Faccan 2 Postad 11 Juni (redigerade) Hej. Hade behövt hjälpt om ngn hade kunnat (helst ritat) om hur och var jag ska koppla in en victron smartshunt (vill ha det för att har en del förbrukare som används på tex kvällen när inte motorn är igång. Hade velat kunna starta på morgonen). Det bästa hade varit om ngn hade kunnat rita om ALLT för det är ett jädrans meck av den gamla ägaren. Jag vet inte om det är så himla smart att använda huvudströmbrytaren som "plint" tex. Där sitter en 3-4 förbrukare samt plinten i batterilådan sitter där också en 3-4 st. hade ngn kunnat rita eller beskriva vart solpanelen ska kopplas in också? Borde där inte också vara en säkring från Startmotorn fram också? Där är alltså INGA säkringar idag. Riktigt dåligt gjort är det =( Hade varit sjukt tacksam isåfall. Se bild nedan 😃 Redigerad 11 Juni av Faccan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 11 Juni Här är det väldigt enkelt. Bara anslut shunten som det enda som är kopplat på minuspolen, och koppla sen allt minus på shunten därifrån. Men se till att shunten är dimensionerad för max startström. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 11 Juni (redigerade) Här är en bild från Victron, det behöver väl inte vara svårare än så. Om du inte vill kan du skipp kabeln Märkt med A, den mäter spänning och batteritemp. Redigerad 11 Juni av No_jah 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 11 Juni (redigerade) 27 minuter sedan skrev No_jah: Om du inte vill kan du skipp kabeln Märkt med A, den mäter spänning och batteritemp. Nja, den kabeln (A, den röda med säkring) strömförsörjer ju de "smarta" sakerna i shunten. Den (Vbat+) måste mig veterligen vara ansluten till batteriplus, annars blir shunten inte speciellt smart alls.... Däremot går det ju att skippa den andra kabeln (Aux) som är den som är till för att mäta spänningen på en andra batteribank (som TS dock inte har). Eller hur ? Redigerad 11 Juni av IngemarE 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 502 Postad 11 Juni (redigerade) Bättre bild på hur det ska vara som minst. (Den behöver ju lite plus-matning också) Redigerad 11 Juni av ChristerN 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 11 Juni (redigerade) 7 minuter sedan skrev IngemarE: Nja, den kabeln (A, den röda med säkring) )strömförsörjer ju de "smarta" sakerna i shunten. Den (Vbat+) måste mig veterligen vara ansluten till batteriplus, annars blir shunten inte speciellt smart alls.... Däremot går det ju att skippa den andra kabeln (Aux) som är den som är till för att mäta spänningen på en andra batteribank (som TS dock inte har). Eller hur ? Ja, du har såklart rätt ang. att vbatt måste vara ansluten, som också ger batterispänningen. Men när man använder kabeln som heter "Temperature sensor for BMV" så får man batteritemperaturen via AUX-ingången på Smartshunten. https://www.victronenergy.se/meters-and-sensors/temperature-sensor-for-bmv-702 Redigerad 11 Juni av No_jah 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faccan 2 Postad 11 Juni (redigerade) 5 timmar sedan skrev raol: Här är det väldigt enkelt. Bara anslut shunten som det enda som är kopplat på minuspolen, och koppla sen allt minus på shunten därifrån. Men se till att shunten är dimensionerad för max startström. Tack för svar. Lite så jag misstänkte men det är ok att koppla all minus direkt på shunten? det känns inte rätt nämligen, men kan inte så mycket iheller =/ kan jag koppla regulatorn där på också, laddar den batteriet då? sen plus från regulatorn direkt på batteriet Redigerad 11 Juni av Faccan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 502 Postad 11 Juni 42 minuter sedan skrev Faccan: Tack för svar. Lite så jag misstänkte men det är ok att koppla all minus direkt på shunten? det känns inte rätt nämligen, men kan inte så mycket iheller =/ kan jag koppla regulatorn där på också, laddar den batteriet då? sen plus från regulatorn direkt på batteriet Tänk så här. All laddning och allt du drar ur batteriet måste passera shunten för att den ska kunna mäta den strömmen. Det betyder att du samlar alla kablar som går till batteriets minus på ett och samma ställe, förslagsvis en kopplingsplint, och sen drar du en kabel till shuntens load/charge-sida och en kabel från shuntens batteri-sida till minuspolen på batteriet. Olika plus kan gå direkt mot pluspolen på batteriet men helst ska man även här ha en kopplingsplint som samlar kablarna om de är många. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faccan 2 Postad 13 Juni Tack ALLA för hjälpen. Shunten är inkopplad och konfigurerad och funkar PRIMA 😃 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser