Amyhavenang 0 Postad 12 Maj Får inte upp någon diesel när jag handpumpar efter byte av bränslefilter.. Kan det sitta någon blockad i röret? Efter att motorn inte ville starta efter premiärturen för säsongen misstänkte vi dålig diesel. Dieseln var grumlig och tjock, har nu pumpat ut all diesel från tanken och fyllt på med ny diesel (ett par liter för att testa), bytt bränslefilter (både vattenavskiljare och finfilter) och nästa steg blir ju då att manuellt pumpa upp diesel för att fylla filter och bränsleslangar med diesel och då lufta filtrerna. Men det funkar inte... Har en volvo penta MD11c och pumpar med manuell pump på sidan av filtret, har även vridit runt motorn något så att pumpens drivkarn ändrar läge då jag läst att det kan hjälpa. Men icke. Vad jag gjorde då va att fästa en sådan pump som sitter mellan trycktank och motor på en utombordare för att testa pumpa upp och se om det va handpumpen som krånglar. Men jag får fortfarande inte upp någon diesel. Monterade till sist på pumpen direkt på den första slangen som går in i det första filtret, vilket så långt jag förstår då blir att det bara är röret ner direkt till dieseltanken och inget bör vara emellan. MEN det kommer fortfarande inte upp någon diesel! Vad missar jag? Eller är det så att det kan vara något som satt sig i röret och blockerar? Har dock testat att blåsa i röret ner till tanken och då bubblar det så då tänker jag att det borde vara hyfsad fri passage till dieseltanken. Om det är så att något kan ha satt sig i röret, kan man använda högtrycksluft för att få bort det? Tacksam för input!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 12 Maj 1 timme sedan skrev Amyhavenang: Får inte upp någon diesel när jag handpumpar efter byte av bränslefilter.. Kan det sitta någon blockad i röret? Efter att motorn inte ville starta efter premiärturen för säsongen misstänkte vi dålig diesel. Dieseln var grumlig och tjock, har nu pumpat ut all diesel från tanken och fyllt på med ny diesel (ett par liter för att testa), bytt bränslefilter (både vattenavskiljare och finfilter) och nästa steg blir ju då att manuellt pumpa upp diesel för att fylla filter och bränsleslangar med diesel och då lufta filtrerna. Men det funkar inte... Har en volvo penta MD11c och pumpar med manuell pump på sidan av filtret, har även vridit runt motorn något så att pumpens drivkarn ändrar läge då jag läst att det kan hjälpa. Men icke. Vad jag gjorde då va att fästa en sådan pump som sitter mellan trycktank och motor på en utombordare för att testa pumpa upp och se om det va handpumpen som krånglar. Men jag får fortfarande inte upp någon diesel. Monterade till sist på pumpen direkt på den första slangen som går in i det första filtret, vilket så långt jag förstår då blir att det bara är röret ner direkt till dieseltanken och inget bör vara emellan. MEN det kommer fortfarande inte upp någon diesel! Vad missar jag? Eller är det så att det kan vara något som satt sig i röret och blockerar? Har dock testat att blåsa i röret ner till tanken och då bubblar det så då tänker jag att det borde vara hyfsad fri passage till dieseltanken. Om det är så att något kan ha satt sig i röret, kan man använda högtrycksluft för att få bort det? Tacksam för input!!! Har du öppnat någon luftskruv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 238 Postad 12 Maj Handpumpen sitter inte den på matarpumpen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amyhavenang 0 Postad 12 Maj 28 minuter sedan skrev Rascal: Har du öppnat någon luftskruv? Ja öppnar luftskruven på filtret och så pumpar med handpumpen, men funkar inte. Så testade sätta handpump från utombordartank, direkt på röret ner till tanken, se bild, bara för att se ifall jag får upp någon diesel då. Men då är det ju ingen luftskruv med så att säga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 12 Maj (redigerade) 1 timme sedan skrev Amyhavenang: Ja öppnar luftskruven på filtret och så pumpar med handpumpen, men funkar inte. Så testade sätta handpump från utombordartank, direkt på röret ner till tanken, se bild, bara för att se ifall jag får upp någon diesel då. Men då är det ju ingen luftskruv med så att säga Du måste öppna en luftskruv EFTER matarpumpen för att få bort luften i systemet och slutligen uppe vid åtminstone en spridare. Det är dessutom enklare att lufta genom att köra startmotorn för att få fram bränslet än att handpumpa. Glöm inte att ha gasreglaget i fullgasläge annars pumpas det så lite per slag. Om du har dekompressionshandtag på din motor bör du lyfta på dom så att det snurrar lättare. Redigerad 12 Maj av Rascal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amyhavenang 0 Postad 13 Maj 7 timmar sedan skrev Rascal: Du måste öppna en luftskruv EFTER matarpumpen för att få bort luften i systemet och slutligen uppe vid åtminstone en spridare. Det är dessutom enklare att lufta genom att köra startmotorn för att få fram bränslet än att handpumpa. Glöm inte att ha gasreglaget i fullgasläge annars pumpas det så lite per slag. Om du har dekompressionshandtag på din motor bör du lyfta på dom så att det snurrar lättare. Tack! Fattar, då kanske inte min set up som på bilden funkar av logiska skäl.. Men i första steget så försökte jag lufta på vanligt vis och följde hur det står beskrivet i manual, då sitter ju luftskruven ovanför filtret, man kan se på bilden att den fortfarande är öppen. Och pumpen sitter nedanför ned, så puimpen blir ju INNAN luftskruven. Men handpumpen kanske helt enkelt bara är kass? Ok, att köra med startmotor har jag inte testat. Var sitter så fall dekompressionshandtag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amyhavenang 0 Postad 13 Maj 9 timmar sedan skrev NW355: Handpumpen sitter inte den på matarpumpen? men den är väl precis där vid finfiltret, lite nedanför? eller vad är det annars för pump jag pumpar på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 884 Postad 13 Maj 3 timmar sedan skrev Amyhavenang: - - - Men handpumpen kanske helt enkelt bara är kass? Ok, att köra med startmotor har jag inte testat. Var sitter så fall dekompressionshandtag? Bränslepumpens arm sitter mot en kam inne i motorn. Om kammen står i ett olyckligt läge (på toppen av kammen) så rör sig inte pumparmen när du försöker pumpa. Prova att vrida svänghjulet lite o se om du får längre pumptag med manuella pumpen. Dekompressionsventilerna sitter ovanpå toppen av motorn. Om det finns sådana så är det en spak som du kan lyfta från ena till andra sidan och då blir det ingen komp i cylindrarna o motorn går lätt att dra runt. De kan även användas för att starta en tjurig o svårstartad motor. Lyft ventilerna, kör igång startmotorn och slå snabbt över spakarna när det är full fart på svänghjulet. Motorer med vevstart behöver oftast dekompressionsventiler för att få fart på svänghjulet med handveven. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 13 Maj Som jag förstått det på din andra tråd har du paraffinerad diesel. Paraffinet finns överallt och kan effektivt sätta igen filter, pumpar, spridare mm. Det brukar gå att få snurr på allt mha. värme så slipper man plocka isär allt. Sätt in en värmefläkt i motorrummet i något dygn. Ta en liten dunk med diesel, gärna rumsvarm eller helst upp mot 30°C, och sug direkt ur den med din "blåspump" och lufta vis spridarna. Går ofta också att köra med startmotor, men tänk på att batteriet kan ta slut plötslig. Nu borde du få igång motorn och kunna köra den från den från dunken. Fortsätt bakåt i systemet och kolla om det går att köra med varm diesel genom filtret. något bränsle genom filtret på motorn och sedan genom förfiltret. Sedan gäller det att få tanken att fungera igen och det är ju inte troligt att det blir någon vidare värme i vattnet de närmaste veckorna, så det