Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Brandten

Yamarin 5150 packning till bensintank?

Rekommendera Poster

Hej 

 

Har vid några tillfällen känt kraftig bensinlukt i båten och när jag här om dagen transporterade den på trailer (full tank) så luktade det igen när jag kom fram. 

 

Verkar som det sipprar några droppar soppa ur den fasta tanken och då från inspektionsluckan. 

 

Nu undrar jag om någon vet vad det ska vara för packning så jag kan få detta åtgärdat? 

 

60l fast tank (original på 5150?) är det i båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-06-16 vid 17:43 skrev Brandten:

- - -

Verkar som det sipprar några droppar soppa ur den fasta tanken och då från inspektionsluckan. 

 

Nu undrar jag om någon vet vad det ska vara för packning så jag kan få detta åtgärdat?

- - -

Enligt Kuntze (  https://www.kuntze.se/gummimaterial/  )

Nitril

Mycket bra hållbarhet mot oljor och fetter samt bränslen, E5, E10, B7, AdBlue, HVO100. Bra mekaniska egenskaper. Mindre bra väderbeständighet. Behåller inte sin flexibilitet i kyla. Den är antistatisk.

Lätt att limma.

Används ofta till: Packningar i kontakt med oljor och bränslen.

 

https://www.kuntze.se/produkt/butylgummiduk/

Den säljs i stora rullar men den uppges kunna kapas. Ring o kolla med dem.

 

De kan även ha andra förslag, de är jättekunniga på gummiprodukter.

 

Bod du i Stockholmsområdet så har de butik i Västberga där privatpersoner är välkomna att botanisera bland utbudet. (Jag o frugan hittade en slitstark båtmatta där, den ser ut som ny efter 10 år.)

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-06-16 vid 17:43 skrev Brandten:

Hej 

 

Har vid några tillfällen känt kraftig bensinlukt i båten och när jag här om dagen transporterade den på trailer (full tank) så luktade det igen när jag kom fram. 

 

Verkar som det sipprar några droppar soppa ur den fasta tanken och då från inspektionsluckan. 

 

Nu undrar jag om någon vet vad det ska vara för packning så jag kan få detta åtgärdat? 

 

60l fast tank (original på 5150?) är det i båten. 

image.png.608763287e3d7bd68850a1c7368b6145.png

 

Så här såg packningen ut, ska ner och mäta lite så får vi se vad jag kan hitta för färdig packning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Brandten:

image.png.608763287e3d7bd68850a1c7368b6145.png

 

Så här såg packningen ut, ska ner och mäta lite så får vi se vad jag kan hitta för färdig packning.

Eller köp en bit neoprengummimatta (den tål oljeprodukter) o klipp till. Det är nog enklare än att försöka hitta en passande packning. Det syns ju på bilden hur ofta du tittar ner i det facket 😇 så det gör nog inget om det blir lite ojämnt i kanterna, bara det blir tätt.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga innan jag skruvar av locket för att mäta packningen, är det förenat med livsfara att börja skruva? Med tanke på bensin och gnistbildning etc... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Brandten:

En fråga innan jag skruvar av locket för att mäta packningen, är det förenat med livsfara att börja skruva? Med tanke på bensin och gnistbildning etc... :)

Behöver du skruva loss locket för att mäta hur stor packning du behöver?? Det går väl bra att mäta utvändigt och ta till lite marginal.

 

Tankgivaren som syns på bilden är endast en resistans så den är ofarlig. Har du något annat elektriskt som inte syns på bild så får du väl hålla dig borta från det. Men det enklaste är ju att lossa minuskabeln från batteriet så blir hela båten strömlös. Du behöver ju inte hantera verktygen så det slår gnistor. Vill du ha brandberedskap så kan det vara effektivare med en brandfilt än en brandsläckare.

 

Börja med att rita ett par streck på tank o platta så kan du återmontera som den ursprungligen sitter. Jag tror att din tankgivare är ett rör som går rakt ner o har en flottör invändigt så den är troligen inte riktningskänslig för eventuella snedväggar i tanken. (Äldre givare har en flottörarm o där är det viktigt att armen kommer i rätt riktning för att gå fri från tankväggarna.) När du skruvar loss locket så lossa först alla skruvarna. Sen skruvar du upp dem försiktigt en bit i taget. Rätt vad det är så släpper skruvarna förutom en som är längre än de övriga för att hålla kvar en platta inne i tanken som alla skruvarna sitter i. Tar du bara bort alla skruvarna så trillar plattan ner i tanken och du får börja fiska efter den... När endast en skruv är kvar så vrider du plattan åt sidan och sätter i ett par skruvar så plattan inte kan trilla ner, sedan lossar sista skruven och tar bort plattan. Det finns en slits i plattan så det går att lyfta ur den men det behövs inte, bara återmontera i omvänd ordning. För framtida losskruvning så kan det vara bra att markera på plattan var den långa skruven sitter.

 

När plattan är loss så är det enklaste att använda den som mall för packningen och så skruvhålen kommer rätt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...