Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
pkarl

Köpa ny vhf eller behålla den gamla

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en extrem beslutsångest just nu om det är värt att köpa en ny vhf eller behålla den gamla. Jag har sedan tidigare en "m-tech sr 35 dsc" men där gps inte är inkopplad p g a att jag saknar kontakten till denna.

Jag har en extern gps som skulle kunna kopplas in men, som sagt, jag har ingen kontakt till det.

 

I o m att själva vhf även är väldigt gammal så tänkte jag att det kanske är enklast att bara byta ut den till någon nyare (har kikat på Raymarine R63) men det kostar ju en del...

 

Så, någon som har något gott råd att dela med sig så vore jag tacksam.

 

//Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Behåll. Multikontakten på baksidan är bara en "paketerad" lösning för NMEA 0183, så kan du fixa små metallrör att trä över pinnarna och sen ansluta lösa trådar från GPS-enheten, så är det löst.
Sen går det säkert att hitta en 8-polig DIN-kontakt av rätt modell. Jag är inte så bekant med typen, och jag ser på ett ställe att det finns för 270 grader och för 262 grader. Jag ser ingen direkt skillnad på dem, och vet inte vilken som passar här, men andra kan säkert ge bättre svar på den frågan. Med en sån kontakt kan du löda ihop det hela snyggt.

 

Manualen säger:

 

image.png.786b5254ec5aebcbef62b91a97f5f6fb.png

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, raol said:

Här är manualen. Det står SX 35, inte SR 35, så jag vet inte helt säkert om det är samma radio, eller om du skrivit fel bokstav. Men oavsett lär kontakten vara likadant kopplad.

 

https://www.lundskov.eu/bavaria/manualer/VhF/M-TECH_SX_35_DSC.pdf

 

Tack för infon och du har rätt, jag skrev fel bokstav. Måste dock hitta något som passar att trä över stiftena och sedan få det att sitta kvar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev pkarl:

Tack för infon och du har rätt, jag skrev fel bokstav. Måste dock hitta något som passar att trä över stiftena och sedan få det att sitta kvar.

 

Som sagt, det finns ju kontakter som passar, som du då kan fästa trådarna i själv. Jag har bara inte kunskap nog för att peka ut en särskild som du direkt kan köpa. Men jag vet också att det finns många väldigt kunniga på det området här inne, så förhoppningsvis får du snart svar på det.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Som sagt, det finns ju kontakter som passar, som du då kan fästa trådarna i själv. Jag har bara inte kunskap nog för att peka ut en särskild som du direkt kan köpa. Men jag vet också att det finns många väldigt kunniga på det området här inne, så förhoppningsvis får du snart svar på det.

Det ser ut som en "vanlig DIN-kontakt".

https://www.electrokit.com/din-hane-8-pol-270gr?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwyJqzBhBaEiwAWDRJVFjWBf2FuQrgxQfNadnvE8kt2CXo02SB7QnhVQF0fT7N0LGj3p0Q9BoC6boQAvD_BwE

Diametern på kontakten måste så klart kollas att den passar. Kontakten är inte vattenskyddad men om VHF baksida inte är väderutsatt så kommer det nog att fungera.

 

Kontakttypen var "standard" i äldre audioanläggningar för att koppla samman förstärkare, skivspelare, kassettdäck mm.

41002844.jpg.56ed161dafa60d336b1dcc2fe9a036d9.jpg

 

41002844-3.jpg.a3a5054b0f2e66f7b07d2a81bdae3e7d.jpg

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VHF-radion är ju en säkerhetsgrej, och sådana skall ju fungera bra i alla lägen och vara lätta att använda.

Det finns nu idag modernare VHF-apparater som har inbyggd GPS mottagare och ibland även AIS transreciver.  
Dessa brukar ju kunna kommunicera med båtens navigationselektronik på några olika ”språk” dvs olika standarder eller protokoll.

Jag hade nog köpt en ny VHF-radio.

Detta då jag aldrig lyckats koppla i hop två identiska (var och en för sig) med en samtida och en något modernare plotter. Och jag har kollat färgerna på kablarna och kopplingsscheman hur många gånger som helst… så jag tröttnade. Då funkar ju inte distressknappen så bra heller. Men mot förmodan lyckades jag att koppla ihop en AIS-transreciver med de båda plottrarna, och se det lyckades på första försöket… I båda fallen var apparaterna av olika fabrikat.. nej föresten radion är en Navman och den äldsta plottern en North Star, som är samma fabrikat, North Star bytte namn till Navman. Den andra plottern är en Garmin.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en, visserligen nyare, men ändå NMEA 0183-baserad, DSC-radio utan inbyggd GPS. Funkar alldeles utmärkt med en separat GPS-"svamp" som matar ut NMEA 0183. Jag tror inte att denna, från mitten av 00-talet, är så värst annorlunda mot den jag har. VHF-radio är inte teknik i framkant direkt, så det är nog mer eller mindre samma inkråm, trots ett årtionde mellan. Eftersom den har DSC så är den i praktiken så modern den behöver vara för normalt bruk. Så fixa en ny DIN-kontakt för några tior och gör nåt roligare för de flera tusen du sparar på att inte köpa en ny radio!

 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

VHF-radion är ju en säkerhetsgrej, och sådana skall ju fungera bra i alla lägen och vara lätta att använda.

Det finns nu idag modernare VHF-apparater som har inbyggd GPS mottagare och ibland även AIS transreciver.  

- - -

Den VHF jag köpte på 90-talet gick alldeles utmärkt att få in data från GPS via NMEA0183 så att DSC fick tid o position (AIS fanns varken i plotter eller som mottagare på den tiden). I anslutningen mellan GPS o VHF ingick för övrigt en DIN-kontakt...

 

90-tals VHFen hade bättre mottagning än nuvarande som är konstruerad detta sekel. Allt nytt blir dessvärre inte bättre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med - behåll om den fungerar.

 

En ny må ha fler kringfunktioner som kanske inbyggd AIS-mottagning och en del annat, men dessa behöver i så fall också kopplas in, konfigureras o.s.v. En annan signifikant skillnad är dock att de moderna VHF-apparaterna också är mycket billigare i inköp idag (varför - se nedan).

 

Men rent radiomässigt har du inte bättre egenskaper såsom högre uteffekt på en ny (om inte din gamla är defekt på något sätt förstås) och inte högre känslighet. Snarast är, som @Lintott antyder, de mest moderna ibland t.o.m. sämre på en del egenskaper såsom selektivitet och hantering av starka signaler på grannkanaler, eftersom de är uppbyggda med digital SDR-teknik (SDR=Software Defined Radio, A/D-omvandlig av råsignalen och sedan FFT-analys för att matematiskt räkna fram modulation och "ljudet" på en viss frekvens o.s.v.).

De kan därför göras mycket billigare med ett minimum av idag "dyra" komponenter såsom spolar och filter, och genom att samma kretskort/design kan användas över ett mycket stort frekvensområde då det enbart krävs en mjukvaruändring. Men selektiviteten som förr skapades av analoga filter som filtrerade bort bl.a. utombandssignaler och höll dem borta från mottagarens "inre delar" är idag helt beroende av den ingående signalprocessorns A/D-omvandlares dynamikområde. Och när den bottnar (kanske p.g.a. en extremt stark sändarsignal ibland ganska lång bort i frekvens) blir inte mottagningen bara sämre som i gamla analoga mottagare - den försvinner istället helt.

Kanske inte så stort praktiskt problem med starka grannkanalssignaler i en båt, men ändå.

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Snarast är, som @Lintott antyder, de mest moderna ibland t.o.m. sämre på en del egenskaper såsom selektivitet och hantering av starka signaler på grannkanaler, eftersom de är uppbyggda med digital SDR-teknik (SDR=Software Defined Radio, A/D-omvandlig av råsignalen och sedan FFT-analys för att matematiskt räkna fram modulation och "ljudet" på en viss frekvens o.s.v.).

Det låter intressant. Jag köpte en ny VHF-för några år sedan, Garmin 115i, med målet att koppla ihop allt och kunnea anropa båtar genom att trycka på AIS-symbolen på plottern. Inkopplingen har gått bra men jag har mer använt den utan de fräcka funktionerna. Det går fortare att bara anropa på kanal 16.

Men jag har nog uppfattat radioprestandan rätt dålig och den plockar upp mycket störningar. Jag har trott att min korta och lågt placerade antenn var en del av problemet.

Då jag har byggt den del radiosystem genom åren skulle vara intressant om du hade någon länk som beskriver problemet med SDR-teknik i VHF? 

Det behöver ju inte bli sämre om man gör front-enden rätt. 

Personligen hade jag satt in switchade BP-filter på RF-sidan för att hanterat stora störare. Men det kostar ju.😉

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev anuba:

Då jag har byggt den del radiosystem genom åren skulle vara intressant om du hade någon länk som beskriver problemet med SDR-teknik i VHF? 

Kanske inte så specifikt VHF men ändå något som jag hittar lite snabbt:

http://play.fallows.ca/wp/radio/software-defined-radio/sdr-receiver-performance-overview/

https://winnf.memberclicks.net/assets/documents/ADCs-of-SDR_r3p1_1_.pdf

 

En riktigt bra mottagare är idag ofta uppbyggd som en kombination. Man har kvar en analog "preselektor" (bandpassfilter) som filtrerar ut det frekvensband som är intressant. Då har man direkt löst problemet med starka utombandssignaler, men tar ju samtidigt bort en av SDR-radions stora fördelar - att kunna täcka ett enormt stort frekvensområde bara med mjukvara.

För våra rena VHF-apparater är detta ett icke-problem, men tillverkarna vill ofta gärna använda samma design som bas i många radioapparater. Marin-VHF är ju ändå en ganska liten marknad.

 

En lösning som man hade i analoga TV-kanalväljare redan från 60-talet och många årtionden framåt var justerbara filter med kapacitansdioder istället för trimkondensatorer, dvs så man kunde ändra filteregenskaperna med en DC-spänning. Ett slags spänningsstyrt bandpassfilter. Dessa lösningar ser man ibland i ingångsstegen även på moderna radioapparater, och då kan man täcka kanske en tiopotens i frekvens med samma komponenter.

 

Inom det tilltänkta frekvensbandet använder moderna radiomottagare dock oftast enbart SDR-teknik. Man tar helt enkelt en "snapshot", samplar spänningen från antennen. Det är här som det ställs väldigt höga krav på dynamik, känslighet och brusnivå på A/D-omvandlaren. Hörbarhetströskeln på en VHF-radio ligger ofta kring -125dBm (tiondelar av uV), och dessa nivåer skall alltså samplas/mätas med minst ett par tre bitar. Samtidigt kan nivån bli uppåt -10dBm och kanske ännu högre om det är grannbåten som sänder. Förutom att vara extremt lågbrusig och känslig måste A/D:n alltså ha en dynamik på minst 130dB (!).

 

Som jämförelse kan nämnas att en 16-bitars A/D (som CD-spelare hade i början) har en teoretisk maxdynamik på 96dB. Den som används i radion måste alltså vara hundratals ggr bättre.

Dessutom skall detta ske vid en samplingsfrekvens som är enormt mycket högre. CD-spelaren har 44,1kHz. För att kunna korrekt sampla elle återge en analog signal krävs att man samplar minst 2x den högsta förekommande frekvensen (Nyqvist-teoremet), annars får man s.k. vikningsdistorsion - skumma "speglingar" av nyttosignalen som hamnar lägre i frekvens.

Då CD-spelaren skall klara 20kHz max så är 44,1kHz ok (DAT körde t ex med 48kHz o.s.v.). För många audiofantaster räckte dock inte detta, utan många spelare använde översampling dvs läste samma information flera gånger. Egentligen var det för att kunnas göra billigare och mindre branta filter för nyttosignalen, men visst blev resultatet mer distosrionsfritt och närmare teoretiska maxvärdena.

 

Men för att "mäta" 160MHz krävs alltså samplingsfrekvens i radion som är tusentals ggr högre (typiskt minst 350MHz) än dessa audioprylar. Och då i kombo med alla andra parametrar. Mycket förenklat kan man väl säga att det därför är först på senare år med allt snabbare och bättre kretsar som SDR-lösningen kommit i närheten av analoga lösningarna i prestanda. Sedan krävs ju dessutom en mycket stor processorkraft för att göra beräkningar (FFT) och bearbeta denna enorma mängd data som A/D:n spottar ur sig - i hög hastighet...

 

Den första länken ovan innehåller en mängd olika aspekter, men bilden på just den sidan (Performance Overview) visar rätt hyfsat begränsningen av signalstyrka med en SDR o.s.v. För om det så finns en enda "överstark" sändarsignal som når A/D kommer den ju bara ge ettor ut på alla bitar hela tiden. Dvs det finns inga analyser som kan göras på sådant data, och mottagaren går från att vid en något svagare signal (som ligger precis under max) fungera nästan som allra bäst till att bli tvärtyst.

 

implementationen av analys och omvandling i SW är dessutom sällan helt buggfri, och man kan på vissa apparater ibland höra "digitala" hyss och konstigt brus. I synnerhet på väldigt billiga kinaapparater (100-300:-). Men även de fungerar förvånansvärt bra....överlag.

 

FFT och analys av data - kurvformer

EDIT: Alla signaler och kurvor kan brytas ner i och består av ett antal sinusvågor av olika amplitud. En fyrkantsvåg är t ex uppbyggd av en sinusvåg med grundfrekvensen, samt ett oändligt antal övertoner på udda multiplar av denna (f3, f5, f7 o.s.v.) med succesivt fallande amplitud. Många syntesizers bygger på denna princip för att skapa olika mer eller mindre suspekta ljud.

 

En del oscilloskop har möjlighet att göra en FFT-analys (Fast Fourie Transform) av kurvan som visas, och man kan då se vilka frekvenser och nivåer den är uppbyggd av, ungefär som på en spektrumanalysator.

Det är exakt detta som en SDR-radio gör - den samplar spänningen från antennen och sedan omvandlas den uppmätta kurvan genom ganska tunga beräkningar till sina beståndsdelar. Lyssnar man på t ex 160MHz så är det denna "frekvensspik" som fokuseras på, och när den frekvensmoduleras så kommer dess skillnad/åkande i frekvens kring kanalens mittfrekvens att skickas ut som en spänning via signalprocessorns D/A-omvandlare. VHF-sändningen är omvandlad till ljud.

 

Likaså kan man få en fantastisk kanalselektivitet (immunitet mot störningasr från grannkanalen) jämfört med en analog radio, eftersom programvaran ju helt kan strunta i det som händer på kanske 160,025 MHz. Det är ju ett matematiskt tal som ligger utanför det aktuella intervallet och kan ignoreras med en större än/mindre än-operation (väldigt förenklat). Men, bara så länge denna signal inte är starkare än A/D:n klarar av att sampla. För går A/D:n i taket blir det som sagt tyst.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 hours ago, Lintott said:

Det ser ut som en "vanlig DIN-kontakt".

https://www.electrokit.com/din-hane-8-pol-270gr?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwyJqzBhBaEiwAWDRJVFjWBf2FuQrgxQfNadnvE8kt2CXo02SB7QnhVQF0fT7N0LGj3p0Q9BoC6boQAvD_BwE

Diametern på kontakten måste så klart kollas att den passar. Kontakten är inte vattenskyddad men om VHF baksida inte är väderutsatt så kommer det nog att fungera.

 

Kontakttypen var "standard" i äldre audioanläggningar för att koppla samman förstärkare, skivspelare, kassettdäck mm.

41002844.jpg.56ed161dafa60d336b1dcc2fe9a036d9.jpg

 

41002844-3.jpg.a3a5054b0f2e66f7b07d2a81bdae3e7d.jpg

 

Tack! Kollade upp lite närmare och den kontakt som jag behöver tror jag heter GX16 jack 8-pol https://www.electrokit.com/kontakt-gx16-jack-8-pol

Pinlayoten stämmer bättre som det ser ut. Vi får se om några dagar när jag får hem den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 hours ago, Georg_Ohm said:

VHF-radion är ju en säkerhetsgrej, och sådana skall ju fungera bra i alla lägen och vara lätta att använda.

Det finns nu idag modernare VHF-apparater som har inbyggd GPS mottagare och ibland även AIS transreciver.  
Dessa brukar ju kunna kommunicera med båtens navigationselektronik på några olika ”språk” dvs olika standarder eller protokoll.

Jag hade nog köpt en ny VHF-radio.

Detta då jag aldrig lyckats koppla i hop två identiska (var och en för sig) med en samtida och en något modernare plotter. Och jag har kollat färgerna på kablarna och kopplingsscheman hur många gånger som helst… så jag tröttnade. Då funkar ju inte distressknappen så bra heller. Men mot förmodan lyckades jag att koppla ihop en AIS-transreciver med de båda plottrarna, och se det lyckades på första försöket… I båda fallen var apparaterna av olika fabrikat.. nej föresten radion är en Navman och den äldsta plottern en North Star, som är samma fabrikat, North Star bytte namn till Navman. Den andra plottern är en Garmin.

Det var lite så jag kände också men jag kanske hade fel. Jag kommer i alla fall testa att få in gps signalen i den gamla vhf'n.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 hours ago, raol said:

Jag har en, visserligen nyare, men ändå NMEA 0183-baserad, DSC-radio utan inbyggd GPS. Funkar alldeles utmärkt med en separat GPS-"svamp" som matar ut NMEA 0183. Jag tror inte att denna, från mitten av 00-talet, är så värst annorlunda mot den jag har. VHF-radio är inte teknik i framkant direkt, så det är nog mer eller mindre samma inkråm, trots ett årtionde mellan. Eftersom den har DSC så är den i praktiken så modern den behöver vara för normalt bruk. Så fixa en ny DIN-kontakt för några tior och gör nåt roligare för de flera tusen du sparar på att inte köpa en ny radio!

 

Jag kommer nu att testa den gamla och se om det funkar. Det var just kontakten jag funderade på men har nu fått tips på vilka jag kan använda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...