Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Olab76

Mercury 60 hk 4-takt, dör efter ca 45 min

Rekommendera Poster

Hej

Har en båt med en 60 hk mercury 4-taktare med ca 60 gångtimmar som har ett rätt märkligt fel. Den startar alltid väldigt lätt och går fint på både tomgång och högre farter. Men efter ca 45 min så dör motorn. Har alltid hänt vid låga varv eller tomgång. Sen går den inte att starta på ca 30 minuter. Men efter det går den hur bra som helst igen. Min första tanke var såklart att den blev varm, men instrumenten visar att den max är 50 grader, har även plockat av kåpan och tycker inte alls att den känns ovanligt varm. Motorn är även servade med nya bränslefilter. Någon som varit med om något liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 saker som direkt tänker på är värme och avluftning till tanken. Om instrumenten visar 50 grader och du inte får ngt larm så bör det inte vara det, men jag skulle ändå överväga ett impellerbyte. Har du inte gjort det tidigare så rekommenderar jag ett byte. Be då mekanikern att fetta in alla skruvar för brukar rosta fast på Mercury och sen går de av när du ska byta om några år. Kolla även att öppna tanklocket efter att den stannat. Då märker du om det är undertryck i tanken genom att tanken suger in luft när skruvar av locket. Är avluftningen fast så får motorn inte bränsle efter ett tag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...