Gå till innehåll
lördag 23 november 2024

Rekommendera Poster

Hej.

Då vi har en bit till närmsta sjömack så har vi tagit för vana att sväng förbi närmsta landmack och fylla båttanken före sjösättning varje år. Ett problem jag har då att den automatiska avstängningen av pumpen inte verkar fungera, det slutar alltid med att det forsar bensin över alla brädder innan jag hinner få stopp på pumpen. Hur kommer detta sig? Är det någon skillnad mellan sjöpump och landpump?

 

Båten är en Uttern D57, bensintank på 110 liter. Gick i 95 innan det svämmade över i år, så jag hade väl 15 liter kvar över vintern då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svämmade det över i luftningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det ur avluftningen det rinner?
Det är rätt vanligt att det är därifrån det först börjar rinna över.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är förmodligen fel på pumpens munstycke. Det ska stänga när det är fullt upp i påfyllningsröret. Det ska också stänga om pumpen stannar och trycket i slangen försvinner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är rätt vanligt på båtar.

Avslutningen sitter i nästan samma höjd som påfyllning och kan vara klent dimensionerad.

Jag tankar ibland med tändning påslagen så jag kan se bränslemätaren(diesel).

Vill du inte göra så så lyssna när du fyller bränsle, påfyllningsljudet ökar i frekvens ju mer du fyller. När du bara har påfyllningsslangen kvar ökar frekvensen snabbare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev FIATX19:

Tror det är rätt vanligt på båtar.

Avslutningen sitter i nästan samma höjd som påfyllning och kan vara klent dimensionerad.

Jag tankar ibland med tändning påslagen så jag kan se bränslemätaren(diesel).

Vill du inte göra så så lyssna när du fyller bränsle, påfyllningsljudet ökar i frekvens ju mer du fyller. När du bara har påfyllningsslangen kvar ökar frekvensen snabbare.

Och innan det rinner över i påfyllningen så brukar det komma ur avluftningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Rollen:

Det är förmodligen fel på pumpens munstycke. Det ska stänga när det är fullt upp i påfyllningsröret. Det ska också stänga om pumpen stannar och trycket i slangen försvinner. 

Luftningen ska dras upp emot påfyllningen så funkar autostoppet på tankmunstycket, precis som Rollen skriver.

Tankluftning.png

Dieseltank luftning.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Jorgen01:

Är det ur avluftningen det rinner?
Det är rätt vanligt att det är därifrån det först börjar rinna över.

Ja, det börjar där. Och så innan man hinner reagera så rinner det ut även i inloppet.

 

11 timmar sedan skrev Rollen:

Det är förmodligen fel på pumpens munstycke. Det ska stänga när det är fullt upp i påfyllningsröret. Det ska också stänga om pumpen stannar och trycket i slangen försvinner. 

Mmm, jag brukar tanka bilen på samma mack, har aldrig hänt samma sak då. Så inget generellt fel på pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev NW355:

Luftningen ska dras upp emot påfyllningen så funkar autostoppet på tankmunstycket, precis som Rollen skriver.

Tankluftning.png

Dieseltank luftning.png

Som jag frågade i början av tråden, svämmar det över i luftningen.

Luftningen ska arrangeras som på bild och skiss för att autostopp ska funka. 

Ta en bild på hur luftningen är arrangerad på aktuell båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev NW355:

Som jag frågade i början av tråden, svämmar det över i luftningen.

Luftningen ska arrangeras som på bild och skiss för att autostopp ska funka. 

Ta en bild på hur luftningen är arrangerad på aktuell båt.

Hmmm, som jag svarade i mitt inlägg precis över ditt, ja, det börjar rinna ur luftningen. Ingen aning hur slangarna är dragna, det är ju fabriksmonterat och jag tror inte jag kan komma åt att se det över huvud taget. Så vad du säger då är att Uttern förmodligen monterar slangarna fel i sina båtar om det blir så här?

 

Min grundfråga var ju egentligen om det kan orsakas av att jag tankar på en landmack, om det är någon skillnad där, men jag tolkar svaren som att det inte är det som är problemet. Så då borde ju alla med denna båtmodell ha samma problem...

Redigerad av DanielMalmgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft samma problem med vår gamla Nidelv 18 DC där luftningsslangen var dragen ut i friborden ca 1 dm under tankanslutningen på skarndäck. Det blev en rejäl bensinpöl på macken den (enda) gången.

Skiss är Pentas rekommendation. Bild är Nord West:s montage.

Hur Uttern har löst sin luftning känner jag inte till men det går säkert att fråga tillverkaren.

Har dom följt gängse regler så bör det inte svämma över.

Vår nuvarande tankpåfyllning på Nord West:en har satts på prov en gång och då bröt sjömackens dieselhantag/pump .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...