martno1 0 Postad 15 Augusti , 2005 Är på gång att göra min första större båtaffär, en äldre motorbåt för ca 500.000:- Eftersom båten varit till salu ett tag, och säsongen börjar lida mot höst, skulle jag vilja pruta lite på priset. Dessutom vill jag, eftersom det är mitt första köp, få båten besiktigad innan köp. Frågan är om jag skall låta besiktiga båten först, och hamna i sämre prutläge (man vill ju inte kasta besiktningspengarna i sjön)? Eller om man kan ge ett bud med något slags förbehåll att den skall vara ok vid besikning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst fernstrom Postad 15 Augusti , 2005 Svårt det där, sitter själv i samma sits. Det finns ju 2saker som kan hända. 1) Besiktnings mannen hittar ngt fel, som man kan använda som prut orsak 2) Besiktnings mannen hittar inte ngt fel, förra ägaren får då veta hur pass bra hans båt är och vägrar således gå ned i pris. Så spelar du på lotto? Tror jag skulle satsa på alt 1, på en gammal båt så borde han ju hitta ngt fel. Men det kan ju lika bra bli alt2... mmm, svårt. //Fernström Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Commander 0 Postad 15 Augusti , 2005 Besiktning av äldre motorbåt kommer garanterat att ge flera anteckningar på mer eller mindre fel. Jag skulle mao föra prisdiskussionen så att Ni kommer överens om pris för båten före besiktning. Tillkommer det ytterligare fel eller flera småsaker får priset sänkas ytterligare i relation till de uppkomna felen. Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martno1 0 Postad 16 Augusti , 2005 Hmmm... lutar kanske åt att jag ger ett bud först och besiktigar efteråt. Risken finns ju annars att ngn annan slår till och köper båten medan jag står mitt uppe i besiktningsfasen. Någon som kan rekommendera en besiktningsman/kvinna i göteborgsområdet? Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 16 Augusti , 2005 http://www.batbesiktningsmannen.org Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 2 Postad 16 Augusti , 2005 Jag vågar nästan lova att du tjänar på att besiktiga först. Själv köpte jag båt förra hösten. Allt verkade topp men besiktningsmannen hittade fel på värmeväxlaren. Inte nog med det. Tänk på att det samtidigt ingår en VÄRDERING. I mitt fall begärde säljaren 495.000:-. Besiktningsmannen sa efter besiktningen (som tog 6 tim) att han värderade den till 400.000:-. Stor skillnad. Vad jag menar är att du troligen kommer hamna i ett läge där en neutral besiktning och värdering vesäntligt skiljer sig från vad säljaren begär. Sedan hänvisar du bara till denna värdering när du prutar. Jag gav 440.000:- en båtvagn som inte ingick i besitningsmannens värdering. Hittar besiktningsmannen så alvarliga fel att du inte vill ha båten får du inte se det som att du kastat pengarna i sjön. Tvärtom. Du klarade dig helskinnad från ett stort problem. Du skulle bara ångra dig efteråt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 16 Augusti , 2005 Har du tittat på den själv än? Om inte börja där, den kan vara i sämre skick än du tror och du kanske inte ens vill ha den! Sedan kan du diskutera pris. Villkor för att priset skall gälla är att besiktningsmannen inte hittar några fel, vilket han gör. Du kan då lägga ett nytt pris... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser