Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
dawe_a

Köpa TAMD41B utan kända timmar?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

hejsan! 
 kollar på två båtar ifrån början av 90 talet med tamd41b motorer. En av dom har gått över 2300h med mindre rep såsom turbo, den andra har okänd gångtid men motorn ser finare ut rent exteriört, enligt herren som ägt den i 20år har han aldrig bytt någonting på den förutom service varannat år (olja i ms4 backslag en gång) gångtiden har han aldrig vetat om (den digitala timräknaren var sönder i displayen när han köpte den).  Får uppfattningen om att denna båten inte gått många timmar senaste 5-6 åren.

Att inget är bytt kan ju vara både bra och dåligt.. förmodligen har den inte gått så många timmar?  Men det kanske är dags att byta mycket nu när jag tar över?
På den med känt timtal sitter ett HS1 hydrauliskt backslag vilket är ett plus.

I övrigt är den båten med känd drifttid finare med bättre utrustning medans den med okända drifttimmar är ett år nyare med öppningsbara sidorutor  vilket vi gillar mycket. (nimbus 31)

Den med okända timmar varvade inte mer än 3400rpm när vi var ute och körde i relativt hård sjö och 4 fullvuxna i båten, säljaren påstod att det var pga hård sjö och tung båt? De jag pratat med menar på att den borde varavat minst 3700 ändå.  Kan vara tecken på sliten turbo eller något i bränslesystemet.  Den äldre med känd drifttid provkörde vi tyvärr aldrig så hårt.

Kanske är det så att ingen av båtarna är rätt för oss? När man har så svårt att bestämma sig så att det känns som en omöjlighet.  

 

Redigerad av dawe_a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev dawe_a:

hejsan! 
 kollar på två båtar ifrån början av 90 talet med tamd41b motorer. En av dom har gått över 2300h med mindre rep såsom turbo, den andra har okänd gångtid men motorn ser finare ut rent exteriört, enligt herren som ägt den i 20år har han aldrig bytt någonting på den förutom service varannat år (olja i ms4 backslag en gång) gångtiden har han aldrig vetat om (den digitala timräknaren var sönder i displayen när han köpte den).  Får uppfattningen om att denna båten inte gått många timmar senaste 5-6 åren.

Att inget är bytt kan ju vara både bra och dåligt.. förmodligen har den inte gått så många timmar?  Men det kanske är dags att byta mycket nu när jag tar över?
På den med känt timtal sitter ett HS1 hydrauliskt backslag vilket är ett plus.

I övrigt är den båten med känd drifttid finare med bättre utrustning medans den med okända drifttimmar är ett år nyare med öppningsbara sidorutor  vilket vi gillar mycket. (nimbus 31)

Den med okända timmar varvade inte mer än 3400rpm när vi var ute och körde i relativt hård sjö och 4 fullvuxna i båten, säljaren påstod att det var pga hård sjö och tung båt? De jag pratat med menar på att den borde varavat minst 3700 ändå.  Kan vara tecken på sliten turbo eller något i bränslesystemet.  Den äldre med känd drifttid provkörde vi tyvärr aldrig så hårt.

Kanske är det så att ingen av båtarna är rätt för oss? När man har så svårt att bestämma sig så att det känns som en omöjlighet. 

Båda motorerna är ca 35 år. Ett år hit eller dit spelar ingen större roll i det sammanhanget.

 

Båtens layout (öppningsbara sidorutor) är svårt att ändra till på den äldre modellen.

Hydrauliskt backslag är ett plus för den äldre båten

Mer tillbehör ska du inte värdera alltför högt. Du kommer i alla fall att vilja komplettera och tillbehör (om det inte handlar om bogpropeller o liknande) bör inte ge så mycket pluspoäng, det går enkelt att komplettera.

 

Att byta en turbo är överkomligt i förhållande till om hela motorn havererar. Det räknas nog nästan som normalunderhåll som behöver planeras in med jämna mellanrum. Se det inte som ett stort problem.

 

I stället för att titta på timräknaren så kan du kolla hur många distans båtarna gått (distansmätare eller loggbok). Det ger en uppfattning om hur mycket båtarna o motorerna använts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den med HS1 bakslaget, har det som ett stort plus. Lite dåliga varv dock, den borde komma upp i 3900rpm med ren botten. Vad sitter det för propeller på? Hur länge sedan var det turbon byttes?

Den med okänt timtal pga slocknad display har med all säkerhet bytts någon gång då den kom med en analog timräknare från början.

Om inget gjorts på 20 år finns det väl risk för att impellerpumpen kommer behöva packas om inom överskådlig framtid samt avgaskröken bör vara nära sin sluttid. Inga konstigheter att fixa men ändå.

Redigerad av 1stPeregrine
Felstavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller den trasiga timräknaren så går det att byta displayen ganska enkelt. Finns beskrivet på Youtube. Kostar några hundringar. Drifttid är lagrad i ett eget minne och försvinner inte bara för att siffrorna försvinner.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är maskinerna 41B så är det som skrivits tidigare analoga timräknare i varvräknaren. Någon har bytt till en med digital display.

På VDO gick orginaltimmarna att lägga in men på Pentas gick inte det. Det går att byta display för att se vad den visar som nämts tidigare.

AD41B har ett par grundläggande uppdateringar som rekommenderas av Volvo Penta bl a ska locket på intercoolern bytas om det är i plåt, intercoolerhuset bytas till ett starkare, vevhusventilation modifieras, luftfilterhus bytas, en termostat ska ha blödarventil , insats i sjövattenfilter osv.

Läs på motorskylten på blocket under dieselfördelningspumpen så det inte är en 41A. 41A hade glödstift och en hylsa runt rökbegränsaren på dieselfördelningspumpen. Avluftningsslangar mellan termostathus och turbo till expansionstank skiljer också i dragningen.

Jag är inte orolig för timmarna på dessa maskiner då 41 modellen är den säkrare av 40 seriens motorer(40,41,42,43,44,300).

Utöver standard service så bör oljekylare, värmeväxlare och intercooler delas renspolas och packas om. Oljetrycksregulatorerna kontrolleras. Sjövatten och sötvattenpump bör renoveras. Spridarna bör testas eller bytas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev dawe_a:

hejsan! 
 kollar på två båtar ifrån början av 90 talet med tamd41b motorer. En av dom har gått över 2300h med mindre rep såsom turbo, den andra har okänd gångtid men motorn ser finare ut rent exteriört, enligt herren som ägt den i 20år har han aldrig bytt någonting på den förutom service varannat år (olja i ms4 backslag en gång) gångtiden har han aldrig vetat om (den digitala timräknaren var sönder i displayen när han köpte den).  Får uppfattningen om att denna båten inte gått många timmar senaste 5-6 åren.

Att inget är bytt kan ju vara både bra och dåligt.. förmodligen har den inte gått så många timmar?  Men det kanske är dags att byta mycket nu när jag tar över?
På den med känt timtal sitter ett HS1 hydrauliskt backslag vilket är ett plus.

I övrigt är den båten med känd drifttid finare med bättre utrustning medans den med okända drifttimmar är ett år nyare med öppningsbara sidorutor  vilket vi gillar mycket. (nimbus 31)

Den med okända timmar varvade inte mer än 3400rpm när vi var ute och körde i relativt hård sjö och 4 fullvuxna i båten, säljaren påstod att det var pga hård sjö och tung båt? De jag pratat med menar på att den borde varavat minst 3700 ändå.  Kan vara tecken på sliten turbo eller något i bränslesystemet.  Den äldre med känd drifttid provkörde vi tyvärr aldrig så hårt.

Kanske är det så att ingen av båtarna är rätt för oss? När man har så svårt att bestämma sig så att det känns som en omöjlighet.  

 

Om man byter displayen i varvräknaren så ser man hur många timmar den gått, under förutsättning att man inte bytt varvräknaren någon gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...