DanielMalmgren 189 Postad 12 Maj Hej. Då vi har en bit till närmsta sjömack så har vi tagit för vana att sväng förbi närmsta landmack och fylla båttanken före sjösättning varje år. Ett problem jag har då att den automatiska avstängningen av pumpen inte verkar fungera, det slutar alltid med att det forsar bensin över alla brädder innan jag hinner få stopp på pumpen. Hur kommer detta sig? Är det någon skillnad mellan sjöpump och landpump? Båten är en Uttern D57, bensintank på 110 liter. Gick i 95 innan det svämmade över i år, så jag hade väl 15 liter kvar över vintern då... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 236 Postad 12 Maj Svämmade det över i luftningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 13 Maj (redigerade) Är det ur avluftningen det rinner? Det är rätt vanligt att det är därifrån det först börjar rinna över. Redigerad 13 Maj av Jorgen01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 13 Maj Det är förmodligen fel på pumpens munstycke. Det ska stänga när det är fullt upp i påfyllningsröret. Det ska också stänga om pumpen stannar och trycket i slangen försvinner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 158 Postad 13 Maj Tror det är rätt vanligt på båtar. Avslutningen sitter i nästan samma höjd som påfyllning och kan vara klent dimensionerad. Jag tankar ibland med tändning påslagen så jag kan se bränslemätaren(diesel). Vill du inte göra så så lyssna när du fyller bränsle, påfyllningsljudet ökar i frekvens ju mer du fyller. När du bara har påfyllningsslangen kvar ökar frekvensen snabbare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 13 Maj 7 timmar sedan skrev FIATX19: Tror det är rätt vanligt på båtar. Avslutningen sitter i nästan samma höjd som påfyllning och kan vara klent dimensionerad. Jag tankar ibland med tändning påslagen så jag kan se bränslemätaren(diesel). Vill du inte göra så så lyssna när du fyller bränsle, påfyllningsljudet ökar i frekvens ju mer du fyller. När du bara har påfyllningsslangen kvar ökar frekvensen snabbare. Och innan det rinner över i påfyllningen så brukar det komma ur avluftningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 236 Postad 13 Maj 10 timmar sedan skrev Rollen: Det är förmodligen fel på pumpens munstycke. Det ska stänga när det är fullt upp i påfyllningsröret. Det ska också stänga om pumpen stannar och trycket i slangen försvinner. Luftningen ska dras upp emot påfyllningen så funkar autostoppet på tankmunstycket, precis som Rollen skriver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 13 Maj 11 timmar sedan skrev Jorgen01: Är det ur avluftningen det rinner? Det är rätt vanligt att det är därifrån det först börjar rinna över. Ja, det börjar där. Och så innan man hinner reagera så rinner det ut även i inloppet. 11 timmar sedan skrev Rollen: Det är förmodligen fel på pumpens munstycke. Det ska stänga när det är fullt upp i påfyllningsröret. Det ska också stänga om pumpen stannar och trycket i slangen försvinner. Mmm, jag brukar tanka bilen på samma mack, har aldrig hänt samma sak då. Så inget generellt fel på pumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 236 Postad 13 Maj 6 timmar sedan skrev NW355: Luftningen ska dras upp emot påfyllningen så funkar autostoppet på tankmunstycket, precis som Rollen skriver. Som jag frågade i början av tråden, svämmar det över i luftningen. Luftningen ska arrangeras som på bild och skiss för att autostopp ska funka. Ta en bild på hur luftningen är arrangerad på aktuell båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 14 Maj (redigerade) 7 timmar sedan skrev NW355: Som jag frågade i början av tråden, svämmar det över i luftningen. Luftningen ska arrangeras som på bild och skiss för att autostopp ska funka. Ta en bild på hur luftningen är arrangerad på aktuell båt. Hmmm, som jag svarade i mitt inlägg precis över ditt, ja, det börjar rinna ur luftningen. Ingen aning hur slangarna är dragna, det är ju fabriksmonterat och jag tror inte jag kan komma åt att se det över huvud taget. Så vad du säger då är att Uttern förmodligen monterar slangarna fel i sina båtar om det blir så här? Min grundfråga var ju egentligen om det kan orsakas av att jag tankar på en landmack, om det är någon skillnad där, men jag tolkar svaren som att det inte är det som är problemet. Så då borde ju alla med denna båtmodell ha samma problem... Redigerad 14 Maj av DanielMalmgren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 236 Postad 14 Maj Har haft samma problem med vår gamla Nidelv 18 DC där luftningsslangen var dragen ut i friborden ca 1 dm under tankanslutningen på skarndäck. Det blev en rejäl bensinpöl på macken den (enda) gången. Skiss är Pentas rekommendation. Bild är Nord West:s montage. Hur Uttern har löst sin luftning känner jag inte till men det går säkert att fråga tillverkaren. Har dom följt gängse regler så bör det inte svämma över. Vår nuvarande tankpåfyllning på Nord West:en har satts på prov en gång och då bröt sjömackens dieselhantag/pump . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser