som köpare skulle du ju inte betala utannonserat pris rakt av. Eller hur ? Många som tittar på Blocket och skall sälja tror priset i annonser de ser är samma sak som vad båten/bilen verkligen är värd. Snarast är de annonserna prissatta mer eller mindre för högt, just eftersom de är kvar till beskådande..... Sedan måste du titta på max 1-2 år tillbaka, priser längre tillbaka är knappast relevanta. Dels är det en nyare båt/motor ju längre tillbaka du tittar, dels var det en boom och rusning efter vissa typer av båtar och varor under pandemins början. Något som sedan snarast givit ett överskott på vissa typer av båtar nu när många tröttnat och det är ok att åka vartsomhelst igen med andra färdmedel. Redigerad 30 Augusti av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 30 Augusti Så sant @IngemarE det finns många faktorer att ta hänsyn till. Det bästa brukar vara att åka runt och kika på flera objekt för att bilda sig en uppfattning om prisbilden eller helt enkelt bara betala vad man tycker att det är värt för just en själv. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser