Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Anders89

VP 225A dålig tomgång

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Har en Volvo penta V6 225a från 2013 ( insprut )

 

Funkade klockrent första 2 körningarna i år sen blev de svårt när jag la i drive då tappa den varv o nästan dog hela tiden ( samma med backen)

vad kan detta bero på? tänkte byta tändstiften men har svårt o tro att det är saken, där är ny 98 soppa i med.

 

kan det vara lågtrycks pumpen? det tjuter rätt bra från den när motorn e igång

 

MVH 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Anders89:

Hej alla!

 

Har en Volvo penta V6 225a från 2013 ( insprut )

 

Funkade klockrent första 2 körningarna i år sen blev de svårt när jag la i drive då tappa den varv o nästan dog hela tiden ( samma med backen)

vad kan detta bero på? tänkte byta tändstiften men har svårt o tro att det är saken, där är ny 98 soppa i med.

 

kan det vara lågtrycks pumpen? det tjuter rätt bra från den när motorn e igång

 

MVH 

Tamp i propellern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Rascal:

Tamp i propellern?

Nej den går ganska dåligt utan drive med men sämre med drive

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

filmade en liten snutt på pumpen, verkar sitta högtryck pump och lågtryck pump antar det är låg som e kass?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentas pumpar är kända för att rasa pga färgflagor. Googla så får du upp massa info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en bränsletrycksmätare från Hansen Marine, så kan du lätt kolla bränsletrycken. Ofta är silen i tryckregulatorn igensatt, vilket ger för högt tryck. Då brukar avgaserna ryka svart och lukta choke. Enligt en servicebulletin från Penta ska man ta bort silen och ersätta den med en spårryttare ( E- clip) med detaljnr 21491831.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rollen:

Köp en bränsletrycksmätare från Hansen Marine, så kan du lätt kolla bränsletrycken. Ofta är silen i tryckregulatorn igensatt, vilket ger för högt tryck. Då brukar avgaserna ryka svart och lukta choke. Enligt en servicebulletin från Penta ska man ta bort silen och ersätta den med en spårryttare ( E- clip) med detaljnr 21491831.

Tjena!

 

Okej, de gör den inte tycker jag iaf. men ska pumpen tjuta så mycket? det har den inte gjort innan iaf det är jag rätt säker på när jag haft huven öppen :)

 

MVH 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bättre att mäta trycket än att gissa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...