Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
alme4484

Volvo Penta 130AQ Läckage

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en Swemax 690 med en Volvo Penta AQ130 från 1978. Efter dagens åktur upptäckte vi snabbt att det läckte vatten in i motorutrymmet. Vi började genast felsöka och upptäckte att kylvattnet läckte från ett rosthål i topplocket eller kylhuset (jag är inte säker på vad delen heter). Skrovet blev fyllt med vatten, och tyvärr fungerade inte pumpen för att tömma vattnet som hade kommit in. Vi lyckades tömma vattnet för hand, starta motorn och fånga läckande vattnet med en hink, och tur nog var vi nära båtplatsen.

 

Min fråga till er är vad jag bör göra nu. Är det frostpluggen som behöver bytas? eller bör jag fixa rost hålet och täppa till det, eller ska jag köpa ett nytt topplock/kylhus?

 

Om det inte är frostpluggen, vad kan jag täcka hålet med? alternativt var kan jag hitta ett nytt topplock/kylhus i Stockholm?

 

Hur svårt är det att byta frostplugg, möjliga instruktioner? 

 

Tack på förhand! Många frågor och funderingar:)

IMG_6256.JPEG

IMG_6251.JPEG

IMG_6261.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev alme4484:

Hej! Jag har en Swemax 690 med en Volvo Penta AQ130 från 1978. Efter dagens åktur upptäckte vi snabbt att det läckte vatten in i motorutrymmet. Vi började genast felsöka och upptäckte att kylvattnet läckte från ett rosthål i topplocket eller kylhuset (jag är inte säker på vad delen heter). Skrovet blev fyllt med vatten, och tyvärr fungerade inte pumpen för att tömma vattnet som hade kommit in. Vi lyckades tömma vattnet för hand, starta motorn och fånga läckande vattnet med en hink, och tur nog var vi nära båtplatsen.

 

Min fråga till er är vad jag bör göra nu. Är det frostpluggen som behöver bytas? eller bör jag fixa rost hålet och täppa till det, eller ska jag köpa ett nytt topplock/kylhus?

 

Om det inte är frostpluggen, vad kan jag täcka hålet med? alternativt var kan jag hitta ett nytt topplock/kylhus i Stockholm?

 

Hur svårt är det att byta frostplugg, möjliga instruktioner? 

 

Tack på förhand! Många frågor och funderingar:)

IMG_6256.JPEG

IMG_6251.JPEG

IMG_6261.PNG

Det är en "frostpluggg" som gett upp. Köp en ny och knacka dit. OBS skall vara rostfri i båtmotorer. Kolla gärna dom andra också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Rascal:

Det är en "frostpluggg" som gett upp. Köp en ny och knacka dit. OBS skall vara rostfri i båtmotorer. Kolla gärna dom andra också.

Skönt att höra, var rädd att det skulle vara värre. Är det bara att knacka bort den rostiga frostpluggen? Eller behöver avmontera toppen?

 

Något jag bör tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev alme4484:

Skönt att höra, var rädd att det skulle vara värre. Är det bara att knacka bort den rostiga frostpluggen? Eller behöver avmontera toppen?

 

Något jag bör tänka på?

Ta bort den gamla, gör rent hålet och knacka i en ny, gärna med någon lämplig tätmassa.

Går säkert att hitta nån film på nätet som visar hur man gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj då kanske en felaktigt konverterad biltopp. Som nämnts tidigare kolla med magnet så att övriga frostpluggar på topp (ev blockets) är rostfria. 

 

Har du en Dremel eller liknande så kan du slipa slitsar utifrån rosthålet och sedan bryta ut frostpluggen.

Det går att vicka ut den med en dorn eller liknande i det befintliga rosthålet alt borra upp hålet något.

Om du vickar ut den var försiktig med kanterna mot gjutjärnet i toppen.

Ny rostfri plugg finns att köpa på bl a KG Trimning.

Rensa kanten ordentligt och täta kanten med riktig Permatex innan du slår dit den.

Som sagts tidigare i tråden se om det finns film på Youtube t ex hur du knackar slår dit den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

-

Redigerad av alme4484

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev NW355:

Aj då kanske en felaktigt konverterad biltopp. Som nämnts tidigare kolla med magnet så att övriga frostpluggar på topp (ev blockets) är rostfria. 

 

Har du en Dremel eller liknande så kan du slipa slitsar utifrån rosthålet och sedan bryta ut frostpluggen.

Det går att vicka ut den med en dorn eller liknande i det befintliga rosthålet alt borra upp hålet något.

Om du vickar ut den var försiktig med kanterna mot gjutjärnet i toppen.

Ny rostfri plugg finns att köpa på bl a KG Trimning.

Rensa kanten ordentligt och täta kanten med riktig Permatex innan du slår dit den.

Som sagts tidigare i tråden se om det finns film på Youtube t ex hur du knackar slår dit den.

 

20 minuter sedan skrev NW355:

Aj då kanske en felaktigt konverterad biltopp. Som nämnts tidigare kolla med magnet så att övriga frostpluggar på topp (ev blockets) är rostfria. 

 

Har du en Dremel eller liknande så kan du slipa slitsar utifrån rosthålet och sedan bryta ut frostpluggen.

Det går att vicka ut den med en dorn eller liknande i det befintliga rosthålet alt borra upp hålet något.

Om du vickar ut den var försiktig med kanterna mot gjutjärnet i toppen.

Ny rostfri plugg finns att köpa på bl a KG Trimning.

Rensa kanten ordentligt och täta kanten med riktig Permatex innan du slår dit den.

Som sagts tidigare i tråden se om det finns film på Youtube t ex hur du knackar slår dit den.

Tack så hemskt mycket för era svar! Blir att beställa in en ny plugg helt enkelt, lite oklart om det är 45mm alternativt 35mm får dra och mäta imorgon! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...