Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
AndersLindqvist

Förtöjning akter med rör?

Rekommendera Poster

Jag har en Hr480SC och en båtplats i en insjö i södra Sverige. 

Förra sommaren gjorde jag mig inte ens besväret att ha båten vid den betalda båtplatsen, men pga det var vi bara på sjön ca 10ggr på hela förra sommaren, för det blir inte lika spontant att åka ut på sjön när den ska släpas fram och tillbaka, tar ju lixom en timme eller mer extra. 

Har testat gjuta tyngder mm.

Men den drar upp allt och ligger och slår i grannens båt, vilket jag får telefonsamtal om på minst lämpliga stunder på dygnet och får åka dit och fixa tills nästa gång det blåser lite.

Skulle det kunna hålla den båten om man slår ned 2st 2" galvade rör nån meter bakom båten som förtöjningspunkter och sedan kryssar linorna till dessa? 

Sandbotten med sten lite överallt och knappt 1m djupt är problemet antar jag. 

Hjälp 😂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev AndersLindqvist:

- - -

Skulle det kunna hålla den båten om man slår ned 2st 2" galvade rör nån meter bakom båten som förtöjningspunkter och sedan kryssar linorna till dessa? 

Sandbotten med sten lite överallt och knappt 1m djupt är problemet antar jag. 

Hjälp 😂

Järnrör som slås ner i sandbotten brukar rätt snart vika sig mot båten. Är det stenigt i sanden så blir det dessutom svårt att slå ner rören.

Det finns en förankringsring som kallas P-ring. Den finns att köpa i båttillbehörsbutiker eller bryggfirmor. Den är konstruerad för att ta upp dragkraft i en riktning. Lägg en sådan en bit bakom båten och fäst en lina till aktern (eller två linor till respektive hörn på båten, vilket är ännu bättre). I P-ringens ögla sätter du en grov schackel (ju grövre schackel desto längre tid tar det innan den rostat sönder - hållfasthetsmässigt behövs det egentligen inte så grovt). I tampänden sätter du en kraftig galvad kaus. För att låsa fast linan kan du använda virelås (en u-bygel och ett mothåll med ett par muttrar) som håller samman linorna. Du kan använda rostfritt virelås men se till att det inte kommer i kontakt med de galvade delarna (vid kontakt mellan RF och galvat så försvinner först galvet o sen järnet).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var det jag var rädd för, att de ska ge med sig mot båten. Jag har kollat på sådana p-ring,bojsänke,bryggankare och allt vad de heter också men är skeptisk när det är så grunt. 

Jag ligger dessutom mellan 2 mindre båtar och djupet är ett problem då vad jag än fäster i en sådan kommer behöva ligga diagonalt snett höger sett från bryggan och bli ett problem för grannen på andra sidan. 

Den till vänster har redan kostat mig en lowrance 3in1 givare då hans lina ligger diagonalt under min akter.

Jävla skitplats helt enkelt

Såhär ser det ut. 

Screenshot_20240528_065806_Gallery.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I det fall du ändå tänker prova med rör, så är tipset att inte slå ner röret.
I sandbotten är det att föredra att använda en vattenpump med en slang som förs ner i röret uppifrån.
Röret kommer då sakta att glida ner i bottnen av sig självt.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa lösningen är en Y-bom. Kostar förstås en slant men funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan skrev raol:

Bästa lösningen är en Y-bom. Kostar förstås en slant men funkar.

Ybom har de sagt att den som ligger där får vara kvar men inga nya, då det sliter för mycket på piren. Tyvärr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skriver att du "testat att gjuta tyngder mm." tillsammas med boj då antar jag, och hur långt ut från båtens akter placerar du bojstenen?

Vad är det för storlek på dom bojstenarna undrar jag då  om dom flyttas av den lilla båten?

Det smidigaste du kan använda är nog en sk. P-ring, men då inte den sorten som damerna använder som preventivmedel, och jag gissar att 25kg räcker, men är du orolig så kan di ju använda 40kr-varianten.

https://ccmarinutveckling.se/produkter/forankring/p-ringen.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

En större boj rakt bak, ca 5 meter bakom aktern skulle jag välja.

Sätt rundslinga på kättingen så är det lätt att byta.

Då gäller det att få tag på en ordentlig betongklump med en kraftig ögla...

Kolla med t ex kommunen om de har nåt liggande.

Och fira ned sänket, så att det vänder med öglan uppåt.

Två tampar med gummidämpare på varje. Tar upp rörelserna som båten orsakar. Påverkar då boj med tilhörande tyngd och kätting mindre.

I tampen bakåt skarvar du i en bojkrok. Så slipper du hålla på å slå knopar.

Alltså angör din båtplats, häktar i bojkroken i bojöglan och spänner upp, när du gjort fast i fören.

Bra att ha linänden fastgjord i båtens akter med nån extra meters slack.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det där är inte årets båtplats direkt, trixigt.

Du skulle vilja ha p-ring/stolpe mera än 1m bakom båten. Du själv ska kunna komma in och ut enkelt. De som ligger innanför ska kunna komma in och ut. De ska se/veta vad som ligger på botten, ffa om det är grunt som du säger och kanske för grunt vid lågvatten.

En stolpe/ett rör ska ner flera meter för att bli stumt. Vissa rör kommer med skruv som kan motverka att isen lyfter röret.

Jag föreslår att du lägger i ankare så bra du kan,  men nu till min egentliga poäng: fendrar. Grannbåten saknar fendrar helt...Därför förstår jag att ni nu kan hamna i att slå mot varandra. Förvisso ganska magstarkt då att klaga på att din båt slår mot hens? Jag gissar också att det är emot båtplatsens regler att inte fendra av, brukar ju vara en vanlig punkt för båtplatser. Grannbåten ser rätt vattenfylld ut och skräpig också, så kanske är fendrar inte heller en prioritet för båtens ägare - därför mitt tips till dig att ta på dig att fendra av ordentligt istället för att hoppas på att grannen gör sitt. Du kan nog vara mera fender-benägen. Du har två fendrar i blygsam längd när du har det så knivigt och den höjdskillnaden mot grannen. Dina ser ut att lätt kunna trilla in i grannens båt istället för att ligga mellan era båtar. Kanske hänga dit två - eller tre - längre fendrar också, så att ni bara gnuggar mot varandra istället.

Så flera och längre fendrar på din egen båt och påpeka om det är så att grannbåten inte följer reglementet för att kunna fendrar där också.

Vet inte vad ni andra säger, men så hade jag nog gjort i första hand.

(och montera sensorer och dylikt på babords aktersida i framtiden...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev AndersLindqvist:

Den till vänster har redan kostat mig en lowrance 3in1 givare då hans lina ligger diagonalt under min akter.

Då borde ju grannen fixa till sin lina.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar för all input. Jag tror jag skippar rören även om det är vad jag har hemma över just nu. Kanske sätter ett mellan våra båtar bara för att. 

Men nu när jag satt och tittade efter betong och inspiration på byggmax.se så kom latmasken i mig fram. 

Vad tror panelen om ett par stycken seriekopplade altanplintar med m16 gänga för justerbar fot? 

Gänga och klart att ansluta krok. Seriekoppla dem med kätting på nåt vis. 3st á 35kg med 2m kätting mellan varje borde räcka? 

Fel av mig att skriva sandbotten, det är klassisk insjö dybotten blandat med sand och sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det verkar ju mest som att ni som har båtar vid bryggan ska komma fram till en gemensam lösning som funkar för er alla, men det kanske inte går.

En sådan här lösning borde ju funka bra för dig och inte hindra de andra (så mycket). Då slipper du ju dessutom få in grannbåtens lina under din båt.

Du kan ju sätta pålarna ganska nära din akter och skippa att ha linorna i kors. Bra att slippa ha linor i kors tycker jag.

Se bara till att båten kommer mellan med fendrarna på plats.

image.png.8b398daf2e15655be4ae35381224c6bd.png

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde funka med en boj också, med med spring från akter eller mitten av båten in till bryggan åt vardera hållet för att förhindra att aktern driver i sidled.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Mackey:

Det verkar ju mest som att ni som har båtar vid bryggan ska komma fram till en gemensam lösning som funkar för er alla, men det kanske inte går.

En sådan här lösning borde ju funka bra för dig och inte hindra de andra (så mycket). Då slipper du ju dessutom få in grannbåtens lina under din båt.

Du kan ju sätta pålarna ganska nära din akter och skippa att ha linorna i kors. Bra att slippa ha linor i kors tycker jag.

Se bara till att båten kommer mellan med fendrarna på plats.

image.png.8b398daf2e15655be4ae35381224c6bd.png

Vet inte om detta är ett bra förslag. Men om det är väldigt grunt och mjuk botten, så kanske man kan borra ner två jordankare med en kortare träregel, enligt den bild som Mackey visar. Sen schaklar i nedre delen av skaftet på jordankaret med rep som går till båten. Sök gärna på "Helix Anchor boat". 

image.png

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...