Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Big_Mike

Offeranod på motor äts upp

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har "ny" båt för säsongen, med allt vad det innebär.

 

Mercury utombordare tvåtakt 2003 på 90hk.

 

Har bara kört den en gång sen jag köpte den. Lämnade då propellern nere i vattnet. Nu 1-2 veckor senare hissade jag upp den och offeranoden (nybytt) såg ut som skit.

 

Är det som syns på bilden normalt? För mig är det tecken att nåt är vajsning.

 

Motorn har ingen brytare mellan sig och batteriet, så den har koppling till pluspol konstant.

 

Hade problem sist jag körde den med att den dog på tomgång. Nu när jag testade gick det bra. Testade dock inte att lägga i växel.

 

Båten är en Silver Hawk från 2002. 

20240707_135049.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är jag inte specialist på (heller 😉).

Vad ligger du i för vatten? Sött/salt/bräckt? Om salt/bräckt, var isf?

Vilket material är det i anoden?

Vilken sorts vatten har båten gått i tidigare?

Är båten bottenmålad?

 

Liten förklaring till frågorna.

Om båten tidigare har legat i sötvatten och du nu ligger i saltvatten så kan det helt enkelt vara fel sorts anod, tex en i aluminium istf zink. Då har det varit rätt sorts anod för motorns tidigare vatten men helt fel nu.

Är båten bottenmålad med någon kopparbaserad färg och inte har ordentligt spärrskikt mellan aluminiumet och bottenfärgen KAN du ha värre problem. Det tar vi sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev ChristerN:

Det här är jag inte specialist på (heller 😉).

Vad ligger du i för vatten? Sött/salt/bräckt? Om salt/bräckt, var isf?

Vilket material är det i anoden?

Vilken sorts vatten har båten gått i tidigare?

Är båten bottenmålad?

 

Liten förklaring till frågorna.

Om båten tidigare har legat i sötvatten och du nu ligger i saltvatten så kan det helt enkelt vara fel sorts anod, tex en i aluminium istf zink. Då har det varit rätt sorts anod för motorns tidigare vatten men helt fel nu.

Är båten bottenmålad med någon kopparbaserad färg och inte har ordentligt spärrskikt mellan aluminiumet och bottenfärgen KAN du ha värre problem. Det tar vi sen.

Oklart var båten gått tidigare men jag köpte den i Nynäshamn, och motorn var nyservad med nya anoder av en firma där. På kvittot står det inte vilken sort de bytte till men jag kan ringa dem imorgon och kolla. Båten ligger i Stockholms skärgård nu, alltså bräckt vatten.

 

Båten hade även en gammal sliten bottenfärg, som jag skrapade bort (färgborttagning och plastskrapa) till 90-95% innan jag sjösatte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rättelse: verkar vara zinkanod. På kvittot står 826134Q vilken enligt en sökning på nätet leder till zinkanod för Mercury.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Big_Mike:

Motorn har ingen brytare mellan sig och batteriet, så den har koppling till pluspol konstant.

Till att börja med skulle jag montera in en huvudbrytare !  Och fixa skummiteterna med tankmätaren m.m. (annan tråd).

 

Sedan är det inte alls säkert den konstant inkopplade batteriet har något med "problemet" att göra. För jag sätter "problemet" inom citattecken, för en anods uppgift ÄR ju att täras. Svårt att se på bilderna, det ser ut som att ytan frätts upp en del men att den har mycket av sin tjocklek kvar. Den försänkta skruvskallen ser ju inte ut att sticka upp än t ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Permanentström har man oftast på motorn, det är kringutrustningen som ligger under huvudbrytare.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Jorgen01:

Permanentström har man oftast på motorn, det är kringutrustningen som ligger under huvudbrytare.

Det är så det är kopplat nu. 

 

Vad tror du om anoderna? Normalt för en ny anod efter några dagar i bräckt vatten? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dålig koll på anoder, jag ligger i en å fem hundra meter till Kalmarsund.

Ingen landström och inga andra båtar i närheten.

Tyvärr så har jag haft den ovanan de senaste 25 åren att byta båt oftare än anoder.😀😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Permanentström har man oftast på motorn, det är kringutrustningen som ligger under huvudbrytare.

Nja...

Nog är det krav på huvudbrytare/batterifrånskiljare som skall bryta allt. Båten är ju såpass ny att den faller under CE-direktivet.

 

Sedan är det inte alltid det ser/såg ut så, visst. I synnerhet inte om båten haft tidigare ägare som tagit lite "egna initiativ"

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man bryter allt så fungerar ju ej den automatiska länspumpen.

Där har nog CE tänkt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 timmar sedan skrev IngemarE:

Nja...

Nog är det krav på huvudbrytare/batterifrånskiljare som skall bryta allt. Båten är ju såpass ny att den faller under CE-direktivet.

 

Sedan är det inte alltid det ser/såg ut så, visst. I synnerhet inte om båten haft tidigare ägare som tagit lite "egna initiativ"

I min version av CE-handboken "Om fritidsbåtsdirektivets tillämpning" finns följande vad det gäller huvudbrytare.

image.png.8581c64ef52fd228ac7fcc7138702b36.png

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
38 minuter sedan skrev Jorgen01:

Om man bryter allt så fungerar ju ej den automatiska länspumpen.

Där har nog CE tänkt fel.

Som @Kane redan nämnt så är givetvis vissa självklara saker undantagna huvudströmbrytaren. Jag kanske skulle varit försiktigare med att använda ordet "allt", även om jag trodde det var tydligt att vi talade om motorn 😉

 

I det här fallet - med en utombordsmotorbåt som både har fast tank, instrumentering, tankmätare o.s.v. (se annan tråd) - så gäller knappast undantaget att det är ok att ansluta motorn på den båten direkt till batteriet dvs utan brytare.

 

Hursomhelst är väl frågan hur tärd anoden egentligen är, även om ytan är ful....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...