Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Storis

Förgasare

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har känt att det kommer bensinlukt från motorummet på min båt.

Har då fått tipset att det kan vara en förgasare som flödar men hur märker man/kontrollerar man det?

Kan det vara nått annat som orsakar bensinlukten?

Jag har en AQ130D/280

PS. Hur farligt är det egentligen att oljan har blivit grå i drevet (vattenläckage)?

Måste man åtgärda det på direkten eller kan man lugna sej till vinterservicen? DS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensinlukten kan bero på mängder av orsaker.

Drevet bör du inte köra med. Gör du det kommer det förr eller senare att skära. Ett nytt kostar 70-80000:- och jag tror inte försäkringen gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

byter du olja själv i drevet? om i så fall glöm ej byta packningarna till skruvarna samtidigt. skall göras varje gång du släpper på skruvarna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bensinlukt ska man ta reda på vart det kommer ifrån direkt, kan bli otrevligt annars.

Flödande förgasare är bara att kolla om det rinner ut soppa under drift, bensinslangar som är sprickor i, soppapump som läcker, otäta filter och anslutningar är några orsaker. känn med fingrarna över allt på dessa ställen och lukta på fingrarna efter varje felkälla. Behövs inte mycket för att det ska lukta bensin i motorrummet.

Drevet ska du nog inte köra med för länge kan bli dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går att köra ett drev med vatten i oljan så länge det inte är massa vatten. Vattnet tar inte bort smörjeffekten i oljan om det inte är en stor mängd vatten. Däremot så rostar drevet om det står vatten i oljan. Med andra ord som andra skriver gör helst någonting åt det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Var på drevet kan det läcka in vatten? Finns det några standard ställen förutom påfyllnings och avtappnings skruven..?

PS. Underbart forum med ruskigt snabba svar DS.  2.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Propelleraxeln och växelarmen , sitter underkåpan där det står 280.

kolla även oljestickans o-ring. finns även en o-ring på den bakre högra(sett från propellersidan) skruven på locket där oljestickan sitter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...