är nog bara att pumpa ur tanken och låta värmen lösa upp paraffinet. Det sägs att det behövs 55°C, men jag har för mig att paraffinet löser sig vid rumstemperatur, men det tar lite tid. Det kan man ju testa. Ser förekommer diverse tips vet jag på tex. forumet Maskinisten om att blanda i bensin för att lösa paraffin eller blanda i fotogen, men jag har ingen koll på hur det funkar. Jag skulle se till att den urpumpade dieseln blev klar igen och värma den så mycket som möjligt på något vis och sedan hälla tillbaks den varma dieseln i tanken och låta värmen göra jobbet med det som är kvar. Några extra förfilter kan nog vara bra att köpa om det finns paraffin kvar i tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 13 Maj 2 timmar sedan skrev Lintott: Om det finns sådana så är det en spak som du kan lyfta från ena till andra sidan och då blir det ingen komp i cylindrarna o motorn går lätt att dra runt. Spakarna (en per cylinder) skall ställas rakt upp för att ta bort kompressionen !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 13 Maj Hej. Ett vanligt fel på smådieslarna är att en av backventilerna i matarpumpen lossnar och då går det inte att pumpa fram bränsle. Ta isär pumpen och se om det går att sätta tillbaka ventilen och slå fast den med ett par körnslag. Annars får du byta pumpen. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 13 Maj Vad finns mellan filter och bränsletank? Metallrör eller bränsleslang. Vet en som hade slang. När har ändrade läge på slangen, så gick torrsprickor upp och luft läckte in. Lösningen i allt detta var att inhandla ny bränsleslang för diesel på Hydroscand och därefter luftning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 34 Postad 19 Maj Jag tippar på att du satt dit finfiltret fel. Då går det inte att pumpa. Packningen är lurig att få dit korrekt och dessutom ser det svåråtkomligt ut på din motor vilket gör det ännu svårare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 19 Maj 37 minuter sedan skrev stensino: Jag tippar på att du satt dit finfiltret fel. Då går det inte att pumpa. Packningen är lurig att få dit korrekt och dessutom ser det svåråtkomligt ut på din motor vilket gör det ännu svårare. Håller med om att finfilterpackningen är ett elände att få dit men den sitter väl efter matarpumpen så där borde det väl läcka ut bränsle om man pumpar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 19 Maj sökte på nätet, md11c handpumpen verkar sitta på samma sida (lite akterom) oljefiltret . kolla skicket på bränsleledningar, mm enligt föregående tips B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amyhavenang 0 Postad 26 Maj 2024-05-13 vid 11:38 skrev Mackey: Som jag förstått det på din andra tråd har du paraffinerad diesel. Paraffinet finns överallt och kan effektivt sätta igen filter, pumpar, spridare mm. Det brukar gå att få snurr på allt mha. värme så slipper man plocka isär allt. Sätt in en värmefläkt i motorrummet i något dygn. Ta en liten dunk med diesel, gärna rumsvarm eller helst upp mot 30°C, och sug direkt ur den med din "blåspump" och lufta vis spridarna. Går ofta också att köra med startmotor, men tänk på att batteriet kan ta slut plötslig. Nu borde du få igång motorn och kunna köra den från den från dunken. Fortsätt bakåt i systemet och kolla om det går att köra med varm diesel genom filtret. något bränsle genom filtret på motorn och sedan genom förfiltret. Sedan gäller det att få tanken att fungera igen och det är ju inte troligt att det blir någon vidare värme i vattnet de närmaste veckorna, så det är nog bara att pumpa ur tanken och låta värmen lösa upp paraffinet. Det sägs att det behövs 55°C, men jag har för mig att paraffinet löser sig vid rumstemperatur, men det tar lite tid. Det kan man ju testa. Ser förekommer diverse tips vet jag på tex. forumet Maskinisten om att blanda i bensin för att lösa paraffin eller blanda i fotogen, men jag har ingen koll på hur det funkar. Jag skulle se till att den urpumpade dieseln blev klar igen och värma den så mycket som möjligt på något vis och sedan hälla tillbaks den varma dieseln i tanken och låta värmen göra jobbet med det som är kvar. Några extra förfilter kan nog vara bra att köpa om det finns paraffin kvar i tanken. Ja lyckats få igång motorn med hjälp av startmotorn igår, körde först från extern tank och sen kopplade jag in vanliga tanken. Motorn gick fint, hade den igång i cirka 30 minuter och det va inga konstigheter. Tillbaka i båten idag och då startar motorn men dör efter cirka 5 minuter, kan det vara så att paraffinet som varit kvar i tanken så pass snabbt sätter igen förfiltret igen? Kan det ha stelnat under natten? Min tanke nu är att byta filter igen och testa köra bara med extern tank, försöka öppna hålet som sitter långt fram på tanken, men den sitter som berget så vet inte hur jag ska få upp den. Sen pumpa upp allt som är i tanken nu, har hällt i cirka 15 liter ny diesel, men när jag pumpar upp från pumpen där jag kan pumpa upp diesel från ”botten” / den är nog inte helt i botten eftersom jag inte lyckas få ut riktigt allt, är dieseln fortfarande inte helt klar. Sen vet jag inte hur jag ska lyckas få i värme i tanken. Tanken är 120 liter och sitter under själva motorn, och är i stort sätt omöjlig att komma in i utan att lyfta upp motorn. Vilket känns som ett orimligt projekt nu när båten ligger i. Jag har nog haft i grön diesel under vintern och kan på så vis se att det fortfarande finns gammal diesel i eftersom jag nu tankar med klar diesel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amyhavenang 0 Postad 26 Maj 2024-05-19 vid 22:33 skrev stensino: Jag tippar på att du satt dit finfiltret fel. Då går det inte att pumpa. Packningen är lurig att få dit korrekt och dessutom ser det svåråtkomligt ut på din motor vilket gör det ännu svårare. Det stämmer nog, när jag pumpade från extern tank manuellt in så läckte det genom finfiltret. Satte om det och fick igång motorn efter det. Men nu har motorn lagt av igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amyhavenang 0 Postad 26 Maj 1 timme sedan skrev Amyhavenang: Ja lyckats få igång motorn med hjälp av startmotorn igår, körde först från extern tank och sen kopplade jag in vanliga tanken. Motorn gick fint, hade den igång i cirka 30 minuter och det va inga konstigheter. Tillbaka i båten idag och då startar motorn men dör efter cirka 5 minuter, kan det vara så att paraffinet som varit kvar i tanken så pass snabbt sätter igen förfiltret igen? Kan det ha stelnat under natten? Min tanke nu är att byta filter igen och testa köra bara med extern tank, försöka öppna hålet som sitter långt fram på tanken, men den sitter som berget så vet inte hur jag ska få upp den. Sen pumpa upp allt som är i tanken nu, har hällt i cirka 15 liter ny diesel, men när jag pumpar upp från pumpen där jag kan pumpa upp diesel från ”botten” / den är nog inte helt i botten eftersom jag inte lyckas få ut riktigt allt, är dieseln fortfarande inte helt klar. Sen vet jag inte hur jag ska lyckas få i värme i tanken. Tanken är 120 liter och sitter under själva motorn, och är i stort sätt omöjlig att komma in i utan att lyfta upp motorn. Vilket känns som ett orimligt projekt nu när båten ligger i. Jag har nog haft i grön diesel under vintern och kan på så vis se att det fortfarande finns gammal diesel i eftersom jag nu tankar med klar diesel Uppdatering, nu har jag fått igång motorn efter att ha bytt båda filter och luftat rejält. Motorn går med extern tank nu och tänkte låta den gå i en timme eller så. Är det rimligt att det faktiskt varit filtrera som blivit igentäppta efter att ha kört 30 min igår? Eller kan det va att jag borde ha luftat innan jag började byta filter idag? Någon med input? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser