Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
PerE08

Topplanterna vs runtlysande dito

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ohoj. Ännu en fråga från seglarnovisen. Jag ska inom kort masta på min segelbåt (31 fot = 9,3 meter). Topplanternan är trasig. Jag läser på nätet att just topplanternan (samt akterlanternan) kan ersättas med en runtlysande vit lanterna som ska sitta minst en meter över sidolanternorna. Var placerar jag den då någonstans? 🤫 Kan den sitta i aktern (eller fören) så länge den sitter på rätt höjd över sidolanternorna? 

Redigerad av PerE08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker du aldrig segla i skymning eller gryning eller mörker? För topplanternan ska inte vara tänd när du seglar, men akterlanternan ska vara det. Med runtlysande kan du inte välja.

 

Mitt tips är att du skaffar en vanlig topplanterna för ett par hundra i valfri båttillbehörsbutik, monterar den två meter upp på mastens framkant och drar ledningarna i ett plaströr ner till däck, därefter vidare in i båten på nåt vis, eller till den gamla lanternans däckskontakt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev raol:

Tänker du aldrig segla i skymning eller gryning eller mörker? För topplanternan ska inte vara tänd när du seglar, men akterlanternan ska vara det. Med runtlysande kan du inte välja.

 

Mitt tips är att du skaffar en vanlig topplanterna för ett par hundra i valfri båttillbehörsbutik, monterar den två meter upp på mastens framkant och drar ledningarna i ett plaströr ner till däck, därefter vidare in i båten på nåt vis, eller till den gamla lanternans däckskontakt.

 

Hej Raol och tack för svaret. Behöver topplanternan inte sitta överst på masten alltså? I så fall är det ju ingen panik att fixa topplanterna före påmastningen. Två meter upp på masten når man ju… 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är mest en nackdel att ha den i masttoppen. Tänk hur en vanlig motorbåt utan mast gör. Där är det sällan det är mer än kanske nån meter mellan. Juridiskt tror jag det är en halvmeter över sidolanternorna som gäller, men jag är inte hundra.

 

En lanterna som är mer i siktlinjen för andra båtar synd tydligare, så några meter upp på masten är nog optimalt. På vår båt är den tre meter över däck ungefär, och drygt fyra meter över vattenytan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Nej, det är mest en nackdel att ha den i masttoppen. Tänk hur en vanlig motorbåt utan mast gör. Där är det sällan det är mer än kanske nån meter mellan. Juridiskt tror jag det är en halvmeter över sidolanternorna som gäller, men jag är inte hundra.

 

En lanterna som är mer i siktlinjen för andra båtar synd tydligare, så några meter upp på masten är nog optimalt. På vår båt är den tre meter över däck ungefär, och drygt fyra meter över vattenytan.

 

Räddare i nöden. Tack! Det här gjorde saken enklare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev PerE08:

Räddare i nöden. Tack! Det här gjorde saken enklare. 

Om det är din nuvarande båt på profilbilden så rekommenderar jag att montera lanternan ovanför överkanten på bomkapellet, annars lär det bli trångt när det ska på igen... ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev raol:

Om det är din nuvarande båt på profilbilden så rekommenderar jag att montera lanternan ovanför överkanten på bomkapellet, annars lär det bli trångt när det ska på igen... ;)

 

Toppen. Yes, det är den båten. Ännu en gång stort tack! 🙏 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...