Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
KimAchren

Får ej i backen, Volvo DP-E

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Igår var vi ute en sväng med båten. Då vi kom tillbaka till hamnen märkte jag att det var trögt att föra reglaget till mittenläget. Jag fick ta i ordentligt. Sen då jag skulle lägga i backen märkte jag att det inte gick alls. Det är liksom stopp i rörelsen strax framför neutralläge så spaken står lite framåt. Framåtväxeln går ur med en hårsmån men det kräver att man tar i ordentligt. Själva reglaget verkar fungera som det ska då man kollar underifrån (framåt trycker och bakåt drar i vajern). Jag har provat att lyfta drevet och svänga fram och tillbaka, men det ändrar inget. Frågan är nu vad som kan ha hänt? Själv misstänker jag att vajerns stålrör kan ha gått av eller hamnat snett ute i drevet så att rörelsen hindras.

Hoppas ju självklart att inget har gått sönder inne i drevet. Men det verkar osannolikt med tanke på att man trots allt kan lägga i och ta ur framåtväxeln.

Redigerad av KimAchren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade precis att ha drevet nere och svänga. Med fullt utslag åt höger går reglaget lättare och med fullt åt vänster går det trögare. Drar man snabbt i spaken kommer den lite längre än om man drar långsamt. Låter som det är vajern som krånglar, eller hur?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Angående backslaget så kan det också vara själva reglaget. Det hände för oss denna sommar att jag fick inte i backen på Volvo Penta reglaget. Det hade funkat  i 49 år, men nu var det slut. Fick köpa ett  nytt som inte var lika bra. 

Hälsn. rafael.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att ta loss växelvajern från drevet och testa igen.

Ta båten till en strand eller liknande och ställ dig bakom båten och jobba. Det löser du enkelt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en lucka där långt under alla rep i ankarboxen :) Genom den var det lätt att få loss kåpan på drevet. Där innanför konstaterades snabbt att det är vajern det är fel på, då stagen var fria trots att min medhjälpare drog spaken bakåt. Det verkar som hylsan/röret på vajerpinnen kärvar på nåt sätt. Med lite lirkande kunde jag dra den längre ut på pinnen och på så vis få mera rörelse. Blir att byta vajer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte ovanligt att vid oförsiktig avhängning av drev så böjs skjuthylsan så pass att den deformeras vilket leder till framtida vajer bekymmer.

Kan givetvis vara åldrad vajer också så klart.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har vi den skyldige. Ringen hade lossnat från ändan på röret och hamnat på tvären så att vajern inte kunde åka in i höljet.

20240813_164945.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...