Gå till innehåll
söndag 29 september 2024
Till_havs

Är mina motorfästen slut?

Rekommendera Poster

Ohoj, jag har äntligen blivit med båt och det här eminenta forumet har gett mig mycket hjälp med motorkunskaper och kommer säkert att vara till ännu mer nytta nu. Så första tråden får bli om motorfästen/-kuddarna. Hittade ingen befintlig.

 

Hon (en Maxi Fenix) har en MD5b som verkar gå skapligt, svårt att bedöma när båten står på land, men motorn ruskar förfärligt på tomgång. Flera centimeter åt varje håll. Med lite varv blir det bättre men ändå rätt mycket skak. Är det vad man ska förvänta sig av en 43 år gammal encylindrig marindiesel, eller är motorfästena utslitna?

 

Fästena ser okej ut och känns någorlunda fasta men det är svårt att bedöma visuellt. Vore ju rimligt att de faktiskt är helt slut efter så lång tid med vibrationer och dieselspill från service och underhåll. Kan det vara motorns ventiler och insprutare som behöver justeras? Jag såg något om det, att knack och ojämn gång kan bero på att ventiler och insprutare är feljusterade.

 

En kort video:

 

https://youtube.com/shorts/9GB5rXmESFU?feature=share

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig verkar det vara läge för byte av motorkuddarna.

 

Då kommer så klart injustering av motor och backslag mot propelleraxeln.

 

För du har väl inte S-drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyft motorn vid varje motorfäste med t ex en kofot, så ser du om något fäste är av. Ser så ut på videon 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Lyft motorn vid varje motorfäste med t ex en kofot, så ser du om något fäste är av. Ser så ut på videon 

Aha, bra ide. Ska prova. 

 

Jo, motorn är parad med ett S-drev, 110S. Så inget behov av injustering vad jag förstår. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...